Ook in 2021 was de BMW R1250GS weer de bestverkochte nieuwe motor van Nederland. In het afgelopen jaar werden er 971 op kenteken gezet, wat bijna het dubbele is van nummer 2, de Kawasaki Z900. Daarmee is de GS al jaren de dominante marktleider, ongeacht de door BMW elk jaar wat opgekrikte verkoopcijfers. Dit betekent dat 4 op de 10 verkochte BMW’s van dit model zijn en dat van elke nieuwe motor in 2021, er één op de 16 een BMW R1250GS was. Dit blijkt uit cijfers van RDC.
De Top 10 van verkochte motoren gaat verder met de Vespa GTS300 motorscooter, die voortbouwt op het enorme succes van de 50cc scooters van hetzelfde merk. Dan volgt de eerste Yamaha met de MT-07, op ruime afstand gevolgd door de tweede Kawasaki in de Top 10, de Z650. Honda durfde het aan om een vernieuwd model goedkoper te maken dan de ‘oude’ versie, wat de NC750X een mooie zesde plaats oplevert. Daarachter komt Harley-Davidson, maar eigenlijk is dat niet helemaal eerlijk want de “Touring” is geen los model maar een hele lijn*. Dan komt de breedte van het Yamaha-aanbod ze te hulp, want de XT700 Ténéré, Tracer 900 en MT-09 pakken respectievelijk plaats 7, 8 en 10. Daartussen in staat dan de Versys 650 als derde Kawasaki in de Top 10. De Suzuki V-Strom laat, nèt buiten de Top 10, voor het komende jaar alvast zien dat een bijna ongewijzigde model op z’n 20-ste verjaardag nog steeds succesvol kan zijn.
Alle cijfers waren in het afgelopen jaar niet alleen afhankelijk van de aantrekkingskracht van het model zelf, maar minsten even sterk van de leverbaarheid ervan. Door leveringsproblemen zijn een aantal zeer populaire modellen niet direct te koop, als gevolg van de grote problemen in de wereldwijde logistiek.
1 | BMW R1250GS/A | 971 |
2 | Kawasaki Z900 | 516 |
3 | Piaggio Vespa GTS 300 | 436 |
4 | Yamaha MT-07 | 426 |
5 | Kawasaki Z650 | 338 |
6 | Honda NC750X | 334 |
7 | Yamaha XT700 Ténéré | 317 |
8 | Yamaha Tracer 900 | 301 |
9 | Kawasaki Versys 650 | 285 |
10 | Yamaha MT-09 | 281 |
* | Harley-Davidson Touring | 329 |