Het Italiaanse motormerk MV Agusta gaat samen met de Chinese motorfabrikant Loncin vier lichte 350-500cc modellen bouwen. Feitelijk betekent dit dat deze nieuwe MV Agusta-modellen in Italië ontworpen worden, maar in China gebouwd, waarna ze in eerste instantie op de groeimarkten verkocht worden. Een logische stap, alle niet-Aziatische motormerken hebben dergelijke lichte modellen nodig om de explosief groeiende marken in Azië en Zuid-Amerika met goedkope modellen te kunnen betreden. Het lukt niet om deze in de eigen Europese fabrieken goedkoop genoeg te produceren. Deze methode wordt dan ook door meer merken gebruikt, Harley-Davidson kondigde bijvoorbeeld vorige maand nog een gelijke samenwerking met Qiangjian aan voor de bouw van een lichte Harley

De nieuwe MV modellen zullen eind 2021 bij de MV Agusta dealers staan, al wordt niet gemeld of dat ook gaat gelden voor de dealers in Europa, Rusland en de USA. Juist op die markten presenteert MV zich namelijks steeds duidelijker als high-end (en kostbaar) premiummerk; om daar dan goedkope "made in China" modellen naast te zetten, zal wellicht lastig uit te leggen zijn.

Loncin produceert een miljoen (!) motoren per jaar en is daarmee volgens eigen zeggen marktleider in Azië. Het werkt daarnaast met BMW Motorrad al jaren aan de complete bouw van modellen als de C400 motorscooter en het levert de motorblokken van de F750GS en F850GS. Opvallend genoeg wordt dit ook benoemd in het persbericht van MV Agusta: "Loncin heeft sinds 2005 een langdurige strategische samenwerking met BMW op het gebied van motorfietsen en daarvoor ongeveer 100.000 producten geleverd, waaronder 650cc, 850cc motorblokken en 350cc scooters".

Naast de bouw van de lichte motoren door Loncin, zal er ook andersom door MV Agusta gewerkt worden aan het ontwikkelen van nieuwe 800cc-modellen voor VOGE, het premium merk van Loncin zelf. Het zou maar zo kunnen dat dit betekent dat Loncin de huidige 800-modellen van MV onder licentie en met een iets anders uiterlijk bouwt voor de Aziatische markt, zoals dat bijvoorbeeld momenteel ook bij Bajaj en KTM gebeurt.

In het persbericht wordt overigens alleen Timur Sardarov als CEO van MV Agusta genoemd, MV-president en zoon van de oprichter Giovanni Gastiglioni komt nergens in de persmededeling voor. De Russische investeerder Sardarov stak in de afgelopen jaren vele tientallen miljoen in -het tot dan toe noodlijdende- MV. Sardarov werd daarop CEO van de motorfabrikant, waarop Castiglioni "president" werd.

MV Agusta Loncin