• Home
  • Motornieuws
  • Kawasaki ZX-25R prototype: 250cc viercilinder met 20.000 toeren

Kawasaki ZX-25R prototype: 250cc viercilinder met 20.000 toeren

Tijdens de Tokyo Motorshow heeft Kawasaki een prototype van een nieuwe 250cc viercilinder in een sportief model getoond. De ZX-25R kan met dubbele bovenliggende nokkenassen volgens een woordvoerder zelfs 20.000 toeren maken, maar als hij daadwerkelijk op de markt komt zal hij zo'n 17.500 tot 18.000 toeren kunnen draaien. Op de toerenteller begint het rode gebied bij 17.000 toeren. 

Naast het motorblok vallen de radiale remmen, gebogen swingarm, Showa BFF Big Pison voorvork en electronische systemen op, zoals traction control, instelbare riding modes en een up/down quickshifter. Kawasaki wil nog geen topvermogen of gewicht vrijgeven, maar volgens de woordvoerder zal het vermogen boven dat van de huidige 250cc paralletwins uitkomen, terwijl het gewicht niet hoger is. 

In die opvallend sportieve setup valt dan wel weer op dat de voorrem maar uit één schijf bestaat. Gezien de zeer precieze afwerking en de gebruikte materialen, lijkt de ZX-25R vooral bedoeld als lichte racemotor, waarbij een tweede schijf dan weer welkom zou zijn. Of Kawasaki er dan mee in het WK Supersport 300 wil aantreden is onbekend, maar lijkt voor de hand liggend. Daarnaast is de markt als straatmotor vooral bezien in Azië, een komst naar de westerse markt, waar zwaardere motoren de boventoon voeren, lijkt voorlopig niet gepland. Wel ziet het prototype er dermate goed afgewerkt uit, dat snelle productie goed mogelijk moet zijn. 

2019 Kawasaki Ninja ZX 25R prototype

2019 Kawasaki ZX25R Young Machine


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form