APK voor motorfietsen in België vanaf 2022

Voor 1 januari 2022 dient er een België wetgeving gemaakt te zijn rondom een periodieke technische keuring van motorfietsen. In Duitsland, Luxemburg en Italië in zo'n keuring al verplicht. Terwijl deze in België, Nederland en Frankrijk juist nog niet verplicht is. Vanuit een Europese richtlijn is er opgesteld dat deze technische keuring in geheel Europa verplicht wordt vanaf 2022 voor motorfietsen met een cilinderinhoud van boven de 125 cc. Hier mag echter van af geweken worden, mits er voldoende en effectieve maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid van motorrijders te vergroten. België heeft zo'n pakket aan maatregelen blijkbaar niet liggen, waardoor het nu alsnog aan de periodieke keuring dient te voldoen.

Een groot deel van de Belgische politiek is daarnaast ook een voorstander van een motorfiets APK, op basis van het gelijkheidsprincipe. Waarin zij dus de wetgeving voor automobilisten en motorrijders gelijk willen trekken. Daarnaast wordt bepleit dat het de verkeersveiligheid ten goede zou komen. Iets waar best wel eens vraagtekens bij gezet kunnen worden, omdat slechts een klein percentage van de ongevallen met motorfietsen ook daadwerkelijk komen door slecht onderhoud. Dit wordt ook bevestigd door Benoit Godart, woordvoerder van de Vias (kenniscentrum van verkeersveiligheid, mobiliteit en maatschappelijke veiligheid in België). Toch noemt hij de verplichte technische keuring een goede zaak, maar de echte reden blijft dus wat onduidelijk. Mocht de wetgeving er inderdaad komen, vindt hij controle op banden en remmen het minimale. Dit kan echter per gewest verschillen, omdat die hierin de eigen regels kunnen bepalen. 

Uiteraard heeft de branche organisatie die de dealers vertegenwoordigt een flinke vinger in de pap. Voor de dealers en onderhoudsbedrijven zal de keuring namelijk het nodige werk en dus ook geld opleveren. Voor 1 januari 2022 moet er dus meer duidelijkheid komen over de verplichte keuring.

In Nederland lijkt de motorfiets APK er voorlopig nog niet doorheen te komen. De Motorrijdersactiegroep (MAG) weet aan nieuwsmotor.nl te bevestigen dat Cora van Nieuwenhuizen als verantwoordelijk minister wel een pakket aan maatregelen heeft genomen. De maatregelen die getroffen zijn betreffen vooral het verhogen van de rijvaardigheid en zichtbaarheid van de motorrijder. Waarbij er daarnaast ook gelet wordt op de bewustwording van motorrijders bij automobilisten. In het verleden hebben de maatregelen ook geholpen om de een motorfiets APK buiten de deur te houden, waarbij de verwachting is dat de huidige maatregelen ook voldoende zouden moeten zijn. Ook de MAG zelf blijft sterk ageren tegen een APK voor motorfietsen, vooral omdat minder dan 1% van de ongevallen komt door een technisch mankement. Daarnaast zijn er veel motorrijders die meer dan één motorfiets hebben en deze goed onderhouden om mee te kunnen rijden tijdens het motorseizoen. Een eventuele verplichte APK zou dan onnodig veel kosten met zich meebrengen.

Reactie Stijn Vancuyck Adviseur gemotoriseerde tweewielers en verkeersveiligheid FEBIAC: Heel voorbarig nieuws. Algemene pers in België heeft enkele geruchten verzameld en een verhaal geschreven alsof het de waarheid is. De keuring komt er mogelijk wel maar de gesprekken over de praktische modaliteiten staan nog helemaal nergens. Focus op veiligheid is het belangrijkste. Ander windscherm, zadel, tassen, zou nooit een rode kaart mogen opleveren.

APK motoren motorfietsen 2022


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form