Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory

Nieuw 2021: Aprilia RSV4 en RSV4 Factory

Naast de vandaag gepresenteerde supernaked Tuono V4 en V4 Factory heeft Aprilia ook de vernieuwde 2021 Aprilia RSV4 en RSV4 Factory geïntroduceerd.

Beide versies van de RSV4 hebben een nieuw ontwerp met geïntegreerde winglets in de kuip, vernieuwde elektronica en ergonomie en, last but not least, een vernieuwd 1.099 cc V4-motorblok. 20 cc meer dan de 1.077 waar de RSV4 het tot nu toe mee moest doen en daarmee is de RSV4 dan ook de meest krachtige motor ooit gebouwd door Aprilia. Ondanks de aanpassingen die gedaan zijn om te voldoen aan de Euro 5-emissienorm heeft het meer koppel gekregen en behoudt het blok zijn maximale vermogen van 217 pk, mede dankzij het nieuwe uitlaatsysteem.

De ‘gewone’ RSV4 is alleen beschikbaar in de kleurstelling Dark Losail waarbij de RSV4 Factory in de twee kleurenschema’s te verkrijgen is; Aprilia Black en Lava Red. Hoewel beide versies worden aangedreven door dezelfde V4-motor, zijn ze te onderscheiden in de standaarduitrusting, waarbij de Factory voorzien is van gesmede aluminium velgen, het semi-actieve Öhlins Smart EC 2.0-ophangsysteem en Brembo Stylema remklauwen.

De vormgeving van de nieuwe RSV4 is geïnspireerd op de RS 660, waarbij de lijnen zijn bepaald na testen in de windtunnel. Dat moet zorgen voor een verbeterde lage aerodynamische weerstandscoëfficiënt, wat de topsnelheid ten goede moet komen en waarbij ook de luchtdruk in de airbox en de neerwaartse druk verhoogd wordt. De winglets zijn ook niet langer een los element op de panelen meer, maar zijn nu ingebouwd in de dubbelwandige stroomlijnkappen. Een oplossing die de stabiliteit bij hoge snelheden optimaliseert en tegelijkertijd de motorkoeling verbetert.

De RSV4 is nu voorzien van een motorremregeling op meerdere niveaus en kan er gekozen worden uit zes rijmodes; 3 voor de weg en 3 voor het circuit, om automatisch de beste instellingen te krijgen op het gebied van Traction Control, Wheelie Control en ABS.

Ook de ergonomie is geheel nieuw en verbeterd dankzij de nieuwe brandstoftank en het nieuwe zadel dat voor een betere zitpositie zorgt. De elektrische bediening is meer functioneel en intuïtief geworden en het nieuwe TFT-dashboard is groter en completer. De drievoudige LED-koplampunit met DRL-verlichting is tevens voorzien bochtverlichting die de binnenkant van de bocht verlichten voor een beter zicht.

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form