BMW Motorrad heeft een aantal modelnamen vastgelegd waarin de "M" van Motorsport een grote rol speelt. In plaats van te kiezen voor de M als toevoeging aan de modelnaam, wordt nu de "familie" letter vervangen door de M, waardoor de M-modellen een aparte modellijn vormen, in plaats van speciale versies binnen de bestaande modellijn.Tot nu toe begon elke typeaanduiding bij BMW Motorrad bijvoorbeeld met een R voor boxers, F voor paralleltwins en K of S voor viercilinders in lijn. BMW kondigde recent aan de Motorsport-M vanuit de auto's over te nemen in de motorfietsen. Dit als vervanger van "HP", waarmee tot nu toe de sportieve versies werden aangeduid.

Opvallend is verder natuurlijk de 1300-aanduiding voor de GS (zie afbeelding), die we tot nu toe als R1250GS kennen. Dit kan drie dingen betekenen. De eerste is dat BMW bij de M-serie dieper gaat ingrijpen in het motorische concept, om zo tot hogere prestaties dan bij het standaardmodel te komen. Oftewel: de M-serie krijg de M1300GS met 1300cc en het boxerblok in de standaard GS blijft 1250 cc.Hiermee zouden de Duitsers zich flink onderscheiden van alle andere motorfabrikanten, die SP-modellen vaak alleen maar uitrusten met duurdere vering, remmen en/of elektronica, maar motorisch niks aanpassen. 

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat komend modeljaar alle boxers qua cilinderinhoud weer groeien naar 1300 cc, waardoor we niet alleen een M1300GS krijgen, maar ook een R1300GS. Dat laatste ligt nu nog iets minder voor de hand, omdat de R1250GS shiftcam er pas zo kort is.

De derde optie is dat BMW het 1254 cc motorblok uit de huidige R1250 boxer gewoon 1300 noemt, dat doen ze immers ook bij de F750GS en F850GS, die allebei hetzelfde motorblok met 853 cc hebben....

2020 BMW Motorrad M1300GS