Zojuist heeft Suzuki een nieuwe V-STrom 1050 en V-Strom 1050 XT onthuld tijdens haar persconferentie op de EICMA in Milaan. De nieuwe V-Strom heeft vooral veel extra elektronica gekregen, in de vorm van een nieuw Suzuki Intelligent Ride System  (SIRS) met Ride by wire en een zesassige IMU. Hieraan gekoppeld zijn de riding modes (SDMS), Cruise control, Hill hold control, een gewichtsafhankelijk Load Depend Systeem en een Motion Track Brake System (bochten-ABS). Dit is alleen voor de DL1000 XT. De nieuwe V-Strom heeft een drietal rijmodi en zal voor de Europese markt ook beschikbaar worden in een 35kW uitvoering voor het A2 rijbewijs.

De vloeistofgekoelde DOHC 1037cc 3 90° V-twin-motor is verder geëvolueerd en voldoet aan de nieuwe Euro 5-emissienormen, terwijl een vermogen van 107 PK (79 kW) bij 8.500 tpm wordt bereikt, met 100 Nm bij 4500 toeren. De "oude" V-Strom had overigens ook al 1037 cc, die leverde een vermogen van 101 PK bij 8000 toeren en 101 NM bij 4000 toeren. 

2020 Suzuki V Strom 1050 EICMA

Suzuki DL1000XT

Suzuki DL1000

Update: Persbericht van BV Nimag, importeur van Suzuki motoren in Nederland

Suzuki onthult nieuwe V‑STROM 1050 en V‑STROM 1050 XT: sportief design, krachtige motor en meer comfort

  • Scherp, sportief en herkenbaar design
  • Suzuki Intelligent Ride System standaard
  • V-Twin-motorblok met 79 k
  • Marktintroductie in eerste kwartaal 2020

Suzuki presenteert op de EICMA in Milaan de volgende generatie van de succesvolle V‑STROM: de V‑STROM 1050 en V‑STROM 1050 XT. Met de nieuwste assistentiesystemen, meer vermogen en talrijke technische updates is de nieuwe V‑STROM 1050 de meest geavanceerde Suzuki V‑STROM ooit.

Scherp design
Herkenbare lijnen, en toch helemaal nieuw. De Suzuki V‑STROM 1050 is scherp gelijnd en heeft het nieuwe design-DNA van Suzuki. Het ontwerp is duidelijk geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z woestijnracer en de DR-BIG. Zelfs de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z keert terug, naast vijf andere kleuren, waaronder het bekende Champion Yellow en een nieuwe kleur grijs: Solid Iron Gray.

Opvallend is de nieuwe koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Op de V‑STROM 1050 XT zijn ook de richtingaanwijzers voorzien van LED-verlichting. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. Suzuki levert voor de nieuwe V‑STROM 1050 tal van accessoires, zoals valbescherming, mistlampen, handkappen, een lagere buddyseat en handvatverwarming.

Meer power
Suzuki heeft het beproefde V-twin-blok van 1.037 cm3 voor de nieuwe Suzuki V‑STROM 1050 en 1050 XT vernieuwd. Er zijn lichtere zuigers toegepast en nokkenassen met grotere nokken plus twee bougies per cilinder. Het blok levert meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Het maximumkoppel bedraagt 100 Nm bij 6.000 t.p.m. Het maximumvermogen komt nu op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m. Dat is 5 kW (6,8 pk) meer dan dat van de uitgaande V‑STROM 1000. De nieuwe V‑STROM voldoet aan de strenge Euro 5-emissienorm.

Suzuki Intelligent Ride System
Voor meer rijcomfort, stabiliteit en veiligheid is de Suzuki V‑STROM voorzien van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dat is een pakket van intelligente assistentiesystemen die de V‑STROM comfortabeler maken dan ooit.
- Ride-by-wire – elektronische gasbediening
- Traction Control-systeem (drie standen en uitschakelbaar)
- Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS)
- Suzuki Easy Start-systeem
- Low RPM Assist
- Cruisecontrol (alleen XT)
- Motion Track Brake-systeem en Combined Brake-systeem (alleen XT)
- Hill-Hold Control (alleen XT)
- Slope Dependent Control (alleen XT)
- Load Dependent Control (alleen XT)

Licht aluminium frame
Het aluminium frame zorgt voor een laag gewicht en draagt bij aan meer rijgemak en een betere handling door de slanke bouw. Het biedt door zijn opzet ook ruimte voor een tank met een inhoud van 20 liter. De zithoogte is 855 mm (850 mm voor de V‑STROM 1050 XT). De langere wielbasis van 1.555 millimeter draagt bij aan de stabiliteit. De instelbare Kayaba-voorvork is zeer stijf dankzij dikke vorkpoten met een diameter van 43 mm. De frame-configuratie zorgt voor een rechte, ontspannen zitpositie. Voor heeft de V‑STROM 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico vierzuiger-remklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm en die wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger.

Meer gebruiksgemak
Optioneel is een bagagesysteem beschikbaar met gemakkelijk te bevestigen zijkoffers en een topkoffer. Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In een oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V‑STROM 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar.

De marktintroductie van de nieuwe Suzuki V‑STROM 1050 en 1050 XT vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020.