• Home
  • Motornieuws
  • BMW Motorrad Definition CE04: nog geen elektrisch productiemodel maar prototypes
BMW Motorrad Definition CE04: nog geen elektrisch productiemodel maar prototypes

BMW Motorrad Definition CE04: nog geen elektrisch productiemodel maar prototypes

BMW Motorrad heeft wederom een elektrisch prototype gepresenteerd, waarmee een daadwerkelijk productiemodel weer wat dichterbij lijkt te komen. Wat uit de presentatie verder vooral duidelijk wordt, is hoe het Duitse concern binnen de Motorrad-divisie worstelt met de overgang naar elektrisch rijden. Want ook nu is geen sprake van technische details, zicht op een productieversie of een daadwerkelijke innovatie, waarop in het persbericht noodgewdongen overgeschakeld wordt naar de modieuze accessoires als een parka, broek, sneakers en een hippe helm. Buiten de bekende verwijzingen naar design en -verder niet gedefinieerde- elektrische aandrijving, is vooral het enorme 10,25 inch Bosch dashboard opvallend, dit wordt tot nu toe alleen nog maar op de nieuwe 2021 BMW Motorrad R1250RT geleverd. 

In de auto's lukt de overgang naar elektrisch al wat beter, maar ook hier loopt BMW zeker niet voorop. Toch heeft het merk flinke beloftes over CO2-reductie en electrificatie binnen de hele BMW Group moeten doen, wat deze week tijdens het NextGen 2020 evenement tot resultaten moet gaan leiden. Dit is natuurlijk uiterst ingewikkelde materie, maar bij motorfietsen en motorscooters is dit zelfs een nòg veel lastiger dossier dan bij de vierwielers, omdat er nog geen kopers voor elekrische motorfietsen zijn. Vandaar ook dat BMW Motorrad nu al jaren met prototypes komt, waar andere merken al met rijdende, commercieel gemaakte modellen komen. Al gaat dat bij die merken ook nog enorm moeizaam en in de marge qua verkoopcijfers, wat het voor BMW nog moeilijker maakt. Het lijkt voor BMW dan ook zeker geen kwestie van niet willen, maar vooral van niet snel genoeg kunnen omschakelen, waarbij Motorrad natuurlijk veel minder voorrang heeft dan de auto's. 

In de livestream waarin BMW het prototype presenteerde werd ook ingegaan op een ander probleem: elektrische motorscooters kunnen momenteel zo'n 130 kilometer rijden, dat is te weinig voor een GS of RT. Edgar Heinrich, hoofdontwerper bij BMW Motorrad gaf dan ook klip en klaar aan dat dergelijke motoren niet snel elektrisch zullen worden. 

"Met de BMW Motorrad Definition CE 04 presenteert BMW Group de bijna-productieversie van de BMW Motorrad Concept Link. Als schakel tussen de analoge en digitale wereld is de BMW Motorrad Definition CE 04 zowel een vervoers- als een communicatiemiddel voor de stedelijke forens. Met zijn elektrische aandrijving, baanbrekend design en innovatieve connectiviteitsoplossingen wil hij het scootersegment opnieuw definiëren."


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form