Moto Morini kondigt voor 2020 drie nieuwe modellen aan; de Super Scrambler 1200 en de 650cc Adventure X-Cape en 6,5 (SeiemMezzo). Hiermee komt het Italiaanse cultmerk voor het eerst in jaren weer met een serie echt nieuwe modellen, waarmee de overgang in Chinese handen succesvol lijkt te verlopen. 

2020 Moto Morini Super Scarmbler 1200 

De aangekondigde 2020 Moto Morini Super Scarmbler 1200 zal in Europa de nieuwe ruggengraat van het Italiaans/Chinese bedrijf moeten worden. De SuperScrambler lijkt dan ook het meest op de bekendere modellen van de afgelopen jaren, zoals de Corsaro en de  Granpasso. Modellen die zeer mondjesmaat de fabriek uitkwamen, maar die wel stammen uit de tijd van voor het faillissement en de Chinese overname, die worden aangedreven door de laatste versie van het bekende Bialbero 1200 CorsaCorta 1187cc V-twin 87 graden motorblok. Momenteel moet dat 116 PK en 108 NM leveren in een stalen buizenframe, het geheel heeft een rijklaar gewicht van een keurige 202 kilo. Morini is nog niet scheutig met technische details van de allroad-achtige scrambler, maar er worden een 5" TFT dashboard, 120/70-17” & 180/55-17” Pirelli Scorpion Rally STR banden, Brembo remmen, Bosch MP9.1 ABS en 46 mm vorkpoten beloofd. 

2020 Moto Morini SuperScrambler 1200 3

Moto Morini X-Cape 650

De 2020 Moto Morini X-Cape 650 is een allroad die nog in de prototype-fase lijkt te zitten, met een vloeistofgekoelde 649cc paralleltwin als aandrijving en een wat hoekig allroad-uiterlijk. De X-Cape voorzien van een 19" voorwiel in een 50 mm dikke voorvork, met een 7-inch TFT dashboard en een zadelhoogte van 830 mm. De electronica wordt verzorgd door Bosch, maar of dit puur de boordelektronica is of dat het ook over hulpsytemen gaat, is nog onbekend. Dat geldt ook voor de motorische prestaties, die genoemd worden als "standaard of beperkt tot 48 PK". 

Moto Morini 6,5 Seiemmezzo

Dat het nieuwe Morini zich vooral op de grote marktsegmenten richt mag duidelijk zijn, daarom is er naast de twee adventures ook een scrambler-achtige naked bike met de naam seiemmezzo, Italiaanse voor zeseneenhalf. Het motorblok is gelijk aan dat van de X-Cape. Qua uitvoering wordt een 5"TFT scherm genoemd en ook hier is het 19-inch voorwiel opgehangen in dezelfde 50 mm voorvork. Behalve de LED-voorlamp is er verder weinig opvallends aan de 6 1/2. 

Moro Morini is pas relatief korte tijd in Chinese handen, sinds het merk eind vorig jaar werd gekocht door de Znen-Zhongneng Vehicle Group