Eerder schreven we al dat de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) een enquete heeft gestart met de vraag hoe de motorijders zelf kijken naar een toevoeging van he lichte A1-motorrijbewijs aan het B-autorijbewijs. Ondertussen zijn de resultaten van dit onderzoek bekend: meer dan 65 procent van de deelnemers heeft aangegeven het een goed idee te vinden om houders van het B-rijbewijs ook de mogelijkheid te geven een A1 motorfiets te rijden. Andere uitkomst van het onderzoek is dat bijna driekwart van de deelnemers ook vindt dat dit geldig moet zijn binnen de gehele Europese Unie. Als kanttekening dient er wel gemeld te worden dat meer dan 73 procent van de ondervraagde personen van mening is dat het wel verplicht moet zijn om een aantal motorrijlessen te volgen.

Op de vragen vanaf welke leeftijd dit mogelijk moet zijn, zijn de meningen wat meer verdeeld. Wel is alsnog ruim 48 procent van mening dat de minimale leeftijd voor de automatische bijschrijving van A1 pas mogelijk moet zijn vanaf 21 jaar. Na hoeveel jaar B-rijbewijs ervaring dit dan mogelijk moet zijn zegt iets meer dan 30 procent dat dit pas mogelijk moet zijn na 5 jaar rij-ervaring. 25 procent geeft aan dat dit binnen 1 jaar mogelijk moet zijn. 18 Procent vindt dit na 2 jaar een goed idee, terwijl 17 procent vind dat dit na 3 jaar mogelijk moet zijn.
In totaal deden er 2.875 mensen mee aan het onderzoek.

Mochten de Europese lidstaten de uitkomst van het onderzoek overnemen, is dit niet enkel goed nieuws voor de motormarkt. Ook voor de duidelijkheid omtrent de regels is het een goed idee. Op dit moment zijn de regels in ieder land over dit punt verschillend. In Nederland is het niet mogelijk en moet het motorrijbewijs gehaald worden alvorens er op een A1 motorfiets gestapt mag worden. In België is het echter na 2 jaar toegestaan om op een 11 Kw motorfiets te rijden, terwijl hier in Duitsland wel weer 9 lessen voor nodig zijn, zo werd recent besloten. En dit zijn dan nog enkel de regels van Nederland en de ons omringende landen. Binnen de gehele Europese Unie is het een wirwar aan verschillende regels, waardoor je gerust van een chaos mag spreken.

Daarnaast blijkt uit Belgisch onderzoek dat de files wel tot 40 procent af kunnen nemen, wanneer 10 procent van de automobilisten uit de auto en op een motorfiets of motorscooter stapt.

BMW S1000RR FEMA

Foto: Testmotor.nl