De RDW gaat de komende tijd het proces rondom terugroepacties tegen het licht houden, zo melden ze in de jaarlijkse update die traditioneel gelijk wordt gedaan op Prinsjesdag. We gaven hier op Nieuwsmotor al vaker aan dat het huidige systeem tekort schiet, waardoor niet alle recalls de Nederlandse motorrijders bereiken, mogelijk wordt dit nu gecorrigeerd. Groot probleem is tot nu toe dat voor een fabrikant het melden van een recall weliswaar verplicht is, maar dat er geen sancties mogelijk zijn voor fabrikanten die zich hier niet (voldoende) aan houden. Dit geldt ook voor consumenten, die zelf kunnen beslissen of een recall wordt uitgevoerd. Gevolg hiervan is dat veel recalls niet bekend zijn en/of worden uitgevoerd, zoals in 2018 bleek bij een recall van het remsysteem van een sportieve motorfiets. Daarbij komt dat er bij RDW te weinig personeel voor het monitoren van de recalls is, waardoor het al helemaal onmogelijk blijkt om pro-actief op zoek te gaan naar onveilige situaties die door consumenten worden ontdekt of in andere landen al bekendgemaakt zijn. Onderstaand het bericht van RDW over de voorgenomen verbeteringen:

Recall doen we samen: maatregelen voor een effectiever terugroepproces zijn in de maak. Het aantal terugroepacties neemt toe, zowel op fysieke componenten van een voertuig als op vluchtige componenten zoals software, en daarbij zijn steeds meer voertuigen - en dus eigenaren - betrokken. Een effectief terugroepproces voor voertuigen is daarom essentieel. In opdracht van het ministerie van IenW is de RDW een onderzoek gestart naar de verbetering van de effectiviteit van terugroepacties. Dat doen we uiteraard in samenspraak met diverse belanghebbenden.Ook hebben we gekeken hoe andere lidstaten dit aanpakken. Er is een verkenning gedaan naar welke verbetermogelijkheden er zijn. Hieruit blijkt onder meer dat er mogelijkheden zijn om voertuigeigenaren beter te informeren en het proces tussen de producent en de RDW te verbeteren. Daarnaast is gekeken naar de mogelijkheid om enkele verplichtende maatregelen in te voeren. Er wordt in overleg met het ministerie van IenW bekeken welke mogelijkheden verder moeten worden onderzocht op haalbaarheid en impact.

Overigens is het wel zo dat RDW al in 2018 aangaf op dit onderwerp een intern verbetertraject te zijn gestart. Voor de komende tijd wordt ook een verbeterde aanpak van BTW-fraude aangekondigd, wat ook geldt voor de BPM-waarde van importvoertuigen en fraude met kilometertellers.

rdw erkend