Harley-Davidson biedt sinds deze week een los vervangings- of zelfbouw motorblok te koop aan met opvallende prestaties voor het merk: de V-Twin levert 121 PK en 177 Nm uit het 131 Cubic Inch (2147 cc) motorblok. Dit blok past makkelijk rechtstreeks in alle Touring-modellen van na 2017, dus de Milwaukee Eight motorblokken met waterkoeling èn die met oliekoeling. In Amerika geeft Harley doorlopende fabrieksgarantie als het blok binnen 60 dagen na aankoop van een motorfiets bij een officiële dealer gemonteerd wordt. Over eventuele levering in Europa meldt Harley ons het volgende: 

"De Crate Engine is in eerste instantie ontwikkeld voor de US markt. Er is momenteel nog niks bekend over of/wanneer dit motorblok naar Europa zou kunnen komen en wat voor aanpassingen er dan eventueel gedaan zouden moeten worden zodat het blok “street-legal” in Europa is. Zoals het blok nu is geïntroduceerd, voldoet deze alleen aan alle eisen zoals deze binnen de US gelden."

De 131-ci blokken worden als zogenaamde "crate engines' verkocht, een term die in de USA bekend is en zowel voor motortuners, zelfbouwers als restauratiebedrijven ervoor zorgt dat ze makkelijk aan losse motorblokken kunnen komen. In dit geval worden ze onder de vlag van HD's eigen Sreamin' Eagle performance-lijn verkocht, waarbij gemeld wordt dat ze "Stage IV" getuned zijn om aan de opgegeven cijfers te komen. Harley-Davidson levert in de USA binnen een maand voor $ 6195 de oliegekoelde versie en voor $ 6395,- die met Twin Cooling (vloeistofkoeling). 

In de Touring-modellen was al veel keuze qua cilinderinhoud en vermogen/koppel: in 2019 hadden de “gewone” Road King, Street Glide, Road Glide een 107 Ci blok met 150 Nm, terwijl de “Specials” en Ultra’s”  een 114 blok hebben met 163 Nm en de CVO’s dan weer 117 ci (1923 cc) hebben.

Harley davidson 131 ci Screamin Eagle Crate Motor