Vanaf 1 oktober 2019 zijn de brandstofpompen voorzien van E10 benzine. Aan de benzinepomp zelf wordt dit ook kenbaar gemaakt door een ronde sticker met 'E10' als opdruk. Deze E10 brandstof is in principe de reguliere Euro95, wat staat voor een octaan getal van 95. Niet iedereen is echter te spreken over deze nieuwe brandstof. Dit blijkt uit een eerdere rapportage van consumenten programma Radar. Zo zou er bij motorfietsen in de winterstalling makkelijk vocht in de tank kunnen komen door verdamping van de bio-ethanol, wat in de reacties onder dat artikel vele malen werd bevestig. Verdamping van de E10-benzine kan bijvoorbeeld snel leiden tot roest in de barndstoftank. Daarnaast zou het "groene" bestanddeel kunststof en rubber onderdelen kunnen aantasten, zoals benzineslangen en brandstofpompen. 

Na onderzoek door Nieuwsmotor.nl blijkt echter dat in de zogenaamde "premium" benzines, van oudsher ook wel 'Super" genoemd, in bijna alle gevallen helemaal géén Bio-ethanol is toegevoegd, waardoor dit een duurder maar toch aantrekkelijk alternatief voor motorrijders wordt. 

Veelal wordt er gedacht dat 10% van als E10 gemerkte "super brandstof ook daadwerkelijk voor 10% uit bio-ethanol bestaat. Dit klopt echter niet. De wet zelf zegt hierover dat E10 benzine voor minimaal 8,5% moet bestaan uit biobrandstof. Dit is dus echter het minimale waaraan voldaan dient te worden, in totaal mag er maximaal 10% bio-ethanol worden gebruikt. Wat ook vastgelegd is in de wet, is het aantal pompen dat beschikbaar moet zijn voor E10 per station. Kort gezegd komt het hier op neer dat pompstations met meer dan één pomp verplicht zijn om minimaal de helft van de pompen te voorzien van E10 benzine, de rest blijft vrij indeelbaar. Pompstations die maar één benzinepomp hebben zijn vrij om deze naar eigen inzicht te vullen met een benzine naar keus.

In praktijk komt dit er op neer dat er bij deze enkele pompen alleen E10 te verkrijgen is, terwijl en bij de stations met meerdere pompen ook de zogenaamde 'premium' brandstoffen worden aangeboden. Deze premium brandstoffen zijn gemiddeld genomen 10 cent duurder dan de E10 variant. Daar staat echter tegenover dat de fabrikanten claimen dat deze brandstoffen beter zijn voor de motor, zuiniger omspringen met brandstof en zorgen voor een hoger vermogen. Dit laatste met name voor motoren met standaard al een hoog rendement. Opvallend is hierbij echter dat deze brandstoffen in bijna alle gevallen wèl zijn voorzien van een E5 sticker, wat doet vermoeden dat deze brandstoffen alsnog een bepaalde hoeveelheid biobrandstof bevatten. Reden voor Nieuwsmotor.nl om eens op onderzoek uit te gaan bij de grote benzinemerken van Nederland. 

BP
Onder de naam BP Ultimate biedt dit van oorsprong Engelse bedrijf de premium brandstof aan. Deze maakt gebruik van de zogenoemde active formule. Deze zou volgens BP moeten zorgen voor een schone motor doordat het vuil aan de moleculen van de brandstof hecht in plaats van aan de onderdelen van het motorblok en brengt daarnaast een beschermende laag aan op deze onderdelen. Toch is ook hier de pomp voorzien een E5 etiket. Op de website geeft BP echter aan dat er geen ethanol wordt toegevoegd aan de Ultimate benzine. In een gesprek met Nieuwsmotor.nl geeft de persvoorlichting van BP aan dat er inderdaad geen ethanol wordt toegevoegd aan de Ultimate brandstoffen. De reden van de E5 sticker is dat deze verplicht is. Tot 5% van de brandstof kán dan voorzien zijn van ethanol, maar in het geval van BP is dit dus 0%

Esso
Als onderdeel van Exxonmobil biedt Esso in Nederland en België onder de naam Synergy-brandstoffen de benzine aan. Voor de premium brandstof wordt de naam Synergy Supreme+ gebruikt. Uiteraard ook hier de claim dat de motor schoon gemaakt wordt en dat het helpt tegen bezinking van vuil in de motor. Verder wordt expliciet aangegeven dat een hoger rendement haalbaar is, met name wanneer de motor standaard al een hoog vermogen levert. Op de website staat verder niets vermeld over het al dan niet toevoegen van biobrandstof bij de Supreme+. Via een korte e-mail laat Esso aan ons echter weten dat Synergy Supreme+ vrij is van ethanol bijmenging.

Lukoil
Bronnen binnen Lukoil bevestigen aan Nieuwsmotor.nl dat er bio-ethanol wordt toegevoegd. Over de hoeveelheid kunnen ze echter geen uitspraken doen, omdat zij de Superplus opkopen bij verschillende raffinaderijen. Hierdoor verschilt de hoeveelheid bio-ethanol per levering. Wel is het zo dat er nooit meer dan 5% bio-ethanol gebruikt wordt. Enkel voor de Euro95 heeft Lukoil een eigen raffinaderij in Zeeland. Als laatste geeft Lukoil aan dat wanneer je geen problemen ondervond met de oude Euro95, je ook geen problemen zult ondervinden met de Superplus 98. 

Shell
V-Power is de naam die Shell heeft voor de premium brandstof aan de pomp. Deze is verrijkt met de Dynaflex technologie. Evenals de BP-Ultimate zou deze moeten zorgen een betere prestaties door een octaan getal van 98. Wat ook zou moeten zorgen voor betere prestaties is dat de wrijving minder is dan bij Euro95. Tevens claimt Shell dat tot 80% van de bestaande vuilafzetting verwijderd kan worden door gebruik van V-power en zo zorgt voor een schonere motor. Ook hier echter weer een E5 sticker. In een uitgebreide reactie aan Nieuwsmotor.nl laat Shell weten dat er geen bio-ethanol aan V-Power wordt toegevoegd. Er is simpelweg geen sticker die kenbaar maakt dat er 0% in verwerkt is.
Verder geeft Shell aan dat premium brandstoffen wel goedkeuring moeten krijgen vanuit de EU. Hiervoor dient de brandstof aan allerlei regels te voldoen, waaronder aantoonbaar minder verbruik opleveren. Shell geeft aan binnen de BeNeLux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland biovrije premium brandstof aan te bieden. In Frankrijk kwam de V-power op die wijze echter niet door de keuring, waardoor er toch een percentage biobrandstof toegevoegd is. Over de andere landen wist Shell geen gegevens aan te dragen.

Texaco
Ook Texaco heeft een premium brandstof, Euro XL 98. Ook zij geven aan de motor hierdoor schoner, zuiniger en krachtiger wordt. Dit bereikt Texaco door de toevoeging van additieven. Veel informatie wordt er op de website echter niet gegeven. Wel wordt daar expliciet melding gemaakt dat er geen bio-ethanol in de premium brandstof verwerkt wordt. Texaco bleek na meerdere pogingen helaas niet bereikbaar voor commentaar. 

Total
Total Excellium 98 is de naam van de premium brandstof van Total. In tegenstelling tot Shell en BP worden aan de Excellium wel biobrandstoffen toegevoegd. Dit wordt ook bevestigd door de pomphouder en de woordvoerder van Total zelf. Vaak is dit echter minder dan 5%. Wat ook geheel in lijn ligt met de E5 sticker die deze brandstof draagt. Volgens de woordvoerder is het vooral een accijnskwestie, maar hoe dit precies zit blijft wat onduidelijk, evenals de exacte hoeveelheid biobrandstof die wordt gebruikt. Op de website geeft Total zelf echter aan dat het te maken heeft met de nieuwe Europese richtlijnen, die aangeven dat er meer biobrandstoffen gebruikt moeten worden. Ondanks de toevoeging van biobrandstof geeft Total aan dat Excellium alsnog geschikt is voor oudere motoren.

Kort gezegd verschilt het per fabrikant of er al dan niet biobrandstof wordt toegevoegd aan de premium benzine. De hoeveelheid is echter niet afhankelijk van de E5 sticker die overal zichtbaar is. In het geval dat er biobrandstof is toegevoegd blijft vaak ook onduidelijk hoeveel dit dan precies is. Wel is duidelijk dat wanneer er geen biobrandstof wordt toegevoegd, de premium-brandstof moet voldoen aan strenge eisen die voor iedere fabrikant gelijk zijn. Hoe de wetgeving precies in elkaar zit blijft wat schimmig en onduidelijk, maar de Europese richtlijn geeft aan dat fabrikanten in ieder geval 6% minder Co2 moeten uitstoten met de brandstoffen. Dit betekent in de praktijk dat de meeste benzinemerken de Bio-ethanol alleen bijmengen in de "gewone" benzine, waarmee aan de algemene verplichting voor het hele merk wordt voldaan. In theorie zou de lagere Co2-uitstoot ook kunnen door bijvoorbeeld een efficiëntere raffinage. Met het steeds strenger worden van de regels lijkt het verder dan ook een kwestie van tijd voordat alle fabrikanten in meer of mindere mate biobrandstof toe moeten voegen aan de premium brandstoffen, maar voolropig geldt dus dat bovenstaande merken dat (nog) niet doen. 

Controleren of je aangewezen bent op de premium brandstoffen kan via https://mtrn.ws/E10check In het algemeen kun je er van uit gaan dat wanneer je nog gebruik maakt van een motorfiets met carburateurs, deze niet geschikt is voor E10 brandstof.

Extra kosten? 
Eerder in het artikel hebben we melding gemaakt van het prijsverschil van rond de 10 cent tussen E10 en premium brandstoffen. Hieronder is in een tabel aangegeven wat het verschil op jaarbasis zou zijn bij 4.500 kilometer en een verbruik van 1 op 15. Helemaal onderaan staat de goedkoopste benzine van Nederland volgens brandstof-zoeker.nl. Prijs gegevens zijn van 08-02-2020

Merk Euro95 (E10) Prijs per 4.500 km Premium Benzine (E5) Prijs per 4.500 km Verschil per jaar
BP € 1,76 € 528 € 1,85 € 555 € 27
Esso € 1,76 € 528 € 1,83 € 549 € 21
Lukoil € 1,64 € 492 € 1,77 € 531 € 39
Shell € 1,75 € 525 € 1,83 € 549 € 24
Texaco € 1,76 € 528 € 1,83 € 549 € 21
Total € 1,76 € 528 € 1,83 € 549 € 21
Texaco Abswoude € 1,50 € 450 Prijs verschil ten opzichte van duurste premium brandstof

€ 105

Benzine

Foto: Testmotor.nl