BMW Motorrad heeft de specificaties van het nieuwe "Big Boxer" motorblok voor de nog te presenteren R18 Custom Cruiser bekend gemaakt. Het gaat in de "vlakke" twin om 1802 cc aan cilinderinhoud, wat verkregen wordt uit twee liggende cilinders met 107,1 mm boring en een slag van 100 mm. Hieruit wordt 67 kW (91 pk) bij 4750 toeren per minuut gehaald. Het maximale koppel van 158 Nm is al beschikbaar bij 3000 tpm, terwijl er al 150 Nm beschikbaar is tussen 2000 en 4000 toeren. Het maximale toerental is 5750 tpm, stationair draait het blok 950 toeren. Het hele blok weegt 110,8 kilo, inclusief versnellingsbak en luchttoevoer. 

Het blok heeft, opvallend genoeg, geen vloeistofkoeling maar een lucht/olie koelsysteem, met een externe oliekoeler. Om het blok met de enorme cilinders niet teveel naar buiten uit te laten steken, wordt er gebruik gemaakt van stoterstangen om de vier kleppen van elke cilinder te bedienen. In de aluminium carterdelen draait de grote, uit staal gesmede krukas met een extra middenlager. 

2020 BMW Motorrad R18 big boxer