• Home
  • Motornieuws
  • Nieuw: 2021 KTM 890 Adventure R en 890 Adventure R Rally
Nieuw: 2021 KTM 890 Adventure R en 890 Adventure R Rally

Nieuw: 2021 KTM 890 Adventure R en 890 Adventure R Rally

KTM heeft vandaag de nieuwe KTM 890 Adventure R en KTM 890 Adventure R Rally onthuld. De 890 Adventure is de opvolger van de 790 Adventure. In totaal groeide het nieuwe blok tot 889 cc, onder andere door boring en slag te vergroten met respectievelijk 2 millimeter en 3 millimeter. Het vermogen komt uit op 105 Pk bij 8.000 toeren per minuut en het maximale koppel van 100 Nm komt vrij bij 6.500 toeren per minuut.
Door de aanpassingen in de versnellingsbak, waaronder nieuwe koppelingsplaten, is het blok daarnaast beter afgestemd voor het rijden in lage toerentallen.

De remmen aan de voorzijde zijn 320 millimeter, met 4 zuigers per klauw. Aan de achterzijde is een 260 millimeter schijf geplaatst, met twee zuigers in de remklauw. Door de standaard gemonteerde Bosch 9.1 MP is naast regulier ABS, ook bochten ABS standaard. Verder is de KTM 890 Adventure voorzien van tractie controle en verschillende rijmodi. Het dashboard bestaat uit een 5 inch TFT-kleurendisplay, die naast snelheid en gekozen rijmodus ook een schakelindicator laat zien.
Vering komt van WP. Met aan de voor- en achterzijde 240 millimeter veerweg. Hiermee komt de grondspeling op 263 millimeter totaal uit.
KTM claimt daarnaast een verbruik van 1 op 22, waarmee met de twintig liter tank meer dan 440 kilometer gereden moet kunnen worden.

Naast de reguliere 890 Adventure onthulde KTM ook de 890 Adventure R Rally. Deze zal echter in een zeer gelimiteerde oplage komen van 700 stuks wereldwijd. De KTM 890 Rally weegt minder dan 200 kilo, hoeveel precies geeft KTM niet aan. Verder is de Rally voorzien van volledig instelbare WP Xplor PRO vering die volledig instelbaar is. Hiermee wordt de veerweg vergroot tot 270 millimeter. Ook de zadelhoogte is met 910 millimeter 30 millimeter hoger dan de reguliere 890 Adventure.
Verder is de KTM 890 Rally voorzien van een akrapoviĉ uitlaat, die 35% gewicht bespaart ten opzichte van de standaard uitlaat. Een quickshifter is eveneens standaard. Om de gewichtsbesparing te behalen is er daarnaast gebruikt gemaakt van carbon onderdelen voor de tankbescherming.
Om de Rally nog beter inzetbaar te maken voor off road rijden is er daarnaast gebruik gemaakt van een vlak rally zadel en zijn de voetsteunen breder.
Het sticker- en kleuren schema is speciaal gemaakt voor de 890 Rally, evenals de doorzichte ruit die doorloopt in wat KTM noemt doorzichtige winglets. Dit zou het langzaam rijden makkelijker maken in moeilijk terrein, omdat je zo beter kunt zien wat het voorwiel doet. De KTM 890 Adventure R Rally is enkel te bestellen als pre-order via de website.

Prijzen van beide modellen zijn nog niet bekend gemaakt.

 

KTM 890 Adventure R - highlights

- Nieuwe 889 cm3 motor met een extra 90 cm3 aan verplaatsing
- Motor biedt 20% meer roterende massa (Euro5)
- Meer vermogen met 105 pk bij 8000 tpm
- Extra koppel met 100 Nm bij 6500 tpm
- Versterkte koppeling
- Verbeterde ABS en tractieregeling
- Vernieuwd schakelmechanisme voor sneller schakelen
- Gemoderniseerde Quickshifter+ (optioneel)
- Nieuwe stuurschakelaar voor de Cruise Control-functie
- Verbeterd chassis met aluminium balhoofdbuis en lichter subframe
- Vernieuwde voor- en achterremmen
- Nieuwe veringsinstellingen


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden