In Milaan heeft Benelli het doek van de nieuwe Leoncino 800 getrokken. Vorig jaar heeft Benelli al een prototype getoond van dit model, maar voor 2020 is de 800 nu officieel bevestigd. Hierdoor wordt de Leoncino-lijn, die bestond uit een 500 en een 500 Trail, nu verder uitgebreid. Basis van de nieuwe Leoncino is een 754 cc groot motorblok. De staande twin is voorzien van dubbele, bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Dit blok produceert maximaal 81,6 PK, bij 9.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van 67 Nm komt vrij bij 6.500 toeren per minuut. Schakelen gebeurt door middel van een versnellingsbak met zes versnellingen, deze is tevens voorzien van een anti-slip koppeling. 

Vering en demping komen van Marzocchi. Aan de voorzijde hebben de veerpoten een doorsnede van 50 millimeter waarbij de vering en demping volledig instelbaar is. Daarnaast biedt de voorzijde een veerweg van 130 millimeter. Vering en demping aan de achterzijde zijn ook volledig naar wens in te stellen.

Remmen komen verrassend genoeg van Brembo, waarmee Benelli goede zaken doet in het naar een hoger niveau tillen van hun modellen en hierin ook niets heeft ingeleverd ten opzichte van het vorig jaar getoonde conceptmodel. Aan de voorzijde heeft de Leoncino twee schijven met een diameter van 320 millimeter. De remklauwen aan de voorzijde hebben elk 4 zuigers. Aan de achterzijde heeft de remklauw twee zuigers en is remschijf van 260 millimeter gemonteerd.

Qua design valt uiteraard de bekende leeuw op het voorspatboard op. Daarnaast is de herkenbare komlamp voorzien van LED-verlichting. Aan voor- en achterzijde is de Leoncino voorzien van 17 inch spaakvelgen, met een bandenmaat van 120/70 aan de voorzijde en 180/55 aan de achterzijde.

Levering start vanaf ongeveer halverwege 2020.

Benelli Leoncino 800 1200x800