Onderzoek: hoe veilig is een luide uitlaat?

Onderzoek: hoe veilig is een luide uitlaat?

Met de spreuk "Loud pipes save lives" wordt nogal eens gesuggereerd dat het hebben van een luide uitlaat de veiligheid van motorrijders vergroot. De redenatie gaat dat automobilisten motorrijders vaak niet zien, maar door het geproduceerde uitlaatgeluid dan toch wel horen. De universiteit van Boekarest heeft in samenwerking met een Roemeense motorrijders organisatie de proef op de som genomen of bovenstaande bewering klopt. Korte conlusie is dat de motorrijder voor de automobilist pas hoorbaar is, wanneer deze in principe ook al zichtbaar zou moeten zijn. De motorfiets is namelijk pas hoorbaar wanneer deze met het voorwiel gelijk is aan het achterwiel van de auto.

Pas wanneer er praktisch naast de auto gereden wordt, zijn ook de minder luide motoren hoorbaar. En op een frequentie die goed traceerbaar is voor het menselijk gehoor. Door de goede geluidsisolatie in de auto valt wat er gehoord wordt nog flink tegen. Het geluid van de radio en de motor van de auto klinken nog steeds hard. De onderzoekers komen dan ook tot de conclusie dat luide uitlaten niet veiliger zijn. Dit heeft er mee te maken dat er uit is gegaan van snelheden van 50 kilometer per uur. Dit komt neer op grofweg 14 meter per seconde. Hierdoor is 15 meter dus een veilige volgafstand voor beide partijen om bij het opmerken van elkaar nog een eventuele correctie uit te voeren. Pas wanneer de afstand onder de veilige afstand komt, bestaat de kans dat de automobilist de motorrijder op merkt door het geproduceerde geluid en zelfs dan is de kans heel klein. Bij 50 kilometer per uur en een volgafstand van 10 meter is het daarnaast zo dat bij een noodsituatie de motorrijder al binnen de seconde naast of zelfs voorbij de auto is. Stelregel hierbij is dat de reactie tijd, dus iets opmerken en daarop reageren, rond de 1 seconde ligt.

Het onderzoek is op de volgende manier uitgevoerd; omdat het niet mogelijk was dit rijdend te doen, hebben alle voertuigen tijdens de test stilgestaan. Tijdens stilstand is iedere keer de opstelling aangepast. Eerst de motorfiets achter de auto, waarbij de afstand per opstelling werd teruggebracht van 15 naar 10 meter naar vlak achter tot naast en uiteindelijk dus voor de auto. Hierbij heeft de stilstaande auto een toerengebied aangehouden tussen de 2.500 en 3.000 toeren per minuut. Terwijl de verschillende soorten motorfietsen tot 6.000 toeren per minuut zijn doorgetrokken. Om het onderzoek daarnaast nog realistischer te maken is ook de radio van de auto aangezet op 20 decibel.
De meest luide motorfietst produceerde in de test 110 decibel, terwijl de minst luide motorfiets alsnog op 80 decibel uit wist te komen. Op een afstand van 15 meter dringt echter van elk van de 6 motoren het geluid niet door tot het interieur van de auto. Pas vanaf 10 meter weet de meest luide motorfiets net het auto interieur binnen te komen. De frequentie waarmee dit is, is echter dusdanig laag dat het wel hoorbaar, maar niet duidelijk tracebeer is voor het menselijk gehoor.

De uitgebreide conclusie van het onderzoek is dan ook dan luide uitlaten niet veiliger zijn. Pas op een afstand kleiner dan 10 meter ben je als motorrijder hoorbaar, waardoor er te weinig tijd is om op geluid nog te reageren. De onderzoekers geven aan dat harde geluiden de autorijder dan zelfs kunnen laten schrikken en je als motorrijder te laat bent om op deze schrikreactie te reageren. Op de veilige volgafstand van 15 meter zou het uitlaat geluid boven de 135 decibel moeten zijn om goed hoorbaar te zijn voor de automobilist.

Foto: KRO-NCRV De Monitor


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form