• Home
  • Motornieuws
  • Motor & Fiscus afl. 4: motorrijtuigenbelasting en schorsing ervan
Motor & Fiscus afl. 4: motorrijtuigenbelasting en schorsing ervan

Motor & Fiscus afl. 4: motorrijtuigenbelasting en schorsing ervan

Wanneer je de trotse bezitter bent van een motor, loop je natuurlijk ook tegen de motorrijtuigenbelasting aan. In dit artikel gaan we hier iets dieper op in. Het zijn overigens geen wereldbedragen, maar bezit je meerdere motoren, dan tikt het wel degelijk aan. 

Wanneer je een motor op jouw naam hebt staan, ben je volgens de wet de ‘houder’ van deze motor. Dat heeft natuurlijk consequenties, zo ben je dan bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Wil je weten hoeveel precies? Je kunt er natuurlijk een wetboek op naslaan, maar er staat ook een handige tool op de website van de Belastingdienst, deze vind je via deze link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen. Op het eerste gezicht lijkt dit alleen over auto’s te gaan, maar je kunt in het keuzemenu gewoon klikken op ‘motor’ en dan rolt er uiteindelijk het bedrag uit dat je moet betalen. Laat ik je alvast een beetje op weg helpen: in 2021 is het tarief € 25,31 per kwartaal, maar daar komen de zogenoemde provinciale opcenten nog bij. Die zijn afhankelijk van de provincie waar je woont of – bij een zakelijke motor – de provincie waar jouw bedrijf gevestigd is. Gemiddeld ben je zo rond de drie tientjes per kwartaal wel klaar. Rijd je een elektrisch exemplaar, dan hoef je niets te betalen.

Gebruik je jouw motor langere tijd niet? Kijk dan eens of het lonend is wanneer je de motor tijdelijk schorst. Deze schorsing kun je meestal gewoon digitaal aanvragen, zie bijvoorbeeld https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/schorsen/schorsing-aanvragen
Het voordeel is dat je tijdens de schorsing geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Het nadeel is dat je tijdens de schorsing beslist geen gebruik mag maken van de openbare weg, zelfs niet in noodgevallen! Nou ja, zou er ooit een APK keuring voor motoren komen (lees elders op deze website), dan heb je het voordeel dat je op de dag van de APK-keuring wel met die motor op pad mag.

Niet om het een of ander, maar denk niet al te makkelijk over het niet mogen gebruiken van de openbare weg. Bij de motorrijtuigenbelasting bedoelen ze daar namelijk vaak wat anders mee dan in het ‘normale’ spraakgebruik. Zo is elke weg, berm, stoep etcetera die niet afgesloten kan worden een openbare weg. Ja inderdaad, zelfs als er een bordje met ‘verboden toegang’ bij staat. Woon je in een flat en is de parkeerruimte daarachter niet afgesloten met een hek, dan is dat ook een openbare weg. Enfin, pas dus een beetje op en zet – als het kan – jouw motor tijdens de schorsing ergens binnen neer. Dat is nog beter voor de motor ook, toch?

Wordt jouw motor tijdens de schorsing toch betrapt op de openbare weg? Dan krijg je alsnog een rekening van de Belastingdienst. Reken dan minimaal op viermaal (!) het kwartaalbedrag met daarbovenop een boete van 100%. Dan ben je toch zomaar een paar honderd euro kwijt en dat is jammer van het geld toch? En let er op: die camerabeelden die de Belastingdienst niet mag gebruiken voor de bijtelling, mag de inspecteur wel gebruiken voor de motorrijtuigenbelasting. Het is maar dat je het weet.


 MR. HELEEN ELBERT - MOTOR & FISCUS - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belastinginspecteur. Elke maand geeft ze op Nieuwsmotor.nl informatie over de combinatie motorrijden en belasting. Kijk voor meer informatie en interessant belastingnieuws op www.motorenfiscus.nl

In al de jaren dat Heleen Elbert al werkzaam is als fiscaal-jurist, komt regelmatig de vraag voorbij hoe het eigenlijk zit met motorrijden en de belastingen daaromheen. Net zoals bij elk onderwerp, is het niet zo moeilijk, als je maar weet hoe het zit. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat de belastingwetten sneller veranderen dan het weer. Hoog tijd dus voor een speciale Motor & Fiscus rubriek op Nieuwsmotor. Heb je vragen over dit onderwerp? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.! Heleen aanvaardt de uitdaging om er zoveel mogelijk te beantwoorden.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form