Zojuist heeft Triumph Motrocycles in Parijs haar nieuwe 2019 Speed Twin voor modeljaar 2019 onthuld, een klassiek ogende naked bike op basis van de Thruxton 1200. Nieuwsmotor.nl is bij de onthulling van de nieuwe Speed Twin als wereldprimeur, ook al lekte er enige weken geleden al wat informatie over de Britse nieuweling vanaf de dealermeeting. Op een afstand lijkt er misschien niet zo enorm veel verschil met de Bonneville 1200, beide modellen zijn gebaseerd op de iconische ‘modern classic’ met een rechte zithouding. Echter, de Speed Twin heeft 97 pk en 112 Nm bij een drooggewicht van 197 kilo, daarmee is de Speed niet alleen bijna 20 kilo lichter dan de “gewone” Bonneville T120, maar heeft ook 17 PK meer. Daarnaast heeft de moderne Speed Twin een eigen, meer op actief sturen gericht frame en rijwielgedeelte, maar ook lichtgewicht 7-spaaks gegoten aluminium velgen, Pirelli Rosso Corsa 3 banden, Ride-by-Wire, rijmodi en schakelbare tractiecontrole. Qua afwerking trekken vooral de geborsteld aluminium spatborden, radiatorafdekking, zijpanelen en hielbeschermers de aandacht. De specificaties zijn op de standaard Thruxton gebaseerd, er is dus (nog?) geen spraken van een R-versie met Öhlins vering en radiale remklauwen. De vering wordt nu verzorgd door dubbele KYB schokbrekers aan de achterzijde en een telescoopvork aan de voorzijde, voorzien van axiaal opgehangen Brembo remklauwen. Leverbare kleuren worden "Korosi Red(!)" rood, "Silver Ice" grijs en "Jet Black" zwart. 

Half januari zijn de eerste perstesten, Testmotor.nl zal daar namens Nieuwsmotor aanwezig zijn. De Triumph Speed Twin wordt daarna vanaf half februari 2019 leverbaar en zal zo rond  de € 15.000,- gaan kosten. 

2019 Triumph Speed Twin 1200 Paris

Historie van de Triumph Speed Twin
De Speed Twin 5T werd voor het eerst in 1937 door Triumph gemaakt als 500 cc verticale OHV-Twin in een lichtgewicht frame met meer vermogen en koppel dan men toen gewend was. Echter, Coventry werd in 1940 door de Duitse Luftwaffe platgebombardeerd toen er in de Triumph fabriek aldaar gebouwd werd aan 1000 Speed Twins voor het leger. Alle tekeningen, machines en technische kennis leek daarmee verdwenen. Na de Tweede Wereldoorlog was het echter de doorontwikkelde Speed Twin waarop Triumph in de moeilijke jaren in Meriden teerde. Hiermee werd de Speed Twin de eerste echt succesvolle Britse paralleltwin en daarmee de ‘inspiratie’ voor bijna alle Britse concurrenten. In 1966 werd de laatste klassieke Speed Twin T5 gebouwd.