• Home
  • Motornieuws
  • Honda presenteert PCX Hybrid motorscooter met elektrische ondersteuning
Honda presenteert PCX Hybrid motorscooter met elektrische ondersteuning

Honda presenteert PCX Hybrid motorscooter met elektrische ondersteuning

Samen met de nieuwe Honda PCX160 heeft Honda ook de PCX e: HEV voor de Japanse thuismarkt gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een hybride elektrische motorscooter. De scooter kost 448.800 Yen, ongeveer 3600 euro, waardoor hij  in Japan zelfs goedkoper is dan de Nederlandse prijs voor de PCX125, al gaat een dergelijke vergelijking altijd mank door eventuele aanpassingen voor Europese regelgeving en de Nederlandse BPM. 

De Honda PCX e: HEV maakt gebruik van een elektrische starter zoals op de PCX125. Deze startmotor wordt echter ook gebruikt om, wanneer de gashendel wordt geopend, de scooter de eerste vier seconden te versnellen. Hiervoor haalt de motor stroom uit een lithium-ion-accupakket en na vier seconden neemt de benzinemotor het dan over. Het accupakket wordt opgeladen als de scooter met een stabielere snelheid rijdt of bij afremmen. Honda zegt dat de elektromotor 1,9 pk en 4,3 Nm produceert, waardoor het koppel met maar liefst 33 procent verbetert ten opzichte van de PCX160, zoals die op de Japanse markt geleverd wordt. Om een ​​stabielere acceleratie te bereiken, is het koppel dat wordt afgegeven maximaal gedurende de eerste drie seconden en neemt het geleidelijk af in de laatste seconde.

De Honda PCX hybride elektrische scooter wordt geleverd met twee ondersteuningsniveaus. De D-modus zorgt voor geoptimaliseerde elektrische ondersteuning terwijl de S-modus met een sterkere koppelstijging komt. Dat zorgt bij zowel kleine als middelgrote gasklepopeningen voor betere prestaties. Beide modi hebben een extra instelling voor een inactieve modus, waarbij het Idling  Start-Stop-systeem wordt uitgeschakeld. De scooter krijgt van Honda een geclaimd verbruik van 51,2 kilometer per liter benzine. Voor de (deels) vergelijkbare PCX125 is dat 1 op 47,6 kilometer. 

Het lithium-ion-accupakket bevindt zich onder het zadell, waardoor de opbergruimte zes liter kleiner is dan bij de reguliere variant, namelijk 26 liter. De rest van de features die de PCX125 biedt, zoals sleutelloze "Keyless" bediening, eenopbergvak met geïntegreerde USB type-C-oplaadpoort en een volledig LED-verlichtingssysteem, worden allemaal overgenomen. Net als de standaardversie krijgt ook de Hybrid een volledig digitaal instrumentenpaneel, maar daarop staat ook aanvullende informatie over het hybridesysteem zoals lading, ondersteuningsniveau en rijmodus.

De rest van de mechanica, zoals de 12,5 pk, 11,8 Nm 124cc vloeistofgekoelde eencilindermotor, telescopische voorvork en dubbele schokdempers achteraan, zijn allemaal vergelijkbaar met de onlangs onthulde nieuwe Honda PCX125 . Dankzij het micro-hybridesysteem weegt de scooter hetzelfde als de PCX160, namelijk 136 kg, dat is 6 kilo meer dan de PCX125. 

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form