• Home
  • Motornieuws
  • Watergekoelde Harley-Davidson 1250 Custom toch 2021-model
Watergekoelde Harley-Davidson 1250 Custom toch 2021-model

Watergekoelde Harley-Davidson 1250 Custom toch 2021-model

In de zoveelste koersverandering rondom de nieuw aangekondigde modellen van Harley-Davidson, blijkt nu de "lichte" Custom 1250 met vloeistofkoeling toch weer voor 2021 op de modellijst te staan. De motorfiets op de foto werd al in 2018 als het Custom 1250-prototype getoond, maar tot nu toe was er in deze modelgeneratie opvallend weinig verschil tussen conceptmodellen en eindproduct. Het lijkt vooral de opmaat naar de terugkeer van de Sportster-serie, maar nu met een watergekoeld motorblok. 

Het was Matt Levatich die half 2018 een hele serie nieuwe modellen aankondigde, waarmee het afkalvende marktaandeel van het Amerikaanse cruisermerk weer teruggehaald zou moeten worden. Levatich kwam met de Pan America Adventure, de Bronx Streetfighter, de Elektrische LiveWire, een ultralicht 338cc model voor Azië en een "lichte" 1250cc Custom met het nieuwe Revolution motorblok. Echter, Levatich werd er door de aandeelhouders uit gezet toen het succes niet snel genoeg kwam, en er hevig getwijfeld werd of de nieuwe modellen niet teveel ingingen tegen het gevoel van de huidige Harley-kopers. 

Onder de nieuwe CEO Jochen Zeitz was al snel duidelijk dat de modelpolitiek bijgestuurd werd. Van het huidige aanbod is éénderde geschrapt, waardoor de goedkope Street-modellen en de lichte Sporststers ophouden te bestaan. Ook is er naar de aangekondigde nieuwe modellen nog eens héél goed gekeken. Als gevolg daarvan werd eerst gemeld dat alleen de Pan America "Adventure" er nog zou komen en de rest op de lange(re) baan is geschoven. De andere, reeds aangekondigde future models verdwenen hierop van de site, wat ook gold voor de Custom 1250. Nu is die laatste echter weer terug op de site als "future high-performance vehicle". 

De Custom 1250 krijgt het nieuwe, watergekoelde Revolution Max motorblok en is daarmee feitelijk een opvolger van de (nooit echt geaccepteerde) V-Rod, maar vult tegelijkertijd het gat dat de Sportster in de line-up achterliet. Daarmee wordt de uitspraak van Iwan Steiner, Country Manager van Harley-Davidson Motor Zwitserland, alsnog waar: de Sportster komt eind 2021 terug met een watergekoeld blok. Daarnaast ligt het voor de hand dat er, met de Custom 1250 als basis, nog meer modellen op het platform worden gebouwd, zoals uit een aantal patenttekeningen al is gebleken 


Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form