Binnenkort wordt bekend aan welk motormerk levering en onderhoud van 89 offroad motorfietsen voor de Luchtmobiele Brigade (11LMB) gegund wordt, ter vervanging van de 400cc KTM's die momenteel in gebruik zijn. Van de 89 motorfietsen moeten er 78 stuks op noppenbanden komen te staan en 11 stuks op allroad banden. Voor de lichte (max. 150 kilo) motorfietsen geldt daarnaast een zéér uitgebreid eisenpakket. De motoren moeten onder andere mee kunnen in de Chinook-helikopters van "11LMB", de snel inzetbare lichte infanteriegevechtseenheid met 2000 militairen. Die maakt deel uit van de Division Schnelle Kräfte (DSK), een snelle interventie-eenheid waarin Nederland en Duitsland samenwerken en die binnen 7 tot 20 dagen wereldwijd inzetbaar moet zijn. De officiële aanbesteding is halverwege 2019 gedaan door de Defensie Materieel Organisatie (DMO) van het Ministerie van Defensie. 

Doel van de nieuwe motorfietsen is niet zozeer een gemotoriseerde aanvalseenheid, maar de inzet is meer gericht op logistieke zaken. In het aanbestedingsdocument worden die omschreven als koeriersdiensten, ordonnansdiensten, gidsen, acitiveiten rondom landingzones en verkenningen, maar denk bijvoorbeeld ook aan monteurs die snel naar defecte voertuigen moeten verplaatsen. Ondanks de zeer zware werkomstandigheden op uiterst verschillende locaties en bij temperaturen tussen -32  en +49 graden Celsius, moeten de motoren een levensduur van 10 jaar halen, met zo'n 5000 kilometer per jaar. Daarvan zal zo'n 80% op onverhard terrein zijn en 20% op asfalt. Voor dat laatste moeten alle motorfietsen volledig aan de Wegenverkeerswet voldoen, dus inclusief knipperlichten en dergelijke. De belangrijkste eis is vooral het maximale gewicht van maximaal 150 kilo rijklaar, wat het aanbod beperkt naar straatlegale offroadmotoren als een 250 of 450 eencilinder, zoals de enduromodellen die merken als KTM, Sherco, TM en Yamaha leveren. Eventueel zou een elektrische motorfiets hiervoor ook geschikt kunnen zijn. 

Echter, in de aanbesteding zit ook een systeem met min- en pluspunten, waardoor in theorie ook zwaardere modellen mee kunnen doen, maar die moeten dan bovenmatig goed aan andere criteria voldoen. In het wensepakket is daarbij een verdeling gemaakt tussen eisen (haalbare maximumsnelheid geëist: hoger dan 130 km/u")  en wensen ("kenteken moet afgeschermd kunnen worden"), waarmee dan weer plussen en minnen gescoord kunnen worden. Zoals gezegd is het eisenpakket van DMO zéér uitgebreid, wat overigens normaal is voor dergelijke aanbestedingen. Denk daarbij aan omschrijvingen als "er mogen geen vormen van instabiliteit of stuurreacties optreden die door een onervaren berijder niet kunnen worden beheerst" of "de motorfiets 11LMB moet een afstand kunnen afleggen van minimaal 200 km bij een constante snelheid van 90 km/u op een verhard wegdek zonder te hoeven bijtanken". 

Overigens is de huidige motorfiets (foto) speciaal voor dit doel door KTM gemaakt met een 398 cc motorblok en veel angepaste onderdelen. 

KTM 11 Luchtmobiele Brigade motorfiets foto Defensie

Foto: Defensie