• Home
  • Motornieuws
  • Hoe de motorfiets digitaal moet communiceren met de auto
Hoe de motorfiets digitaal moet communiceren met de auto

Hoe de motorfiets digitaal moet communiceren met de auto

Op dit moment werken er verschillende motorfiets fabrikanten samen om het motorrijden veiliger te maken. BMW, Honda, KTM en Yamaha zijn voor deze samenwerking aangesloten bij CMC (Connected Motorcycle Consortium). In het kort komt het hier op neer dat door de bundeling van kennis van deze merken en andere organisaties er een standaard ontstaat om motorfietsen te verbinden met elkaar, met andere voertuigen en met verkeerssituaties.

Dat dit hard nodig is mag duidelijk zijn. Steeds meer automerken brengen namelijk modellen op de markt die (deels) zelfstandig rijden. Hierin is niet altijd rekingen gehouden met de motorrijder. Waardoor deze bijvoorbeeld door het voertuig niet 'gezien' wordt. Daarnaast zijn er met de komst van het 5G-netwerk meer mogelijkheden om een netwerk op te zetten, waarbij auto's met elkaar communiceren. Zo worden er al testen gedaan met zelfrijdende vrachtwagens in kolonne, waarbij de voorste vrachtwagen aan de achterse doorgeeft of er geremd of opgetrokken dient te worden. Hierin is zelfs al een project opgezet met de naam C-IST (Cooperative Intelligent Transport System). Dit project heeft als doel om de draadloze communicatie tussen voertuigen te bevorderen, maar motorfietsen zijn hierin niet of nauwelijks meegenomen.

Op basis van bovenstaande is het CMC project gestart. Juist om motorfietsen ook (letterlijk!) op de radar te zetten. Door de communicatie met overige voertuigen, kan er namelijk verschillende informatie gedeeld worden. Waaronder locatie, snelheid, vertraging, versnelling etc. Dit komt uiteraard de veiligheid alleen maar ten goede, omdat de voertuigen aan de hand van deze informatie ook kunnen handelen of de bestuurder waarschuwen.

Het CMC samenwerkingsverband loopt al sinds 2016. Afgelopen maand is er een rapport verschenen dat de verschillende hoofdstukken aangeeft waar CMC zich op wil richten.

Allereerst zal er onderzoek gedaan worden naar ongelukken. Hierbij wordt er gekeken naar welke situaties voor bepaalde ongelukken zorgden en hoe communicatie tussen voertuigen dit in de toekomst weg kan nemen.
Daarnaast zal er ook onderzocht worden welke technieken gebruikt kunnen worden voor de verschillende situaties die eventueel gevaar kunnen opleveren. Hierbij moet gedacht worden aan zien en gezien worden. Waarbij bijvoorbeeld een blinde hoekdetectie een uitkomst biedt, wat Ducati bijvoorbeeld al biedt op de nieuwe Multistrada. Maar ook het onverwachte juist aan zien komen, zoals het aangeven van een file of wegwerkzaamheden. Laatste van de onderzochte technieken is zoals CMC het noemt 'rijden zonder stress'. Hierbij wordt er bijvoorbeeld aangegeven wat de ideale snelheid is om in de 'groene golf' te rijden.
Ook zal CMC onderzoek doen naar welke technische systemen gebruikt moeten worden. Zoals een radar die de adaptieve cruise control in de gaten houdt, wat we al kennen van BMW (en Ducati).
Vierde stap is het testen van alle bovenstaande technieken en systemen. Op basis van deze testen zal er daarna een evaluatie plaatsvinden.
Verder kijkt CMC ook hoe hun standaard zich verhoudt tot de andere standaarden voor andere voertuigen die er al zijn. Waarbij de vraag is in hoeverre de door CMC ontwikkelde technieken in staat zijn te communiceren met de andere technieken en welke updates vanaf beide kanten nodig zijn.
Alle bovenstaande informatie moet ook aan de bestuurder getoond worden. CMC werkt ook hier aan een standaard voor de motorrijder die met name gericht op met zo min mogelijk afleiding de nodige informatie door geven.

Op basis van bovenstaande punten werkt CMC verder aan een strategie om de ervaringen die zij op doen te delen met C-ITS, waarbij er gelet wordt op hoe dit verder bij kan dragen aan de veiligheid van de motorrijder.

Dat het de samenwerking van de vier merken niet alleen blijft bij goede bedoelingen blijkt wel uit de ontwikkelingen van afgelopen jaren. Zo heeft BMW al een volledig zelfrijdende motorfiets ontwikkelt. Waarbij het uitgangspunt niet is om het rijden over te nemen, maar juist in situaties die daar om vragen hulp te bieden aan de bestuurder van de motor zelf. Ook KTM is al twee jaar bezig met het testen van een Adaptieve Cruise Control functie.
Daarnaast is Bosch sinds enkele jaren ook bezig met onderzoek hoe de motor- en autowereld door middel van het 5G-netwerk kunnen communiceren, om zo onveilige situaties te voorkomen. Opvallend is echter wel dat Bosch niet genoemd wordt op de site van CMC als één van de parijen waar zij mee samen werken. Terwijl Bosch juist wel samenwerkt met de verschillende merken om juist deze technieken te ontwikkelen.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form