• Home
  • Motornieuws
  • Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk
Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

In Frankrijk is het vanaf nu verboden om tussen de file door te rijden. Frankrijk kende eerst eenzelfde soort constructie als in Nederland, niet officieel toegestaan volgens de wet, maar onder bepaalde omstandigheden gedoogd. De Franse overheid is niet zomaar tot dit besluit gekomen, hier is enkele jaren van onderzoek aan vooraf gegaan. Het onderzoek is gehouden in 11 regio's die als pilot diende om te kijken wat de gevolgen zijn als motorfietsen tussen de file door mogen rijden. Uit dit onderzoek is een rapport naar buiten gekomen van CEREMA (het Centrum voor Studies en Expertise Risico's, Milieu, Mobiliteit en Planning). De resultaten van dit onderzoek toonde aan dat het aantal ongevallen waarbij motorfietsen betrokken waren met 12% toenam. Terwijl dit in de rest van het land juist daalde met 10%. Op basis hiervan is besloten dat het rijden tussen de file door niet meer is toegestaan.

Het doel van het experiment was om de weg op een vreedzame manier met elkaar te delen en om toezicht te houden op de manier waarop het filteren wordt toegepast. Onder de naam L'expérimentation de la circulation inter-files (CIF) is er dus de afgelopen 5 jaar onderzocht wat het effect is van het filteren. Hierbij heeft het experiment zich met name gericht op de regio's en wegen die tijdens de spits uitzonderlijk druk zijn en een hoge mate van filedruk kennen. Daarbij zijn er strikte regels gehanteerd waaraan de motorrijder zich diende te houden. Ten eerste mag de motorfiets niet breder zijn dan 1 meter. Waardoor quads en trikes dus uitgesloten waren van het onderzoek, evenals motorfietsen met een zijspan (en dus ook de BMW F850 met zijkoffers). Daarnaast mocht het filteren alleen gebeuren op wegen waar ten minste 70 km/u als maximale snelheid geldt. Deze wegen moesten dan ook bestaan uit minstens twee rijstroken in dezelfde richting en gescheiden zijn door een middenberm. In de steden was het filteren hierdoor alsnog verboden.
Wanneer aan bovenstaande voorwaarden voldaan werd mocht de motorrijden tussen de file doorrijden. Mits deze niet harder reed dan 50 km/u en de motorrijder de snelheid aanpastte aan die van de rest van het verkeer. Steeg de snelheid boven de 50, dan moest de motorrijder weer terugkeren in een rijstrook.

Ondanks dat de resultaten met betrekking tot ongevallen teleurstellend waren, zijn er ook positieve resultaten uit het onderzoek naar boven gekomen. Met name op het gebied van gedrag is de nodige winst behaald. Waar in 2015 nog maar 23% zich hield aan de maximale snelheid van 50 km/u, was dit in 2018 al 40% in de regio's die meededen aan het onderzoek. Ook het aandeel van mensen die met meer dan 70 km/u tussen de file door reden daalde van 20% naar 9%. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het tussen de file doorrijden en de regels die hier aan verbonden zijn, ook meegenomen is in de rijopleidingen. Door deze verandering in gedrag die is waargenomen lijkt ook het wederzijds respect tussen auto en motor te zijn toegenomen geeft het rapport aan. Dit hebben zij op gemaakt uit de gedragingen van de auto bestuurder en/of gebruik van verlichting.

Kijken we specifiek naar het aantal ongevallen dan zien we dat er in de regio's die meededen in totaal 1.827 ongevallen hebben plaatsgevonden. In 1.650 gevallen betrof het lichte ongevallen, met geen tot weinig letsel. Terwijl 161 ongevallen ernstig genoemd konden worden. Hierbij blijven er 16 ongevallen over die een dodelijke afloop kende. Hierbij moet wel worden vermeld dat bij de dodelijke ongevallen geen van regels van het CIF-experiment zijn aangehouden en dat de snelheid in de meeste gevallen vele malen hoger lag dan de toegestande 50 km/u.
Verder is het zo dat het aantal ongevallen dat heeft plaats gevonden, met name kwam doordat de motorrijder een net iets te hoge snelheid hanteerde tijdens het filteren en hierbij onverwacht van rijstrook wisselde of één van de andere regels niet respecteerde.
Andere opvallende resultaat is dat in de regio Gironde het aantval ongevallen verdrievoudigde. Van 13 in 2015 naar 57 in 2018. Een duidelijk aanwijsbare reden is hier niet voor gevonden. Wel is het oz dat de ringweg van Gironde een sterke toename kende van verkeer, waardoor meer mensen op de motorfiets stapten en de kans op een ongeval dus ook toenam.

Door het toegenomen aantal ongevallen, is dus besloten dat het filteren tussen de file weer verboden wordt. Hiermee is echter geen einde gekomen aan toekomstige onderzoeken. Marie Gautier-Melleray, interministeriële afgevaardigde voor verkeersveiligheid, geeft juist aan dat meer onderzoek wenselijk is. Ze geeft aan dat het doel van dit experiment juist was om het aantal ongevallen terug te dringen. Ondanks dat dit niet gelukt is, zou een nieuw experiment een positiever resultaat kunnen geven.
Dit onderzoek zou een groter aantal regio's moeten bevatten, die ook meer verspreid over Frankrijk liggen. Daarnaast zou het helpen als de regels die het filteren toestaan scherper worden. Verder zou in een volgend onderzoek de data automatisch gegenereerd moeten worden, waardoor deze betrouwbaarder is.
Er is tot dit besluit gekomen omdat uit het onderzoek dus blijkt dat het een positief effect heeft gehad op het gedrag van motorrijders, maar dat ook automobilisten de motorrijder meer respecteren. Door de regels verder aan te scherpen, meer te focussen op educatie (ook van de automobilist!) en meer gebieden mee te laten doen, hoopt de Franse regering dus op een andere uitkomst. Hiermee is het in toekomst tussen de file doorrijden in Frankrijk nog niet volledig van de baan.

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Grootste motorfiets producent Hero MotoCorp sluit fabrieken India
Grootste motorfiets producent Hero MotoCorp sluit fabrieken India
De grootste producent van motorfietsen ter wereld, Hero MotoCorp, sluit voor vier dagen alle fabrieken in India. In totaal gaat dit om vier locatie...
Geheimzinnige Harley-Davidson Revival krijgt vorm
Geheimzinnige Harley-Davidson Revival krijgt vorm
In februari werd bekend dat Harley-Davidson de naam 'Revival' had ingediend bij het U.S. Environmental Protection Agency (EPA). De vastlegging...
Rutte: theorie-examens motorrijden weer mogelijk vanaf 28 april
Rutte: theorie-examens motorrijden weer mogelijk vanaf 28 april
Theorie-examens voor het besturen van een motorvoertuig kunnen weer worden afgenomen, wat dus ook geldt voor de theorie-examens voor motorrijders.&...
Verkeersveiligheidsdebat: belangrijk moment voor belangen motorrijders?
Verkeersveiligheidsdebat: belangrijk moment voor belangen motorrijders?
Komende donderdag 22 april van 10:00 tot 11:15 uur lanceert de Verkeersveiligheidscoalitie in een online talkshow het vernieuwde Manifest Verkeersv...
Testmotor: eerste test 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special
Testmotor: eerste test 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special
Door de redactie van Testmotor is, als één van de eersten ter wereld, de nieuwe Harley-Davidson Pan America 1250 adventuremotorfiets getest, de all...

Motorsport

MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
De vanaf pole positie vertrokken Fransman Fabio Quartararo heeft zijn tweede zege van het 2021 MotoGP seizoen weten te behalen.Na bij de start enke...
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
Komend weekend wordt het derde wedstrijdweekend in de MotoGP voor 2021 in Portugal afgewerkt op het Autodromo Internacional do Algarve, beter ...
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
Eindelijk is het dan zover, goed nieuws uit het Honda MotoGP kamp. Marc Marquez zal het komend weekend weer zijn opwachting maken in het MotoGP wer...
MotoGP: Quartararo troeft Ducati’s af op Qatar
MotoGP: Quartararo troeft Ducati’s af op Qatar
Jorge Martin start van poloposition en gaat ook als eerste de rechterbocht in. De Ducati’s van Miller en Bagnaja hebben geen goede start doorgemaak...
MXGP motorcross WK: openingsrace 2021 toch niet in Oss
MXGP motorcross WK: openingsrace 2021 toch niet in Oss
In de laatste editie van de kalender van het MXGP wereldkampioenschap stond de nieuwe Grand-Prox locatie op de Witte Ruysheuvel in Oss nog als eers...

Motorprijzen

Piaggio motorscooters prijslijst 2021
Piaggio motorscooters prijslijst 2021
De 2021 prijslijst van Piaggio bevat de bekende range aan lichte motorscooters en de populaire MP3 driewielers. Qua motorscooters is alles goed ver...
Moto Guzzi prijslijst 2021
Moto Guzzi prijslijst 2021
Op de prijslijst van Moto Guzzi staan drie modellen die sinds 2021 allemaal van hetzelfde 850 cc motorblok zijn voorzien; de karakteristieke 9...
Vespa scooters prijslijst 2021
Vespa scooters prijslijst 2021
Vespa blijft als bestverkochte merk van Piaggio de kar trekken voor de Italiaanse fabrikant. De Vespa retro-motorscooters zijn en blijven mateloos ...
Aprilia motoren prijslijst 2021
Aprilia motoren prijslijst 2021
De 2021 prijslijst van Aprilia is in Nederland wel heel kort geworden, met maar vier modellen erop. De belangrijke nieuwkomers zijn natuurlijk de R...
Harley-Davidson prijslijst 2021
Harley-Davidson prijslijst 2021
Op de nieuwe 2021 prijslijst van Harley-Davidson is de verrassende Pan America 1250 de opvallendste nieuwkomer. Dit is niet in de laatste plaats do...

Motorbranche

Theorie-examens motorrijden wel toegestaan, theorielessen nog niet
Theorie-examens motorrijden wel toegestaan, theorielessen nog niet
Vanaf 28 april 2021 mogen de theorie-examens bij het CBR weliswaar weer van start voor de motor, auto en bromfiets, maar dit geldt niet voor fysiek...
EU: in Thailand geassembleerde Harley-Davidsons toch vol belast als Amerikaans
EU: in Thailand geassembleerde Harley-Davidsons toch vol belast als Amerikaans
Harley-Davidsons die in andere landen dan de USA geassembleerd worden, moeten gewoon het hoge importtarief voor Amerikaanse motoren oplopend tot 56...
Leveringsproblemen in de motorbranche: hogere prijzen?
Leveringsproblemen in de motorbranche: hogere prijzen?
Vorig jaar, aan het begin van Corona-crisis, hebben verschillende motorfietsfabrikanten en toeleveranciers de productie een tijd stil moeten leggen...
NOW1 hield motorbranche op de been, NOW3 amper nodig
NOW1 hield motorbranche op de been, NOW3 amper nodig
De drie achtereenvolgende versies van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) hebben ook in de motorbranche een groot aantal bedrijven ...
MKC Moto gaat speciale Defensie-afdelingen onopvallende Richa motorkleding leveren
MKC Moto gaat speciale Defensie-afdelingen onopvallende Richa motorkleding leveren
Motorkledingfabrikant Richa zal de komende zeven jaar onopvallende 'civiele' motorkleding gaan leveren aan het Nederlandse ministerie van Defensie ...

Motorvacatures

MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
Share our passion: Wij, bij Yamaha, streven er continu naar onze klanten ‘KANDO’ te laten ervaren. Dit is Japans voor het gevoel van ‘diepe voldoen...
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
Ben je een (jr) Productmanager met benzine in je bloed? Dan is dit jouw perfecte uitdaging! CMS (Consolidated Motor Spares) is wereldwijd de g...
MotorVacature: Verkoper TLM Nijmegen
MotorVacature: Verkoper TLM Nijmegen
TLM is een full-service motorzaak met passie voor Italiaanse en Engelse motorfietsen. De afgelopen jaren zijn wij gegroeid en hebben wij naast het ...
MotorVacature: Technical Service Coördinator Kawasaki
MotorVacature: Technical Service Coördinator Kawasaki
Are you ready for a first or second step in your career and do you have a real passion for motorcycles and service? Do you love to keep spinni...
MotorVacature: (Jr.) Project Manager Retail Development Kawasaki
MotorVacature: (Jr.) Project Manager Retail Development Kawasaki
Are you able to supercharge the retail identity of an A-brand multinational? Are you a master in managing projects, who loves the kick of a job wel...

Persberichten

Ook Finse grossier Duell Bike Center meldt zich voor gevecht om Europese markt
Ook Finse grossier Duell Bike Center meldt zich voor gevecht om Europese markt
Duell verkoopt dagelijks meer dan 200 topmerken en in totaal meer dan 130.000 onderdelen en kleding in Scandinavië, Groot-Brittannië en delen van O...
2021 Aprilia Tuono V4 eindelijk bij de dealers
2021 Aprilia Tuono V4 eindelijk bij de dealers
De nieuwe Tuono V4 is eindelijk beschikbaar bij de Aprilia-dealers. Of liever gezegd, de twee nieuwe Tuono V4's, want in 2021 werd de hypernaked, w...
2021 MV Augusta Turismo Veloce
2021 MV Augusta Turismo Veloce
De Turismo Veloce is MV Agusta's versie van het high-performance Sport Touring segment. Het bevat alle kenmerkende eigenschappen die in het DNA van...
Harley-Davidson introduceert Pan America met Europese estafette
Harley-Davidson introduceert Pan America met Europese estafette
De Harley Owners Group, beter bekend als H.O.G., is de grootste rijdersclub ter wereld. De H.O.G. heeft meer dan 1 miljoen leden in alle uithoeken ...
Motoport Nederland franchise krimpt maar bestaat bijna 40 jaar
Motoport Nederland franchise krimpt maar bestaat bijna 40 jaar
MotoPort, het Nederlandse samenwerkingsverband van zelfstandige motorbedrijven, bestaat in 2022 maar liefst 40 jaar. Meer dan 30 jaar is MotoPort m...

Plaats Reactie


{rsform 3}