In de uitzending van afgelopen dinsdag 24 maart besteedde televisieprogramma Opgelicht! in een uitgebreid item aandacht aan fraude met kilometertellers bij motorfietsen. Als conclusie zei het programma "op basis van eigen onderzoek vol overtuiging te beweren dat de handel in gebruikte motoren een vrijstaat is". In de uitzending van het AVROTROS programma kwam dan ook een groot aantal gevallen aan de orde waarin met kilomterstanden was gesjoemeld, veelal in combinaitie met schademotoren die weer opgelapt waren. Of deze 'steekproef' tekenend is voor de hele branche is niet aantoonbaar, wel valt op dat in de uitzending een aantal motorhandelaren makkelijk te betrappen is op forse onjuistheden tijdens verkoopgesprekken. Dit betreft meestal de historie van de motorfiets, het wel of niet schadevrij zijn en de kilometerstand. 

Hieronder is het hele item uit de uitzending terug te kijken, waarin een aantal gevallen van opgelapte schademotoren en kilometertellerfraude te zien zijn. Daarnaast worden er in een artikel op de AVRTROS-website de nodige tips gegeven om de historie van (geïmporteerde) motoren te controleren, al blijft dit uiterst lastig. 

Vanaf 2021 wordt de tellerstand van motorfietsen bij regulier onderhoud door RDW-erkende dealers ook opgenomen in de systemen van de RDW, zoals dit bij auto's ook ook al langer systematisch gebeurt sinds RDW de NAP (Nationale Auto Pas) overnam. Dit kan overigens iets minder secuur gaan werken dan bij auto's, omdat motoren niet regelmatig bij de dealer hoeven te komen voor een APK en relatief minder motorzaken aangesloten zijn op het RDW-netwerk, maar het zal de grootste vormen van "terugdraaien" zeker tegen kunnen gaan. 

 

AVROTROS opgelicht Tellerswisselen