Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L

Alles over de nieuwe 2021 Honda CRF300L

Verhoogde cilinderinhoud voor Honda's populaire gereedschap voor dubbel gebruik, plus hertekende luchtinlaat, inlaatnokkenschakeling en uitlaatsysteem. Dat zorgt voor meer piekvermogen en aanzienlijk meer koppel over het hele toerenbereik. Kortere versnellingsbakverhoudingen worden aangevuld met een hogere 6de versnelling, terwijl een assist-/slipperkoppeling een goede controle over het achterwiel mogelijk maakt bij het afschakelen. Het rijgedrag op elk terrein is verbeterd met een nieuwe achterbrug en een flexibeler frame, een grotere grondspeling, een langere veerweg en een verbeterde rijpositie. Het nieuwe, scherpe koetswerk en de grafische vormgeving markeren de upgrades van 2021. Er is ook een helder LCD-display. Het drooggewicht is met 4 kg verminderd tot 142 kg, waardoor de verhouding tussen vermogen en gewicht met 13% is verbeterd.

De nieuwe motor van de CRF300L, met nu 286 cc, produceert 10% meer piekvermogen: 20,1kW (27 pk) bij 8.500 tpm en 18% meer piekkoppel bij 26,6Nm bij 6.500 tpm. De timing van de inlaatnok is herzien, alsook het luchtinlaat- en uitlaatsysteem voor een veel sterker koppel en vermogen in het middengebied. De overbrengingsverhoudingen 1-5 zijn korter, voor een betere respons, terwijl de 6e versnelling langer is voor meer ontspannen cruisen op hoge snelheid. Een hulp-/slipperkoppeling regelt nu het achterwiel bij hard afschakelen en biedt 20% minder belasting op het koppelingshendel.

Het nieuw ontworpen stalen frame en de aluminium achterbrug dragen in belangrijke mate bij tot het totale gewichtsverlies van 4 kg en bieden een betere stijfheidsbalans voor feedback en gevoel. De stuurgeometrie is tot in detail aangepast, samen met een langere veerweg voor/achter en een grotere grondspeling.

De scherpe carrosserie is voorzien van een slankere tank en zadel en een nieuw LCD-instrumentendisplay. Ook de rijpositie is aangepast om de wendbaarheid te bevorderen die nodig is in het terrein en, net zo nuttig, in de stad.

Motorblok

• Grotere 286cc motor zorgt voor een extra 1.9kW (2,7 pk) en 4Nm
• Herziene versnellingsbakverhoudingen voor zowel acceleratie als kruissnelheid
• Assist/slipperkoppeling met 20% lichtere hendelbelasting

De vloeistofgekoelde eencilinder-DOHC-motor heeft een extra 14%-cilinderinhoud - van 250 cc tot 286 cc - met een slag van 63 mm - in tegenstelling tot 55 mm. De boring blijft 76mm, evenals de compressieverhouding van 10,7:1. Piekvermogen van 20.1kW (27 pk) wordt geleverd bij 8.500rpm, piekkoppel van 26.6Nm bij 6.500rpm (vanaf 18.2kW bij 8.500rpm/22.6Nm bij 6.750rpm). De dyno-grafiekcurves vertellen het volledige verhaal na de piekvermogen- en koppeltoename: de nieuwe motor is overal aanzienlijk sterker, vanaf 2.000 tpm.

Om aan te sluiten bij de zwaardere punch van de motor en om de acceleratie beter te maken, zijn de versnellingsverhoudingen 1-5 korter, terwijl de 6de versnelling hoger is voor meer ontspannen cruisen op de snelweg. De toevoeging van een assist-/slipperkoppeling vermindert de belasting van de koppelingshendel met 20% en zorgt ervoor dat het achterwiel bij snel terugschakelen grip blijft houden - geweldig voor de controle, op de weg of in het terrein. Op de snelweg gaat de topsnelheid van 129 km/u naar 132 km/u, terwijl 0-400m wordt bereikt in 15,4s, dat is 0,9s sneller.

De herziene werking en timing van de inlaatnok verhoogt specifiek de respons in het lage- tot middengebied - het meest gebruikte toerentalbereik in de stad of in het terrein - en werkt met een nieuw ontworpen luchtfilter, een uitlaatdemper (660 g lichter dan het vorige ontwerp), een geluiddemper en een ontstekingstijdstip. Een iridiumbougies, samen met een nauwkeurige dosering van de brandstof van het PGM-FI-injectiesysteem, zorgen voor een verdere verbetering van de verbrandingsefficiëntie en verbetert de milieuprestaties.

De motor maakt gebruik van een offsetcilinder, waardoor de interne wrijvingsverliezen worden verminderd, terwijl de zuiger zelf een speciaal oppervlaktemateriaal bevat, plus een molybdeencoating. De oliepomp is voorzien van een interne ontlastingsstructuur die de beluchting van de ontladen olie voorkomt. De krukas maakt gebruik van een half gespleten, geperst metalen lager, terwijl het krukaslager gebruik maakt van een gietijzeren bus. Een primaire balansas vermindert de trillingen verder.

Het koelsysteem maakt gebruik van een 12,7kW 10,7kW warmteafgifte-radiator, links van de motor, beschermd met een polypropyleengrill om de luchtstroom te verbeteren. Een dunne koelventilator met geleidingsring wordt gebruikt om bij lage snelheden een gelijkmatige temperatuur te handhaven, zowel in druk verkeer als in lastige off-road situaties.

De CRF300L motor is volledig EURO5-conform.

Chassis
• Handling en wendbaarheid verbeterd op elk terrein door uitgebreide updates
• Aanzienlijke gewichtsbesparing door een nieuw frame en een nieuwe achterbrug
• Herziene stijfheidsbalans voor beide, met een grotere bodemvrijheid
• Langere loop voor en achtervering

In totaal is er 4 kg bespaard op het chassis van de CRF300L, met een rijklaar gewicht van 142 kg. Het stalen semi-dubbel wiegframe is volledig nieuw en draagt 2,15kg bij aan het gewichtsverlies. Net zo belangrijk is dat de flexibiliteitsbalans van de CRF300L is afgestemd op 25% minder zijdelingse stijfheid om het rijgevoel en de verbinding met de voor/achter-tractie te bevorderen.

Dit is bereikt met een verminderde breedte (-30 mm) voor de hoofdonderbuis en kleinere, 25,4 mm diameter onderbuis (vanaf 28,6 mm) plus een 20 mm afname in breedte over de centrale verstevigingsbuis.

Bijpassend is de uit één stuk gegoten aluminium achterbrug niet alleen 550g lichter, maar heeft hij een 23% vermindering van de zijdelingse stijfheid. Hij is ook 15 mm smaller net achter het draaipunt en er wordt gebruik gemaakt van een gladde doorsnede om een gelijkmatige doorbuiging te creëren. De stalen onderste kroonplaat van het vorige model is gewijzigd voor aluminium; dit haalt 730g weg van in gebied hoog ten opzichte van het zwaartepunt voor een snellere stuurrespons.

De 43mm Showa upsd vork wint 10mm aan slag tot 260mm, waarbij het veergewicht en de dempingsinstellingen zijn herzien voor een nauwkeurige controle over een breed scala aan terrein en snelheden. De Pro-Link achterwielophanging heeft nu een slag van 260 mm, i.p.v. 240 mm; de Showa-schokdemper is een ontwerp met één enkele buis.

De grondspeling is vergroot, van 255 naar 285 mm en het frame en de motor zitten 20 mm hoger, dankzij revisies aan het onderste frame, de motorcarters en de olie-aftapplug. Balhoofdshoek en naloop zijn nu ingesteld op 27,5°/109mm (vanaf 27,6°/113mm) met een 10mm langere wielbasis van 1455mm. De draaicirkel bedraagt 2,3 m.

De voorrem maakt gebruik van een enkele 256 mm schijf die wordt bediend door een tweezuigerremklauw, de achterrem is een 220 mm schijf met een enkele zuigerklauw; net als bij de CRF-wedstrijdmachines is de achterste hoofdremcilinder nu een lichtgewicht, geïntegreerd ontwerp. De schijven zijn voorzien van een golvend patroon, de zogenaamde wave types - ook dit is direct afkomstig van de CRF250R/CRF450R - met uitzonderlijke zelfreinigende capaciteiten in ongunstige omstandigheden. 2-kanaals ABS is standaard. 

Lichtgewicht aluminium velgen verminderen de onafgeveerde massa nog verder; voor 2021 is het Alumite oppervlak gepolijst tot een glansafwerking. Banden met blokpatroon enduro-stijl (voor, 80/100-21 51P en achter 120/80-18 62P) zorgen voor tractie in een breed scala aan rijsituaties.

Het 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel verhogen de stabiliteit op ruw terrein en maken desgewenst de montage van meer off-road-specifieke banden mogelijk. Het gebruik van een machinaal bewerkt achterwiel en M8-bouten (in plaats van M10) plus holle achteras bespaart respectievelijk 240 en 160 gram.

Styling & uitrusting
• Lichtere, slankere carrosserieën geïnspireerd op de CRF-machines van de concurrentie
• Herziene rijpositie bevordert natuurlijke controle
• Positief LCD-display nog beter leesbaar

De CRF300L, die nog meer inspiratie put uit de race-CRF's, biedt een frisse set van nieuwe carrosserieën en graphics. De 7.8L brandstoftank is 190 gram lichter en slanker dan voorheen om de beweging naar voren te bevorderen. De nummerplaathouder is kleiner en weegt 300 gram minder.

Voor een gemakkelijke, lichte controle is de rijpositie subtiel gewijzigd: het stuur is iets naar achteren geplaatst, terwijl de voetsteunen zijn verlaagd en ook naar achteren zijn verplaatst, om het schakelen in zware off-road laarzen gemakkelijker te maken. De zithoogte is 5 mm verhoogd, naar 880 mm, voor een natuurlijk rechtopstaande 'rijders-driehoek'. Ook de zijstandaard is opnieuw ontworpen met een 10% groter oppervlak voor de (nieuwe) opklapbare voetplaat.

Een nieuw ontworpen, 70 gram lichter LCD-display is voorzien van grote zwarte cijfers op een helder wit display, voor directe afleesbaarheid. De nummers van de snelheidsmeter zijn ook 6mm groter, op 23mm. De informatie omvat de versnellingsindicator, het aantal afgelegde kilometers en het verbruik, de gemiddelde snelheid, de stopwatch en de toerenteller.

 Accessoires
De op maat gemaakte accessoires voor de CRF300L bestaan uit een topkoffer van 38 liter, een achterste draagbeugel en bevestigingen en een beschermende carterbeschermer voor de motor.

MOTOR  
Type Vloeistofgekoelde viertakt monocilinder 
Cilinderinhoud 286cc
Kleppen per cilinder 4
Boring x Slag (mm) 76.0 x 63.0
Compressie Ratio 10.7:1
Max. Vermogen 20.1kW (27 pk)/8500 tpm
Max. Koppel 26.6Nm/ 6500 tpm 
Oliecapaciteit 1.8L
   
BENZINE SYSTEEM  
Carburatie PGM-FI electronic fuel injection
Tankinhoud 7.8L
Verbruik 32.3km/liter (3,1 L op 100 km)
CO2 Emissies WMTC 73 g/km
   
ELEKTRISCH SYSTEEM  
Batterij capaciteit 12V-7AH
   
TRANSMISSIE  
Koppeling Natte meerplaats, assist/slipper koppeling
Transmissie Type 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
   
FRAME  
Type Stalen semi dubbel wiegframe
   
CHASSIS  
Afmetingen (LxBxH) 2230 x 820 x 1200mm
Wielbasis 1455mm
Balhoofdshoek 27.5°
Naloop 109mm
Zithoogte 880mm
Grondspeling 285mm
Rijklaar gewicht 142kg
Draaicirkel 2,3 m
   
OPHANGING  
Type Voor 43mm telescopische USD vork
Type Achter Pro Link
   
WIELEN  
Voorwiel Aluminium spaken
Achterwiel Aluminium spaken
Voorband 80/100-21M/C 51P
Achterband 120/80-18M/C 62P
   
REMMEN  
ABS Systeem Type 2 kanaals ABS
Voorrem 256mm x 3.5mm schijf met tweezuigerklauw
Achterrem 220 mm x  4.5mm schijf met enkelzuigerklauw
   
INSTRUMENTEN EN ELECTRICITEIT  
Instrumenten LCD
Koplamp Gloeilamp
Achterlicht Gloeilamp

Share

  • ftr
  • chief

Laatste Nieuws

Motornieuws

Yamaha Smart Motor Generator: mogelijke opstap naar echte hybrides
Yamaha Smart Motor Generator: mogelijke opstap naar echte hybrides
Waar vooral kleinere merken zich vol op elektrische aandrijving richten, lijkt dat bij de grote motormerken juist het tegenovergestelde; geen enkel...
Benzineprijs voor meeste motorrijders al boven 2 euro per liter
Benzineprijs voor meeste motorrijders al boven 2 euro per liter
De meeste Nederlandse motorrijders tanken premiumbenzine, waarvoor sinds kort de prijs in veel gevallen op of boven de 2 euro per liter ligt. ...
Gemeente Valkenswaard komt met nieuw bestemmingsplan Eurocircuit
Gemeente Valkenswaard komt met nieuw bestemmingsplan Eurocircuit
De gemeente Valkenswaard werkt aan een nieuw bestemmingsplan voor het Eurocircuit. Na de uitspraak van de rechtbank dat de provincie Brabant geen n...
Combinatietest: Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 in de garage
Combinatietest: Sunlight T68 camper met Kawasaki Z400 in de garage
Door de redactie van Testmotor is de combinatie van een Sunlight T68 Adventure Edition met een Kawasaki Z400 in de 'garage' getest, wat nog een ing...
Indonesië: vanaf 2050 alleen maar elektrische motorfietsen
Indonesië: vanaf 2050 alleen maar elektrische motorfietsen
In de huidige hype rondom het afschaffen van fossiele brandstoffen, zet Indonesië, qua bevolking het op drie na grootste land ter wereld, ook in op...

Motorsport

Nog kaarten vrijdag en zaterdag MotoGP Dutch TT Assen 2021
Nog kaarten vrijdag en zaterdag MotoGP Dutch TT Assen 2021
Voor de wedstrijdzondag van de Dutch TT 2021, komend weekend op het TT-Circuit in Assen, zijn alle beschikbare 11.500 kaarten weliswaar verkocht, m...
MotoGP: Marquez nog steeds King of the Ring
MotoGP: Marquez nog steeds King of the Ring
Op de Sachsenring werd de GP van Duitsland verreden. De temperatuur was hoog met veel bewolking en een kans op regen. Espagaro start het best van a...
Vanessa Guerra nieuwe presentatrice MotoGP Eurosport Nederland
Vanessa Guerra nieuwe presentatrice MotoGP Eurosport Nederland
Nadat dit seizoen achtereenvolgens Orla Chennaoui en Matt Roberts als MotoGP-presentator voor Eurosport Nederland werkten, zal in de komende twee M...
2021 MotoGP Dutch TT-Circuit Assen: tijdschema live televisie en online
2021 MotoGP Dutch TT-Circuit Assen: tijdschema live televisie en online
De TT Assen is al jarenlang het grootste eendaagse sportevenement van Nederland. Het motorspektakel beleeft op zondag 27 juni 2021 alweer zijn 90st...
Organisatie Isle of Man TT onthult plannen 2022 en 2023
Organisatie Isle of Man TT onthult plannen 2022 en 2023
Op de avond waarop dit jaar eigenlijk de Senior TT race verreden zou worden kwam de organisatie van de Isle of Man TT met belangrijk nieuws voor de...

Motorprijzen

Kymco scooters prijslijst 2021
Kymco scooters prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kymco motorscooters is de line-up grotendeels gelijk aan die van 2020, met daarop ook nu nog een aantal uitlopende Euro4-...
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Triumph Motorcycles prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Triumph Motorcycles voor Nederland staan erg veel modellen die vernieuwd zijn om aan de Euro5-homologatie te voldoen. Daa...
Hyosung prijslijst 2021
Hyosung prijslijst 2021
Over de prijslijst van het Chinees/Koreaanse motormerk Hyosung kunnen we kort zijn: daar staan twee betaalbare, lichte cruisermodellen op; de 125 e...
Mash Motors prijslijst 2021
Mash Motors prijslijst 2021
Op de prijslijst van Mash Motorcycles heeft importeur MotoMondo nog een aantal uitlopende Euro4 modellen uit modeljaar 2020 geplaatst, met daarnaas...
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Kawasaki motoren prijslijst 2021
Op de 2021 prijslijst van Kawasaki in Nederland staan een aantal nieuwe prijzen voor de Euro5-modellen, met als opvallendste exclusieve nieuwkomer ...

Motorbranche

Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien
Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien
Het wordt steeds lastiger om aan nieuwe banden te komen, zo laten de leden van brancheorganisatie VACO in de laatste coronamonitor van de organisat...
Verkoop tweedehands motoren zakt in mei 2021 terug
Verkoop tweedehands motoren zakt in mei 2021 terug
In de maand mei van 2021 wisselden er 20.322 tweedehands motoren van eigenaar, dat is maar liefst 18,4 % minder dan dezelfde maand in 2020. To...
Belgische motormarkt groeit 9% in mei 2021
Belgische motormarkt groeit 9% in mei 2021
De motorfietsmarkt in België kent evenals in Nederland een stijging in het aantal motorfietsen afgelopen maand. In mei 2021 zijn er 9% meer motorfi...
Paaschburg & Wunderlich overgenomen door Bihr
Paaschburg & Wunderlich overgenomen door Bihr
Bihr en de aandeelhouders van Paaschburg & Wunderlich kondigen vandaag aan dat Bihr 100% van Paaschburg & Wunderlich GmbH (hierna P&W) ...
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan nauw samenwerken
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan nauw samenwerken
Uitlaatfabrikanten Remus en Kesstech gaan samenwerken in de verkoop en ontwikkeling van uitlaten voor motorfietsen. Remus komt uit Oostenrijk en is...

Motorvacatures

MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
MotorVacature: TT Motoren zoekt een motorfietstechnicus
Ter versterking van ons team zijn we per direct op zoek naar een 1e motorfietstechnicus met enige jaren aantoonbare werkervaring. We verwachten van...
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
MotorVacature: Store Manager Chromeburner
Heb jij een passie voor een mooie en goed georganiseerde showroom en dat bij een van de meest succesvolle motorkleding specialisten van Nederland? ...
MotorVacature: marketing stagiair KTM
MotorVacature: marketing stagiair KTM
Gedreven door de passie van meer dan 4000 medewerkers is KTM de grootste Europese motorfietsfabrikant met een omzet van meer dan € 1,5 miljard. We ...
MotorVacature: Commercieel Binnendienst Medewerker Hoco Parts
MotorVacature: Commercieel Binnendienst Medewerker Hoco Parts
Hoco Parts te Barneveld is dé B2B kwaliteitsgroothandel in premium aftermarket motoronderdelen en accessoires en sinds jaar en dag leverancier voor...
MotorVacature: Monteur Hannamax Motorsport
MotorVacature: Monteur Hannamax Motorsport
Hannamax Motorsport zoekt versterking!  Ben jij die technische enthousiasteling die onderdeel wil zijn van een jong dynamisch team, lees dan v...

Persberichten

2022 KTM 450 Rally Factory Replica vanaf september leverbaar
2022 KTM 450 Rally Factory Replica vanaf september leverbaar
De 2022 KTM 450 Rally Factory Replica is gebouwd met als doel de competities te domineren en is klaar om de zwaarste meerdaagse rallyraces ter were...
Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125
Dossier: alles over de 2022 Honda Monkey 125
Na een populaire herintroductie in 2018 krijgt Honda’s iconische Monkey in 2022 een gloednieuwe luchtgekoelde motor met vijf versnellingen die hele...
Dossier: alles over de nieuwe 2022 Honda Super Cub 125
Dossier: alles over de nieuwe 2022 Honda Super Cub 125
Na een geslaagde terugkeer naar de Europese straten in 2018 als de Super Cub 125 wordt de bestverkochte motorfiets ter wereld in 2022 EURO5-compati...
EV-Ning-Ride: toertocht voor elektrische motorfietsen
EV-Ning-Ride: toertocht voor elektrische motorfietsen
Op maandagavond 21 juni 2021 organiseert MotoShare samen met Zero Motorcycles en Energica de eerste EV-Ning-Ride, een toertocht voor elektrische mo...
2021 Suzuki GSX-S950: A2-versie van GSX-S1000
2021 Suzuki GSX-S950: A2-versie van GSX-S1000
Suzuki introduceert vandaag de nieuwe GSX-S950. Met dezelfde styling en rijwielgedeelte van de GSX-S1000, nu ook geschikt voor jongere motorrijders...

Plaats Reactie


{rsform 3}