Vandaag presenteerde KTM voor 2020 twee nieuwe Dukes: een nieuwe versie van de 1290 SuperDuke en een R-versie van de 790 Duke, die 890 Duke R heet. Na meer dan een miljoen Dukes sinds de eerste Duke 620 in 2006, zijn de 1290 en 890 de laatste verseis van de woeste nakeds van de Oostenrijkse fabrikant. 

Van de nieuwe 2020 KTM Super Duke 1290 R meldt KTM dat hij 177 PK heeft, maar vooral dat hij 140 Nm heeft, men gaat meer koppel brengen om te zorgen dat de SuperDuke makkelijker te berijden is. De nieuwe versie is volledig nieuw, dus zowel het chassis met een drie keer stijver frame, het nieuwe rijwielgedeelte met betere WP Apex-vering, als het 1301cc 75-graden V-Twin motorblok zijn volledig nieuw ontwikkeld, wat volgens KTM voor de grootste vooruitgang in de geschiedenis van de Superduke zorgt. De nieuwe SuperDuke weegt droog 189 kilo en heeft een nieuwe ram-air luchttoevoer en een nieuw inlaatkanaal voor beide cilinders. Bridgestone levert de S22 banden. 

De nieuwe 2020 KTM 890 Duke R heeft daadwerkelijk een cilinderinhoud van 890 cc, opgebouwd uit een boring en slag van 90,7/68,8 mm, een stijging van 91 cc ten opzichte van de 790 Duke met 88/65,7 mm. Dat zorgt voor 122 PK en 99 Nm uit de staande tweecilinder, dat is in de 790 'maar' 105 PK en 87 Nm. Dit is voor het eerst dat KTM een "R-versie" niet alleen luxer of meer uitgebreid uitrust, maar ook meer cilinderinhoud brengt. Daarnaast kan de 890 meer toeren draaien en is er een hogere compressie van de cilinders. De 890R weegt drie kilo minder dan de 790, namelijk 166 kilo droog. 

2020 KTM 890 Duke R