Met 731 gestolen "motorrijwielen" in het eerste halfjaar van 2019, blijft het aantal motordiefstallen zo goed als gelijk aan de 732 van 2018. Dit is goed nieuws, omdat hiermee de piek van 807 in het eerste halfjaar van 2017 definitief voorbij is en het aantal zelfs onder de 742 van 2016 komt. Overigens geldt dit ongeveer ook voor alle andere categorieën (personenauto's, bedrijfsvoertuigen en aanhangers), alleen bij de brom- en snorfietsen is een fikse stijging van 12% zichtbaar. Dit blijkt uit de cijfers van et Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV), een relatief nieuw samenwerkingsverband tussen RDW, politie en het Verbond van Verzekeraars.

Bij de motoren steeg het aantal teruggevonden motorfietsen met 159 licht, dit zorgt voor een stijging van 18% naar 21% van het zogenaamde "terugvindpercentage". In deze cijfers zijn echter de driewielers zoals de Piaggio MP3 niet opgenomen, die vallen door een autokenteken immers onder de cijfers van auto's. Uit die cijfers blijkt dat er wel 56 Piaggio's verdwenen, wat op een 'wagenpark' van 7160 zorgt voor een diefstalgevoeligheid van 1 op 128. Alleen de driewieler van zustermerk Gilera scoort procentueel nog slechter met 6 diefstallen op 670 Fuoco-driewielers in Nederland. Gilera heeft daarnaast, samen met Husqvarna en Harley Davidson, ook nog eens een erg laag terugvindpercentage van onder de 10%.

Qua merk voeren de fabrikanten van motorscooters de lijsten ruimschoots aan: 1 op de 80 Piaggio's wordt gestolen, 1 op de 93 Kymco's, 1 op de 133 Gilera's. Van de "gewone" motormerken is KTM relatief gezien het populairst bij de boeven: 1 op de 359 KTM's wordt gestolen, gevolgd door zustermerk Husqvarna met 1 op 438, wat zou kunnen duiden op extra gevoeligheid van offroadmodellen. Zeer ruim daarna volgen (Piaggio-merk) Aprilia (1 op 802) en Ducati (1 op 842).

De meeste motoren werden ook nu weer gestolen in de Poltieenheid Amsterdam (240), gevolgd door Den Haag (116) en Rotterdam (80). Qua leeftijd is het al tijden zo dat de meeste gestolen motoren ouder dan 20 jaar zijn, al is die vergelijking niet helemaal eerlijk, omdat daarna per jaar gerekend wordt. Per jaar waren het de afgelopen zes maanden vooral motoren van vier (48) één (47) en twee (ook 47) jaar oud. Globaal geldt wel dat hoe ouder de motor, hoe groter de kans dat die weer teruggevonden wordt.

Abus IONUS 1190 motorslot

Foto: Abus