• Home
  • Motornieuws
  • Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk
Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

Motoren mogen niet meer tussen de file door in Frankrijk

In Frankrijk is het vanaf nu verboden om tussen de file door te rijden. Frankrijk kende eerst eenzelfde soort constructie als in Nederland, niet officieel toegestaan volgens de wet, maar onder bepaalde omstandigheden gedoogd. De Franse overheid is niet zomaar tot dit besluit gekomen, hier is enkele jaren van onderzoek aan vooraf gegaan. Het onderzoek is gehouden in 11 regio's die als pilot diende om te kijken wat de gevolgen zijn als motorfietsen tussen de file door mogen rijden. Uit dit onderzoek is een rapport naar buiten gekomen van CEREMA (het Centrum voor Studies en Expertise Risico's, Milieu, Mobiliteit en Planning). De resultaten van dit onderzoek toonde aan dat het aantal ongevallen waarbij motorfietsen betrokken waren met 12% toenam. Terwijl dit in de rest van het land juist daalde met 10%. Op basis hiervan is besloten dat het rijden tussen de file door niet meer is toegestaan.

Het doel van het experiment was om de weg op een vreedzame manier met elkaar te delen en om toezicht te houden op de manier waarop het filteren wordt toegepast. Onder de naam L'expérimentation de la circulation inter-files (CIF) is er dus de afgelopen 5 jaar onderzocht wat het effect is van het filteren. Hierbij heeft het experiment zich met name gericht op de regio's en wegen die tijdens de spits uitzonderlijk druk zijn en een hoge mate van filedruk kennen. Daarbij zijn er strikte regels gehanteerd waaraan de motorrijder zich diende te houden. Ten eerste mag de motorfiets niet breder zijn dan 1 meter. Waardoor quads en trikes dus uitgesloten waren van het onderzoek, evenals motorfietsen met een zijspan (en dus ook de BMW F850 met zijkoffers). Daarnaast mocht het filteren alleen gebeuren op wegen waar ten minste 70 km/u als maximale snelheid geldt. Deze wegen moesten dan ook bestaan uit minstens twee rijstroken in dezelfde richting en gescheiden zijn door een middenberm. In de steden was het filteren hierdoor alsnog verboden.
Wanneer aan bovenstaande voorwaarden voldaan werd mocht de motorrijden tussen de file doorrijden. Mits deze niet harder reed dan 50 km/u en de motorrijder de snelheid aanpastte aan die van de rest van het verkeer. Steeg de snelheid boven de 50, dan moest de motorrijder weer terugkeren in een rijstrook.

Ondanks dat de resultaten met betrekking tot ongevallen teleurstellend waren, zijn er ook positieve resultaten uit het onderzoek naar boven gekomen. Met name op het gebied van gedrag is de nodige winst behaald. Waar in 2015 nog maar 23% zich hield aan de maximale snelheid van 50 km/u, was dit in 2018 al 40% in de regio's die meededen aan het onderzoek. Ook het aandeel van mensen die met meer dan 70 km/u tussen de file door reden daalde van 20% naar 9%. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het tussen de file doorrijden en de regels die hier aan verbonden zijn, ook meegenomen is in de rijopleidingen. Door deze verandering in gedrag die is waargenomen lijkt ook het wederzijds respect tussen auto en motor te zijn toegenomen geeft het rapport aan. Dit hebben zij op gemaakt uit de gedragingen van de auto bestuurder en/of gebruik van verlichting.

Kijken we specifiek naar het aantal ongevallen dan zien we dat er in de regio's die meededen in totaal 1.827 ongevallen hebben plaatsgevonden. In 1.650 gevallen betrof het lichte ongevallen, met geen tot weinig letsel. Terwijl 161 ongevallen ernstig genoemd konden worden. Hierbij blijven er 16 ongevallen over die een dodelijke afloop kende. Hierbij moet wel worden vermeld dat bij de dodelijke ongevallen geen van regels van het CIF-experiment zijn aangehouden en dat de snelheid in de meeste gevallen vele malen hoger lag dan de toegestande 50 km/u.
Verder is het zo dat het aantal ongevallen dat heeft plaats gevonden, met name kwam doordat de motorrijder een net iets te hoge snelheid hanteerde tijdens het filteren en hierbij onverwacht van rijstrook wisselde of één van de andere regels niet respecteerde.
Andere opvallende resultaat is dat in de regio Gironde het aantval ongevallen verdrievoudigde. Van 13 in 2015 naar 57 in 2018. Een duidelijk aanwijsbare reden is hier niet voor gevonden. Wel is het oz dat de ringweg van Gironde een sterke toename kende van verkeer, waardoor meer mensen op de motorfiets stapten en de kans op een ongeval dus ook toenam.

Door het toegenomen aantal ongevallen, is dus besloten dat het filteren tussen de file weer verboden wordt. Hiermee is echter geen einde gekomen aan toekomstige onderzoeken. Marie Gautier-Melleray, interministeriële afgevaardigde voor verkeersveiligheid, geeft juist aan dat meer onderzoek wenselijk is. Ze geeft aan dat het doel van dit experiment juist was om het aantal ongevallen terug te dringen. Ondanks dat dit niet gelukt is, zou een nieuw experiment een positiever resultaat kunnen geven.
Dit onderzoek zou een groter aantal regio's moeten bevatten, die ook meer verspreid over Frankrijk liggen. Daarnaast zou het helpen als de regels die het filteren toestaan scherper worden. Verder zou in een volgend onderzoek de data automatisch gegenereerd moeten worden, waardoor deze betrouwbaarder is.
Er is tot dit besluit gekomen omdat uit het onderzoek dus blijkt dat het een positief effect heeft gehad op het gedrag van motorrijders, maar dat ook automobilisten de motorrijder meer respecteren. Door de regels verder aan te scherpen, meer te focussen op educatie (ook van de automobilist!) en meer gebieden mee te laten doen, hoopt de Franse regering dus op een andere uitkomst. Hiermee is het in toekomst tussen de file doorrijden in Frankrijk nog niet volledig van de baan.

Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Reclame voor motorfietsen verboden in Amsterdamse metro
Vanaf gisteren mag in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer gemaakt worden voor ‘fossiele producten’, zoals motorfietsen, auto’s en bromfi...
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta door kapitaal verhoging €30 miljoen uit betalingsregeling
MV Agusta heeft opnieuw een flinke finacniële injectie gehad. In 2018 is er door de aandeelhouders al eens €50 miljoen aan werkkapitaal in het Ital...
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
CEO Yamaha Europe: excuses voor lange wachttijden levering nieuwe motoren
In een videoboodschap voor klanten, dealers en geïnteresseerden heeft Eric de Seynes, President & CEO van Yamaha Motor Europe, officieel a...
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
Motor & Fiscus afl. 2: een motor van de zaak?
In de vorige Motor & Fiscus rubriek, heb ik het uitgebreid gehad over wanneer je nu een motor op de zaak mag zetten en wanneer niet. Maar stel,...
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Europees Parlement kiest voor verplichte APK motorfietsen in heel Europa
Het Europese Parlement heeft eergisteren een resolutie aangenomen waarin het aan de Europese Commissie vraagt een pakket aan maatregelen rondom ver...

Motorsport

MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
MotoGP: Jack Miller verslaat iedereen op Jerez
De tweede race van de MotoGP op Europese bodem in 2021 was vandaag op het circuit van Jerez. Het circuit waar Marc Marquez vorig jaar dermate hard ...
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Dutch Masters of Motocross 2021 nu toch volledig afgelast
Nadat de organisatie van het Dutch Masters of Motocross kampioenschap de kalender voor 2021 verschillende malen moest aanpassen, blijkt het toch on...
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
MotoGP: Quartararo boekt tweede zege van het seizoen op Portimão
De vanaf pole positie vertrokken Fransman Fabio Quartararo heeft zijn tweede zege van het 2021 MotoGP seizoen weten te behalen.Na bij de start enke...
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
2021 MotoGP Ronde 3 in Portugal komend weekend: tijden, televisie, online
Komend weekend wordt het derde wedstrijdweekend in de MotoGP voor 2021 in Portugal afgewerkt op het Autodromo Internacional do Algarve, beter ...
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
MotoGP: Marc Marquez fit verklaard om te racen
Eindelijk is het dan zover, goed nieuws uit het Honda MotoGP kamp. Marc Marquez zal het komend weekend weer zijn opwachting maken in het MotoGP wer...

Motorprijzen

Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...
MV Agusta prijslijst 2021
MV Agusta prijslijst 2021
Langzaam maar zeker begint de prijslijst van MV Agusta weer wat te groeien, wat de richting aangeeft die onder de nieuwe eigenaar Timur Sardarov wo...
Benelli prijslijst 2021
Benelli prijslijst 2021
In de 2021 prijslijst van Benelli zien we de meeste modellen ook weer terug als Euro5-gehomologeerd, met uitzondering van de Leoncino Trail en...

Motorbranche

Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Nieuw management voor Polaris - Indian Motorcycle
Polaris Inc. heeft gisteren aangekondigd dat Michael Speetzen is benoemd tot de nieuwe, permanente Chief Executive Officer en lid van de Raad van B...
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Motormarkt België: Flinke groei april 2021
Evenals in Nederland kende ook de Belgische motormarkt een flinke groei in april 2021. Ten opzichte van april 2020 is zelfs een stijging van meer d...
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
April 2021 toch erg goede maand voor verkoop nieuwe motoren
Met de registratie van 2033 kentekens voor nieuwe motoren is de afgelopen maand april van 2021 qua nieuwverkopen van motoren maar liefst 36% beter ...
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten USA & Europa: stop importtarieven handelsoorlog
Motorfabrikanten in zowel de EU als de VS roepen op om de vergeldingsmaatregelen op te schorten voor sectoren die feitelijk niet bij het oplopende ...
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Remmenmerk Brembo koopt nu ook concurrent J.Juan op
Het grote Italiaanse remmenmerk Brembo koopt haar kleinere toeleverancier èn concurrent J. Juan op, een Spaans bedrijf dat vooral actief is in de o...

Motorvacatures

MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
MotorVacature: Parttime/fulltime verkoop-adviseur motorkleding
Voor onze nieuwe prachtige motorkledingwinkel in Amsterdam zijn we per direct op zoek naar parttime/fulltime verkoop-adviseurs. Heb jij net al...
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
MotorVacature: R&D Project Engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmid...
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
MotorVacature: Technical sales engineer Pinlock
Hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig motor kan rijden? Soms is motorrijden een hobby, maar voor velen in de wereld is het hun primaire vervoersmi...
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
MotorVacature: Service Coördinator Belgische markt Yamaha (Schiphol-Rijk)
Share our passion: Wij, bij Yamaha, streven er continu naar onze klanten ‘KANDO’ te laten ervaren. Dit is Japans voor het gevoel van ‘diepe voldoen...
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
MotorVacature: (junior) Productmanager CMS Lelystad
Ben je een (jr) Productmanager met benzine in je bloed? Dan is dit jouw perfecte uitdaging! CMS (Consolidated Motor Spares) is wereldwijd de g...

Persberichten

Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
Nieuw: 2021 Aprilia RS125 en Tuono 125
De Aprilia RS 125 is het product van de geschiedenis en technologie van de RS-familie, die meesterwerken als de RSV4 en RS 660 heeft voortgebracht....
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop homologeert D952 en D908RR offroad motorbanden voor meer straatmotoren
Dunlop's D952 offroad-motorbanden worden gehomologeerd als motorbanden voor op de openbare weg, waardoor ze ook onder meer motoren gebruikt kunnen ...
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop vernieuwt website
Stadler-Proshop Eemnes lanceert een vernieuwde website. Hier kunt u de uitgebreide collectie Stadler motorkleding vinden en alle daarbij behorende ...
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Husqvarna Motorcycles roept 2020 701 Enduro LR modellen terug
Brandstofleidingen moeten bij alle 701 Enduro LR-modellen vervangen worden bij de erkende Husqvarna Motorcycles dealers. Als voorzorgsmaatregel ro...

Plaats Reactie


{rsform 3}