Arai helmen heeft voor 2020 een aantal nieuwe modellen bekend gemaakt. De eerste hiervan is de Concept-X, die volgens Arai vooral gebaseerd is op de modellen van weleer, oftewel een helm die zich richt op de retro-rage. De tweede helm is een jethelm, de Arai SZ-V. De laatste helm is de RX-7V Racing, die zoals de naam al doet vermoeden met name geschikt is voor het circuit.

Arai Concept-X
Zoals eerder benoemd richt deze helm zich vooral op de retro-rage, volgens Arai zijn het met name de jaren 80 waarop de helm qua design is geïnspireerd. Het doel van Arai was met name om het uiterlijk van de helmen uit die periode te benaderen, zonder hierbij in te leveren op veiligheid of moderne technologie. Zo is er onder andere gebruikt gemaakt van Arai's lichtgewicht PB e-clc schaal. Arai maakt hierbij eveneens gebruik van de voor hen typerende ronde vorm, die vooral ten goede zou moeten komen van de veiligheid.
Met betrekking tot comfort is er gebruik gemaakt van een luchtkanaal dat via de kinbak door de gehele helm loopt. De antibacteriële binnenvoering maakt gebruik van afstelbare binnenvoering. Verder is het vizier pinlock ready en zijn er tevens uitsparingen gemaakt als speaker voorbereiding.
Ten behoeve van de veiligheid, hanteert Arai het principe van 'Glancing off'. De gedachtegang hierachter is dat alles waar de helm achter zou kunnen blijven haken bij een eventueel ongeval afgestoten wordt en dat alles zo soepel mogelijk over of langs de helm glijdt. Ook maakt de helm gebruik van het Variable Axis System (VAS) om de helm te verstevigen bij de vizierverbindingen, hierbij wordt het bovenste gedeelte van het scharnierpunt van het vizier verlaagd. Een quick release system behoord ook tot de standaaruitrusting, hiermee kunnen hulpdiensten de helm gemakkelijk verwijderen door de zijvoeringen vanaf de onderkant van de helm los te trekken.

Arai Concept X

Arai SZ-V
Deze jethelm is voorzien van een groot vizier aan de voorzijde dat reikt tot aan de kin qua lengte. Ook deze helm maakt gebruik van de PB e-clc schaal om de SZ-V zo licht mogelijk te houden, zonder in te leveren op stevigheid. Door de de toevoeging van twee ventilatie ingangen en uitgangen aan de bovenzijde van de helm moet niet enkel een koele luchtstroom de helm inkomen, maar ook het geluidsniveau in de helm omlaag gebracht worden. Eveneens als bij de Concept-X is de binnenzijde van de helm weer op maat te maken door verwijderbare lagen die elk 5 milimeter dun zijn. Daarnaast zijn er voorbereidingen getroffen om eventueel een headset te kunnen plaatsen, zonder dat dit effect heeft op de EPS binnenvoering. Het EPS dat gebruikt is, bestaat daarnaast uit twee dunnere lagen, Arai noemt dit Multi-Density ESP. Door gebruik te maken van een speciaal soort vezel die deze twee lagen bindt, kon de helm een stuk lichter gemaakt worden.
Ook bij de SZ-V wordt gebruik gemaakt van het glancing of principe. Hierdoor is gebruik gemaakt van VAS, waardoor het vizier 14 millimeter kan zakken. Hierdoor is er meer ruimte voor bescherming van de slapen.

Arai SZ V 1200x800

ARAI RX-7V RACING
Eerste wat opvalt aan deze helm van Arai is de flinke 'spoiler' aan de achterzijde van de helm. Arai, dat met name bekend staat om de helm zo glad mogelijk te maken, heeft hier echter voor gekozen om de luchtstromen rondom de rijder te verbeteren. Waardoor een aerodynamische helm ontstaat. De spoiler is beschikbaar in de kleur van de helm of volledig doorzichtig. Volledig in de geest van het 'Glancing off' principe, breekt dit gedeelte simpelweg van de helm af wanneer deze ergens achter blijft haken. Het onderdeel zelf is daarna niet meer los te verkrijgen.
Dat de racehelm ook het nodige comfort biedt, blijkt wel uit het feit dat Arai de helm heeft uitgerust met de nodige ventilatie openingen. Arai heeft er hierbij rekening mee gehouden dat er op zeer hoge snelheid gereden wordt met de helm. Ze claimen dan ook dat de ventilatie openingen en de hierdoor ontstane luchtstroom geen invloed hebben op de aerodynamica. Het volledige uitneembare interieur van de helm is eveneens zo goed mogelijk op iedere rijder af te stellen door middel van 5 millimeter verwijderbare delen. Het deel dat de onderzijde van de kaak klemt, is daarnaast voorzien van het 'Facial Contour System' (FCS). Dit systeem zorgt er door middel van een schuimlaag voor dat het intrekt en aanduwt wanneer nodig. De nekkraag kan naar wens volledig verwijderd worden. Met betrekking tot de veiligheid is ook deze helm voorzien van een quick release system.
De helmschaal zelf is daarnaast zo licht mogelijk gehouden, hiervoor is gebruik gemaakt van Peripherally Belted Structural Net Composite (PB-SNC2). Deze glasvezel band die is aangebracht over de helm zorgt naast stevigheid ook weer voor de mogelijkheid dat er minder EPS nodig is. Dit laatste wordt met name gebruikt om het gezichtsveld te vergroten, met name wanneer er in volledige racehouding gezeten wordt.

Arai RX 7V Racing 1200x800