SWOV begint weer over cable barriers

In een studie naar dodelijke ongevallen op Rijkswegen in 2017, komt onderzoeksinstantie SWOV met een volledig extra hoofdstuk over de zogenaamde "cable barriers". Dit zijn (eenvoudig gezegd) paaltjes met daartussen kabels, die ervoor moeten zorgen dat voertuigen na een ongeval niet op de weghelft van de tegenliggers terecht komen. Hiermee denkt SOWV het aantal dodelijke ongevallen terug te kunnen dringen op locaties waar niet genoeg ruimte is voor een gewone geleiderail of andere scheiding van tegenliggende rijbanen. In het rapport van vorig jaar pleitte SWOV ook al voor extra onderzoek naar de barriers, die door motorrijders als zeer onveilig worden gezien. In het recente artikel worden ook andere, nieuwe constructies als een Box-Beam en W-beam besproken, maar de meeste tekst is toch duidelijk voor de cabel barrier. Volgens het rapport heeft "onderzoek heeft niet kunnen bevestigen noch ontkrachten dat de cable barrier voor motorrijders veiliger of onveiliger is dan de in Nederland meest gebruikte geleiderailconstructie".

Onder de foto vindt u de volledige tekst uit het rapport Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2017,

Cable Barrier motorrijder NMCU
Foto: Norsk Motorcykkel Union (NMCU)

Smalle enkelbaanswegen voorzien van een fysieke rijrichtingscheiding
Frontale aanrijdingen op enkelbaanswegen kunnen worden voorkomen door deze wegen te voorzien van een fysieke rijrichtingscheiding. Door de beperkte verhardingsbreedte is er echter vaak geen ruimte voor een geleiderailconstructie. In het buitenland wordt in dergelijke situaties als alternatief de cable barrier toegepast (zie onder anderen Bergh, Carlsson & Moberg, 2005). Deze neemt veel minder ruimte in. Bovendien is de kostprijs van de cable barrier ongeveer de helft van de prijs van de standaard geleiderailconstructie, terwijl de kans op letsel kleiner is dan bij een geleiderail (Hu & Donnell, 2010; Zou et al., 2014). In Nederland is de introductie van de cable barrier in 2006 tegengehouden door de motorrijders. De cable barrier zou tot ernstig letsel leiden bij motorrijders. Een argument vóór het gebruik van de cable barrier is dat deze afschermingsconstructie op smalle wegen, waar geen ruimte is voor een breder profiel, vrijwel de enige oplossing is om frontale ongevallen te voorkomen, voor zowel motorrijders als andere weggebruikers. Daarnaast blijkt – ook uit de onderhavige studie – dat contact met een geleiderail in de middenberm eveneens tot dodelijk letsel bij motorrijders kan leiden. Dit wordt bevestigd door Daniello & Garber (2011), die een vergelijking maakten tussen het aandeel dodelijke of ernstige ongevallen van aanrijdingen van motorrijders met geleiderailconstructies en cable barriers. Bij beide typen afschermingsconstructies kende 40% van de ongevallen een dodelijke of ernstige afloop.

Sinds 2006 zijn er diverse studies uitgevoerd waarin een vergelijking is gemaakt tussen de veiligheid van afschermingsconstructies, waaronder de bovengenoemde studies van Hu & Donnell (2010), Zou et al. (2014) en Daniello & Garber (2011). De twee laatstgenoemde studies hebben ook gekeken naar ongevallen met motorrijders. Het nadeel van deze studies is dat zowel het aantal ongevallen met motorrijders als het aantal aanrijdingen van cable barriers laag is, waardoor het vrijwel onmogelijk is om significante effecten te vinden. De reden voor deze lage aantallen zijn de kleine aandelen motorrijders en cable barriers in respectievelijk het totaal aantal gemotoriseerde verkeersdeelnemers en fysieke afschermingsconstructies. In het onderzoek van Daniello & Garber was het verschil in aandeel tussen aanrijdingen van motorrijders met geleiderailconstructies en cable barriers zo klein – 40,1% versus 40,3% met ernstige of dodelijke afloop – dat er ook bij grote aantallen geen sprake zou zijn van een significant verschil. Zou et al. (2014) baseerden hun conclusies over de veiligheid van afschermingsconstructies op 2124 enkelvoudige ongevallen met 3257 inzittenden die in de Amerikaanse staat Indiana plaatsvonden tussen 2008 en 2012. Ze vergeleken de ernst van het letsel van inzittenden voor ongevallen die plaatsvonden op locaties met een afschermingsconstructie met die van ongevallen op vergelijkbare locaties zonder afschermingsconstructie. Alle ongevallen werden meegenomen, ongeacht het type voertuig dat bij het enkelvoudige ongeval betrokken was. Van de 3257 inzittenden waren slechts 20 betrokkenen motorrijder of -passagier. Ongeacht het type afschermingsconstructie was de kans op letsel voor motorrijders meer dan drie keer zo groot als voor inzittenden van andere voertuigen. Voor de kans op letsel bleek echter geen interactie te zijn tussen het type voertuig en type afschermingsconstructie. Dit wel zeggen dat voor alle voertuigen de cable barrier het veiligst was, gevolgd door de geleiderailconstructie en daarna de betonnen afschermingsconstructie. Het lage aantal motorrijders kan er echter toe hebben geleid dat er geen significant effect gevonden werd.

Het hierboven beschreven recente onderzoek heeft niet kunnen bevestigen noch ontkrachten dat de cable barrier voor motorrijders veiliger of onveiliger is dan de in Nederland meest gebruikte geleiderailconstructie. De onveiligheid op smalle enkelbaanswegen vraagt echter om een maatregel die de kans op dodelijke frontale ongevallen verkleint. Recent hebben studenten van de TU Delft daarom in opdracht van SWOV onderzocht welke typen reeds op de markt zijnde afschermingsconstructies toegepast zouden kunnen worden als fysieke rijrichtingscheiding op de Nederlandse enkelbaanswegen (Nasir et al, 2019). Op basis van literatuuronderzoek en interviews met wegbeheerders, fabrikanten en belangenorganisaties van motorrijders zijn systeemeisen geformuleerd voor een fysieke rijrichtingscheiding op Nederlandse enkelbaans 80- en 100km/uur-wegen. Verschillende typen stalen geleiderails, een houten geleiderail, een betonnen barrier en de cable barrier zijn geëvalueerd op basis van kosten, keringsniveau , Accident Severity Index (ASI), constructiebreedte en verschillende andere factoren, waaronder criteria die specifiek gericht zijn op de veiligheid van motorrijders. De Box Beam (gesloten rechthoekige stalen koker) heeft volgens Nasir et al. (2019) het meeste potentieel als fysieke rijrichtingscheiding, vooral vanwege de lage installatie- en onderhoudskosten, de kleine inbouwbreedte en de veiligheid voor zowel motorrijders als automobilisten. De W-beam (traditionele geleiderail met W-profiel, maar dan zonder uithouders en daardoor smaller) bleek ook een acceptabel alternatief, maar heeft meer aanpassingen aan met name de bovenzijde nodig om ook veilig te zijn voor motorijders. Daarnaast wordt voor zowel voor de Box Beam als de W-beam aanbevolen om een motorrijdersbeschermingssysteem toe te voegen dat de paaltjes en de ruimte ertussen afschermt. Verder is volgens Nasir et al. (2019) meer onderzoek nodig om (a) de exacte effectiviteit van deze verbeteringen, alsmede (b) het effect op het gedrag van de bestuurders (zoals doorstroming en laterale positie) te bepalen.

Met bovenstaande afschermingsconstructies kunnen frontale ongevallen worden voorkomen op locaties waar geen mogelijkheid is om het wegprofiel te verbreden. Als er wel ruimte is om het wegprofiel te verbreden, verdient een inrichting conform het standaarddwarsprofiel uit de richtlijnen voor regionale stroomwegen de voorkeur: met een middenberm voorzien van een geleiderail (CROW, 2013). De hogere kosten zijn verdedigbaar op basis van het hoge risico van frontale ongevallen op enkelbaans N-wegen die in het beheer zijn van het rijk: deze ongevallen hadden in 2016 en 2017 respectievelijk een aandeel van 11% en 8% in het totaal aantal dodelijke ongevallen op rijkswegen, terwijl in de periode 2014-2016 slechts 4% van de totale verkeersprestatie op enkelbaanswegen (1x2) plaatsvond (Rijkswaterstaat, 2018).
4.2.1.3 Overige

 



Laatste Nieuws

Yamaha scherpt het winnende offroad competitie-assortiment voor 2021 aanYamaha scherpt het winnende offroad competitie-assortiment voor 2021 aan
10 juli 2020

Yamaha scherpt het winnende offroad competitie-assortiment voor 2021 aan

De nieuwe YZ250F mikt op het podium, terwijl de speciale Monster Energy Edities voor de YZ250F en de YZ450F authentieke fabrieksteamstyling bieden In het 65ste jaar dat het bedrijf bestaat, is de toewijding om te winnen nog net zo sterk...

Motornieuws

Diefstal motorfietsen stijgt 5,9% eerste helft 2020
Diefstal motorfietsen stijgt 5,9% eerste helft 2020
Het afgelopen halve jaar zijn er in totaal 774 motorfietsten gestolen. Dit is een stijging van bijna 6%. In juni werd al bekend dat de diefstal van...
Testmotor: Test 2020 Kawasaki W800
Testmotor: Test 2020 Kawasaki W800
Door de redactie is de 2020 Kawasaki W800 getest. De conclusie leest u hieronder, de hele test is inclusief foto's te lezen op Testmotor.nl "De Kaw...
Testmotor: Test Continental TrailAttack 3 allroadband
Testmotor: Test Continental TrailAttack 3 allroadband
Door de redactie van Testmotor.nl is de Continental TrailAttack 3 getest. Hieronder leest u de conclusie, de hele test inclusief foto's is te lezen...
Tienduizenden motorrijders protesteren tegen Duitse geluidswetgeving en wegafsluitingen
Tienduizenden motorrijders protesteren tegen Duitse geluidswetgeving en wegafsluitingen
In Duitsland hebben gisteren enige tienduizenden motorrijders in vele Duitse steden geprotesteerd tegen wegafsluitingen voor motorrijders en de aan...
2020 MV Agusta Brutale 1000RR - 208 PK / 186 kilo
2020 MV Agusta Brutale 1000RR - 208 PK / 186 kilo
Zojuist heeft MV Agusta vanuit de fabriek in Shiranna de nieuwe 2020 Brutale 1000RR nogmaals gepresenteerd. De 1000RR is de vierde generatie vierci...

Motorsport

MotoGP: Pol Espargaro naar Repsol Honda
MotoGP: Pol Espargaro naar Repsol Honda
Vanaf 2021 is Pol Espargaro de teamgenoot van Marc Marquez. De 29 jarige Spanjaard heeft zijn handtekening gezet onder een tweejarig contract met H...
2019 financieel goed jaar voor KNMV
2019 financieel goed jaar voor KNMV
In 2019 stegen de inkomsten bij de KNMV, terwijl de uitgaven daalden, zo blijkt uit het jaarverslag van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Ver...
MXGP motorcross WK na corona: drie Grand Prix vlak over Belgische grens
MXGP motorcross WK na corona: drie Grand Prix vlak over Belgische grens
Net als veel andere motorsport kampioenschappen, heeft ook het MXGP wereldkampioenschap motorcross een nieuwe "na-Covid19" kalender uitgegeven. Inf...
Officieel: Michael van der Mark vanaf 2021 bij BMW Motorrad WorldSBK Team
Officieel: Michael van der Mark vanaf 2021 bij BMW Motorrad WorldSBK Team
Michael van der Mark wordt de nieuwe rijder van het BMW Motorrad WorldSBK Team in het FIM Superbike Wereldkampioenschap. Het team rijdt al sinds 20...
Michael van der Mark in 2021 van Yamaha naar BMW WorldSBK Superbikes
Michael van der Mark in 2021 van Yamaha naar BMW WorldSBK Superbikes
De Nederlandse World Superbikes coureur Michael van der Mark (27) zal in 2021 niet meer op een Yamaha rijden. Daarmee beëindigt Van der Mark e...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Kawasaki hervat verkoop motoren na Europese salesstop om weekmakers
Kawasaki hervat verkoop motoren na Europese salesstop om weekmakers
Nadat eergisteren door Kawasaki Motors Europe besloten werd de verkoop van alle gemotoriseerde producten vanaf gisterenochtend 00:00 uur stil te le...
Tijdelijke volledige verkoopstop Kawasaki in Europa door weekmakers plastic
Tijdelijke volledige verkoopstop Kawasaki in Europa door weekmakers plastic
Vanaf vanmorgen 7 juli 2020 om 00:00 uur heeft Kawasaki Motors al haar verkopen in heel Europa stilgelegd, wegens een mogelijk probleem met een Eur...
Nieuwe Wet Franchise belangrijk voor motordealers
Nieuwe Wet Franchise belangrijk voor motordealers
Nadat de Tweede Kamer de nieuwe Wet Franchise op 16 juni 2020 met algemene stemmen aannam, volgde de Eerste Kamer op 30 juni door als hamerstuk, oo...
Verkoop tweedehands motorfietsen hard gestegen in eerste halfjaar 2020
Verkoop tweedehands motorfietsen hard gestegen in eerste halfjaar 2020
Tussen particulieren onderling nam de handel in tweedehands motoren in de eerste zes maanden van 2020 met maar liefst 9000 motoren (ruim 21 procent...
Nieuw management Motoshare motorverhuursite zoekt investeerder
Nieuw management Motoshare motorverhuursite zoekt investeerder
Jos Huisman is per 1 april 2020 afgetreden als directeur en mede-eigenaar van MotoShare. Huisman begon MotoShare in 2015 en was sindsdien alge...

Motorvacatures

MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
Bihr is Europa’s grootste distributeur in accessoires, onderdelen en motorkleding voor motorfietsen, scooters en ATV’s. Het bedrijf is 1975 op...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer via telefoon, e-mail en post binnen. De vragen zijn van alle soorten en ma...

Persberichten

De mooiste motorroutes tijdens corona in Europa
De mooiste motorroutes tijdens corona in Europa
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat verre reizen er deze zomer helaas niet in zitten. Echter is het sinds 15 juni mogelijk om veel landen binn...
Nieuwe 2021 Honda CRF450R
Nieuwe 2021 Honda CRF450R
 Heel wat onderdelen de CRF450R 2021 zijn nieuw en dat is een directe erfenis van het ontwikkelingswerk van de HRC en het team van regerend we...
Ducati Summer Tour voorinschrijving geopend
Ducati Summer Tour voorinschrijving geopend
Ducati biedt u de gelegenheid de nieuwste modellen uit het 2020 gamma te testen tijdens de Ducati Summer Tour in Nederland, België en Luxemburg. Er...
Korting op nieuwe 2020 Zero SR/F en SR/S modellen
Korting op nieuwe 2020 Zero SR/F en SR/S modellen
Zero Motorcycles, de wereldleider in elektrische motorfietsen en aandrijflijnen, kondigde vandaag de terugkeer aan van een enorm succesvol incentiv...
Yamaha scherpt het winnende offroad competitie-assortiment voor 2021 aan
Yamaha scherpt het winnende offroad competitie-assortiment voor 2021 aan
De nieuwe YZ250F mikt op het podium, terwijl de speciale Monster Energy Edities voor de...

Plaats Reactie


{rsform 3}