Nieuw: 2022 Ducati Multistrada V2 en V2S

Nieuw: 2022 Ducati Multistrada V2 en V2S

Ducati heeft tijdens de eerste 2022 Ducati World Première de nieuwe Ducati Multistrada V2 gepresenteerd. Met de komst van de Multistrada V2 komt de naam Multistrada 950 te vervallen. In basis blijft het echter dezelfde motorfiets, waarbij er voor het nieuwe model wel een aantal zaken zijn aangepast.
Het motorblok is echter gelijk gebleven. De Multistrada V2 maakt dus nog steeds gebruik van het 937 cc grote Testastretta motorblok. Dit motorblok wordt in verschillende Ducati modellen gebruikt, waaronder de nieuwe Monster en de Ducati Supersport 950. In de Multistrada V2 levert dit blok 113 Pk en 94 Nm aan koppel. Het maximale vermogen komt vrij bij 9000 toeren per minuut, terwijl het maximale koppel vrij komt bij 6750 toeren per minuut. Waarmee het totale aantal pk ten opzichte van de Multistrada 950 gelijk is gebleven. Wel is er 2 Nm aan koppel ingeleverd, hier staat echter tegenover dat het maximale koppel wel eerder vrij komt.

Ducati heeft voor de Multistrada V2 ook een aantal zaken vernieuwd. Het Italiaanse merk geeft zelf aan dat er hierbij met name is gelet op de ergonomie en het gewicht. Om de rijder meer comfort te geven is er een nieuw zadel ontworpen. Dit nieuwe zadel heeft een groter vlakker gedeelte, waardoor het eenvoudiger is over grotere reisafstanden te gaan verzitten, wat moet zorgen voor een groter comfort. Hierbij is het zadel bij de benen een stukje smaller geworden zodat ook kortere rijders gemakkelijk bij de grond kunnen. Het nieuwe zadel heeft een zithoogte van 830 milimeter (10 milimeter minder dan de 950). Met een combinatie van een verlaagd zadel en een verlagingskit in de vering, is dit terug te brengen tot 790 milimeter. De nieuwe voetsteunen zijn zo ontworpen dat er een meer comfortabele kniehoek zou ontstaan, omdat de afstand tot het zadel is vergroot tot 490 milimeter.
Qua gewichtsbesparing heeft Ducati 5 kilo kunnen besparen. Waardoor het totale drooggewicht nu uitkomt op 199 kilogram. Dit heeft Ducati onder andere weten te bereiken doordat het motorblok van de V2 twee kilogram lichter is. Hiervoor zijn de koppeling, kappen en de versnellingsbak aangepast. Door gebruik van aluminium in de remschijven zijn deze ook een halve kilo lichter. De velgen zijn eveneens opnieuw ontworpen, wat een gewichtsbesparing oplevert van 1,7 kilo. Met name deze laatste twee zaken zouden van grote invloed moeten zijn op de rij-ervaring, omdat dit gaat om het onafgeveerde gewicht.

Ducati zet de Multistrada V2 in de markt als reis enduro. Hiervoor is de V2 voorzien van een verassend grote tankinhoud van 20 liter. De ruit is met één hand te verstellen, waardoor dit ook tijdens het rijden mogelijk zou moeten zijn. Verder is de Multistrada uit te breiden met zijkoffers goed voor 57 liter en een topkoffer van 48 liter inhoud.

Uiteraard is het ook mogelijk om verschillende rijmodi in te selecteren, waarbij de Ducati de mogelijkheid geeft om iedere rijmodus volledig naar wens aan te passen. Volgens Ducati ontstaat hiermee een totaal van 400 verschillende combinaties!
De Multistrada is beschikbaar in twee verschillende uitvoeringen; De regulier V2 en de V2S. Standaard is de V2 voorzien van de rijmodi sport, urban en enduro. Verschillende power modes, tractie controle en Vehicle Hold Control. Deze laatste zorgt ervoor dat Ducati op een heuvel niet begint te rollen wanneer de rem losgelaten wordt.
De V2S voegt hier nog verschillende dingen aan toe. Zoals de Ducati's Skyhook vering. Ook een quickshifter en een 5 inch TFT display zijn standaard. Verder is de S-versie voorzien van cruise control en volledige LED-verlichting inclusief bochten verlichting.

Foto: Ducati.com


Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form