• Home
  • Motornieuws
  • Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk
Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

In Frankrijk is het vanaf nu verboden om tussen de file door te rijden. Frankrijk kende eerst eenzelfde soort constructie als in Nederland, niet officieel toegestaan volgens de wet, maar onder bepaalde omstandigheden gedoogd. De Franse overheid is niet zomaar tot dit besluit gekomen, hier is enkele jaren van onderzoek aan vooraf gegaan. Het onderzoek is gehouden in 11 regio's die als pilot diende om te kijken wat de gevolgen zijn als motorfietsen tussen de file door mogen rijden. Uit dit onderzoek is een rapport naar buiten gekomen van CEREMA (het Centrum voor Studies en Expertise Risico's, Milieu, Mobiliteit en Planning). De resultaten van dit onderzoek toonde aan dat het aantal ongevallen waarbij motorfietsen betrokken waren met 12% toenam. Terwijl dit in de rest van het land juist daalde met 10%. Op basis hiervan is besloten dat het rijden tussen de file door niet meer is toegestaan.

Het doel van het experiment was om de weg op een vreedzame manier met elkaar te delen en om toezicht te houden op de manier waarop het filteren wordt toegepast. Onder de naam L'expérimentation de la circulation inter-files (CIF) is er dus de afgelopen 5 jaar onderzocht wat het effect is van het filteren. Hierbij heeft het experiment zich met name gericht op de regio's en wegen die tijdens de spits uitzonderlijk druk zijn en een hoge mate van filedruk kennen. Daarbij zijn er strikte regels gehanteerd waaraan de motorrijder zich diende te houden. Ten eerste mag de motorfiets niet breder zijn dan 1 meter. Waardoor quads en trikes dus uitgesloten waren van het onderzoek, evenals motorfietsen met een zijspan (en dus ook de BMW F850 met zijkoffers). Daarnaast mocht het filteren alleen gebeuren op wegen waar ten minste 70 km/u als maximale snelheid geldt. Deze wegen moesten dan ook bestaan uit minstens twee rijstroken in dezelfde richting en gescheiden zijn door een middenberm. In de steden was het filteren hierdoor alsnog verboden.
Wanneer aan bovenstaande voorwaarden voldaan werd mocht de motorrijden tussen de file doorrijden. Mits deze niet harder reed dan 50 km/u en de motorrijder de snelheid aanpastte aan die van de rest van het verkeer. Steeg de snelheid boven de 50, dan moest de motorrijder weer terugkeren in een rijstrook.

Ondanks dat de resultaten met betrekking tot ongevallen teleurstellend waren, zijn er ook positieve resultaten uit het onderzoek naar boven gekomen. Met name op het gebied van gedrag is de nodige winst behaald. Waar in 2015 nog maar 23% zich hield aan de maximale snelheid van 50 km/u, was dit in 2018 al 40% in de regio's die meededen aan het onderzoek. Ook het aandeel van mensen die met meer dan 70 km/u tussen de file door reden daalde van 20% naar 9%. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het tussen de file doorrijden en de regels die hier aan verbonden zijn, ook meegenomen is in de rijopleidingen. Door deze verandering in gedrag die is waargenomen lijkt ook het wederzijds respect tussen auto en motor te zijn toegenomen geeft het rapport aan. Dit hebben zij op gemaakt uit de gedragingen van de auto bestuurder en/of gebruik van verlichting.

Kijken we specifiek naar het aantal ongevallen dan zien we dat er in de regio's die meededen in totaal 1.827 ongevallen hebben plaatsgevonden. In 1.650 gevallen betrof het lichte ongevallen, met geen tot weinig letsel. Terwijl 161 ongevallen ernstig genoemd konden worden. Hierbij blijven er 16 ongevallen over die een dodelijke afloop kende. Hierbij moet wel worden vermeld dat bij de dodelijke ongevallen geen van regels van het CIF-experiment zijn aangehouden en dat de snelheid in de meeste gevallen vele malen hoger lag dan de toegestande 50 km/u.
Verder is het zo dat het aantal ongevallen dat heeft plaats gevonden, met name kwam doordat de motorrijder een net iets te hoge snelheid hanteerde tijdens het filteren en hierbij onverwacht van rijstrook wisselde of één van de andere regels niet respecteerde.
Andere opvallende resultaat is dat in de regio Gironde het aantval ongevallen verdrievoudigde. Van 13 in 2015 naar 57 in 2018. Een duidelijk aanwijsbare reden is hier niet voor gevonden. Wel is het oz dat de ringweg van Gironde een sterke toename kende van verkeer, waardoor meer mensen op de motorfiets stapten en de kans op een ongeval dus ook toenam.

Door het toegenomen aantal ongevallen, is dus besloten dat het filteren tussen de file weer verboden wordt. Hiermee is echter geen einde gekomen aan toekomstige onderzoeken. Marie Gautier-Melleray, interministeriële afgevaardigde voor verkeersveiligheid, geeft juist aan dat meer onderzoek wenselijk is. Ze geeft aan dat het doel van dit experiment juist was om het aantal ongevallen terug te dringen. Ondanks dat dit niet gelukt is, zou een nieuw experiment een positiever resultaat kunnen geven.
Dit onderzoek zou een groter aantal regio's moeten bevatten, die ook meer verspreid over Frankrijk liggen. Daarnaast zou het helpen als de regels die het filteren toestaan scherper worden. Verder zou in een volgend onderzoek de data automatisch gegenereerd moeten worden, waardoor deze betrouwbaarder is.
Er is tot dit besluit gekomen omdat uit het onderzoek dus blijkt dat het een positief effect heeft gehad op het gedrag van motorrijders, maar dat ook automobilisten de motorrijder meer respecteren. Door de regels verder aan te scherpen, meer te focussen op educatie (ook van de automobilist!) en meer gebieden mee te laten doen, hoopt de Franse regering dus op een andere uitkomst. Hiermee is het in toekomst tussen de file doorrijden in Frankrijk nog niet volledig van de baan.

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Verbod motoren tussen de file in Frankrijk krijgt nieuw onderzoek
Verbod motoren tussen de file in Frankrijk krijgt nieuw onderzoek
In navolging van eerdere berichtgeving over het verbod om tussen de file door te rijden in Frankrijk is er bekend gemaakt dat er een nieuw ond...
Testmotor: eerste test 2021 Yamaha MT-09 met 889 cc
Testmotor: eerste test 2021 Yamaha MT-09 met 889 cc
Door de redactie van Testmotor is de nieuwe 2021 Yamaha MT-09 met 889 cc als eerste getest tijdens de persintroductie in Barcelona. Hieronder vindt...
Europees Parlement wil toch APK voor motoren in heel Europa
Europees Parlement wil toch APK voor motoren in heel Europa
Op 25 februari 2021 heeft de Commissie Transport en Toerisme van het Europees Parlement ( TRAN ) de Europese Commissie verzocht om motorfietsen op ...
BMW Motorrad Days ook in 2021 afgelast
BMW Motorrad Days ook in 2021 afgelast
BMW Motorrad heeft net als in 2020 ook voor dit jaar haar jaarlijks terugkerend klantenevenement, de zogeheten BMW Motorrad Days afgelast. In het l...
BMW Motorrad USA roept 20.000 motoren terug vanwege brandstoflekkage
BMW Motorrad USA roept 20.000 motoren terug vanwege brandstoflekkage
In de Verenigde Staten heeft BMW North America een recall ingezet op 12 verschillende modellen. De toedracht van de terugroepactie is de mogelijkhe...

Motorsport

2021 Ducati Club Race zonder publiek
2021 Ducati Club Race zonder publiek
De Club Race Commissie van de Ducati Club Nederland organiseert dit jaar van 28-30 mei de 41e Ducati Club Race op het TT Circuit Assen. Door beperk...
WorldSBK Superbikes 2021 op TT-Circuit Assen uitgesteld
WorldSBK Superbikes 2021 op TT-Circuit Assen uitgesteld
Naar aanleiding van de aanhoudende COVID-19 pandemie en de daaruit voortvloeiende regionale regelgeving in Drenthe melden de FIM, overheidsfunction...
MXGP motorcross: eerste Grand Prix van 2021 is in Nederland
MXGP motorcross: eerste Grand Prix van 2021 is in Nederland
Organisator Infront Moto Racing komt, zoals was te verwachten, met een aantal updates voor de voorlopige 2021 kalender van het MGXP Motocross Werel...
Rechtbank vernietigt vergunning Eurorcircuit Valkenswaard
Rechtbank vernietigt vergunning Eurorcircuit Valkenswaard
De provincie Brabant had begin 2020 geen natuurvergunning mogen verlenen voor een circuit voor motorsport in Valkenswaard, zo besloot afgelopen vri...
Zelf goedkoop motorracen: YCF F150 Supermoto Pitbike Cup
Zelf goedkoop motorracen: YCF F150 Supermoto Pitbike Cup
De prachtige YCF Pitbike Cup is weer terug op het circuit in de vorm van de snelle YCF F150 supermoto Pitbike Cup. Het eerste seizoen was al een su...

Motorprijzen

Suzuki motoren prijslijst 2021
Suzuki motoren prijslijst 2021
De 2021 prijslijst van Suzuki Motoren voor Nederland is zeer overzichtelijk, met vier categoriën. Naar verwachting komt binnen de "Supersport"-rang...
KTM motoren prijslijst 2021
KTM motoren prijslijst 2021
Op de voorlopige prijslijst van KTM ontbreken begin 2021 nog een aantal modellen, waarvoor blijkbaar (nog) geen Euro5-versie beschikbaar is, maar d...
BMW Motorrad prijslijst 2021
BMW Motorrad prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van BMW Motorrad Nederland staan een aantal nieuwe modellen, waaronder de lichte G310R en G310GS adventure, de S1000R naked b...
SWM prijslijst 2021
SWM prijslijst 2021
De historie van SWM is roemrucht, met vele verschillende hoofdstukken. De meeste recente aflevering draait om een samenwerking tussen de overgeblev...
FB Mondial prijslijst 2021
FB Mondial prijslijst 2021
Ook FB Mondial is een Chinees product met een klassieke Europese naam, zoals meer merken van importorganisatie BW Import dat zijn. Vooral in België...

Motorbranche

CBS: omzetstijging motorbranche in 2020
CBS: omzetstijging motorbranche in 2020
Het CBS heeft de nieuwste kwartaalcijfers over de auto- en motorbranche bekend gemaakt. Hoewel de cijfers pas na ongeveer vijf maanden na afloop va...
Winkelen Op Afspraak ook voor motordealers en -winkels vanaf volgende week
Winkelen Op Afspraak ook voor motordealers en -winkels vanaf volgende week
Het kabinet is voornemens om met ingang van 3 maart 2021 Winkelen Op Afspraak mogelijk te maken, zo maakte Premier Mark Rutte gisteravond bekend. D...
Goodyear (Dunlop) koopt Avon Tyre motorbanden
Goodyear (Dunlop) koopt Avon Tyre motorbanden
Het Goodyear-concern koopt Cooper Tire, onder andere eigenaar van auto- en motorbandenmerk Avon Tyre. Avon is geen enorm grote naam meer in de moto...
Afname van aantal motorrijexamens in 2020
Afname van aantal motorrijexamens in 2020
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft deze week data bekend gemaakt van het aantal examens dat ze heeft afgenomen in 2020. Voor d...
Harley-Davidson blijft MT-leden vervangen: Edel O Sullivan nieuwe CCO
Harley-Davidson blijft MT-leden vervangen: Edel O Sullivan nieuwe CCO
In de grote 'schoonmaak' van de directie van Harley-Davidson, die werd ingezet nadat Matt Levatich als eerste het veld moest ruimen, is het nu...

Motorvacatures

MotorVacature: Marketing Manager Hoco Parts
MotorVacature: Marketing Manager Hoco Parts
Hoco Parts te Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in Premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Product Specialist motoronderdelen
MotorVacature: Product Specialist motoronderdelen
Hoco Parts in Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in Premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Parts and Accessories Section Coordinator
MotorVacature: Parts and Accessories Section Coordinator
Parts and Accessories Section (PAS) Coordinator - Kawasaki Motors Europe  Main purposes of the role:  • To support Kawasaki Motors...
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising (2)
MotorVacature: Assistant Product Manager Clothing & Merchandising (2)
Project opportunity within Clothing and Merchandising Kawasaki Motors Europe, located in Hoofddorp in the Netherlands. 6 months temporary proj...
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorkleding & Helmen
MotorVacature: Verkoopadviseur Motorkleding & Helmen
Alpinestars, Rukka, Bering, HJC, Macna, Sidi en Daytona: een greep uit de collectie A-merken van onze kleding afdeling! Vind je het een uitdaging o...

Persberichten

Damen Motorkleding: nieuwe Bellavista motorjas voor vrouwen
Damen Motorkleding: nieuwe Bellavista motorjas voor vrouwen
Er is weer nieuws bij Damen Motorkleding. Steeds meer vrouwen behalen het motorrijbewijs en dus moet er ook een goed aanbod dames motorjassen ...
Persdossier: alles over de 2021 Harley-Davidson Pan America 1250
Persdossier: alles over de 2021 Harley-Davidson Pan America 1250
De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152pk Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met...
Honda verlaagt prijs NC750X en NC750X DCT
Honda verlaagt prijs NC750X en NC750X DCT
De NC750X is één van de succesvolle modellen van Honda in Nederland (en in Europa), ondanks een stevige evolutie voor 2021, heeft Honda toch beslis...
Continental halveert aantal bandenstickers, scheelt 110 ton plastic
Continental halveert aantal bandenstickers, scheelt 110 ton plastic
Vanaf januari 2021 zal bandenfabrikant Continental in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) niet langer twee, maar nog maar één sticker g...
Piaggio Group claimt Europees marktleiderschap
Piaggio Group claimt Europees marktleiderschap
In 2020 versterkte de Piaggio Group zijn plaats als leider op de Europese markt voor tweewielers opnieuw, met een totaal marktaandeel van 14,2%. Di...

Plaats Reactie


{rsform 3}