MAG roept op tot minder uitlaatgeluid

MAG roept op tot minder uitlaatgeluid

Vanaf vandaag vragen een paar partijen in de motorbranche en organisaties van motorrijders zelf onder de noemer "te luid geluid is uit" aan motorrijders om minder uitlaatgeluid te produceren. Een opvallende actie, omdat motorrijden -vooral sinds de corona-pandemie begon- juist al extra onder druk staat van klagende actiegroepen, die proberen motorrijders te weren van een aantal wegtrajecten. De door Motorrijdersactiegroep MAG geïnitieerde campagne, gaat er nu vanuit dat het beter is om als motorrijders zelf op te roepen te stoppen met het gebruik van een niet goedgekeurde uitlaat of het verwijderen van de zogeheten dB-killer. De hoop is dat hierdoor overlastveroorzakers zich aangesproken voelen en daarmee de druk van buitenaf zal verminderen. 

De campagne wordt binnenkort aan de landelijke overheid gepresenteerd. Daarbij wordt aangedrongen op de inzet van (politie)handhaving op de kleine groep die de daadwerkelijke overlast verzorgt en op een landelijke campagne die motorrijden positief onder de aandacht brengt. De actie wordt volgens de MAG ondersteund door de KNMV, LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs), TET (Trans Euro Trail) en de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs).

Ook de RAI Vereniging sectie Motoren 'draagt de campagne een warm hart toe', aldus de MAG. Opvallend, omdat er niet gesproken wordt over de laatste generatie motorfietsen, die ook in standaardtrim opvallend luid klinken. Dit komt grotendeels omdat door fabrikanten een klep in de uitlaat (foto) wordt gemonteerd, of bij sommige modellen zelfs twee verschillende nokkenasprofielen kunnen worden gebruikt. Voor beide technieken claimen de fabrikanten een betere verdeling van rijeigenschappen over de toerenrange, maar een toevallige bijkomstigheid is wel dat beide technieken ook zeer grote invloed hebben op de emissiemetingen bij verschillende toerentallen en snelheid. Tevens verkopen nogal wat importeurs aantrekkelijk geprijsde pakketten, waar een aftermarket uitlaat vaak deel van uitmaakt. 

Sinds de corona-pandemie voor veel stillere wegen zorgde, begonnen de motorgeluiden steeds meer op te vallen, waarop het geklaag van aanwoners van populaire motorroutes verhevigde. Resultaat was dat een aantal wegen zelfs voor motorrijders werd afgesloten, al leek dat in veel gevallen vooral het gevolg van zeer intensieve actie van een zeer kleine groep klagers. Feit is dat veel motorrijders houden van een motorfiets die goed hoorbaar is, maar er net zo goed motorrijders zijn die dat niet zo nodig vinden. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form