In relatief korte tijd heeft de Itailaanse Energica Motor Company zich als een belangrijke speler op de markt voor elektrische motorfietsen laten zien, niet in het minst door de start van het wereldkampioenschap MotoE in het bijprogramma van de MotoGP.  De MotoE-klasse had alleen wel een lastige start omdat alle beschikbare racemotoren in het vroege voorjaar in rook opgingen tijdens een grote brand op het circuit van Jerez. Daarna werden alle motoren vervangen, waarna er daadwerkelijk geraced kon worden, een knappe prestatie van de relatief kleine motorfabrikant. Naast deze MotoE racemotoren maakt Energica ook straatmodellen, die allemaal wel een sportieve inslag hebben. Voormalig Formule1-coureur Nico Rosberg komt op zijn Youtube-kanaal met de onthulling van de nieuwe 2020-versie van het bekendste model, de Energica Ego. 

Hoewel er niet veel technische informatie wordt vrijgegeven, meldt Rosberg dat er veel gewichtsreductie is, veel meer koppel en vermogen wordt geleverd en dat de nieuwe versie een groter bereik heeft en er vooral is gewerkt aan de ontwikkeling van de elektronische hulpsystemen zoals traction control. Tegen het einde van de video meldt Livia Cevolini, CEO van Energica Motor, dat ze de berijders van een Ego een ervaring wil geven die precies hetzelfde is als op een motorfiets met een verbrandingsmotor. De nieuwe Energica Ego wordt onthuld op de EICMA 2019, volgende week in Milaan. 

 

2020 Energica Ego Nico