In China heeft Aprilia gisteren met de GPR250 een nieuw, sportief model voor de Aziatische markt onthuld, een eerste resultaat van de samenwerking met de Chinese motorgigant Zongshen. De merknaam voor de Chinese markt is dan ook Äprilia Zongshen". De lichte, sportief uitziende motorfiets levert uit een eencilinder motorblok met 249,2cc een topvermogen van 25,97 PK en 22 Nm aan maximum koppel en heeft een uiterlijk dat gelijkenis vertoont met de Aprilia RSV4 Superbike en de daarvan afgeleide lichtere modellen. Toch is de GPR250 geen "gewone" grotere versie van de RS125, maar wel van de GPR150, die ook voor de Aziatische markt is aangekondigd, maar nog niet te koop is. Hierbij gaat het dus om een sportief uitziend vervoermiddel voor dagelijks gebruik, voorzien van een enkele schijfrem die dan wel weer door een radiaal geplaatste remklauw wordt aangegrepen. Naar verwachting zal de GPR250 na de Chinese onthulling gaan opduiken in andere Aziatische markten, met India als eerstvolgende bekendmaking.

De GPR wordt door Zongshen in China gebouwd en is waarschijnlijk voorzien van het motorblok van de CFMoto 250NK. Naast de eigen merknaam Zongshen is CFmoto een merknaam van de Chinese fabrikant, die zegt 1 miljoen motorfietsen per jaar te bouwen. Aprilia sluit aan bij een groot aantal andere motormerken, die de productie van een klein model voor de Aziatische markt uitbesteden aan een lokale fabrikant. Zo laat Harley-Davidson een licht model door Qianjiang bouwen en heeft MV Agusta de opdracht voor een kleine MV aan Loncin uitbesteed.

2020 aprilia gpr250 side indianautosblog

Foto's: Indian Auto Blog