Officieel: 2019 Ducati Multistrada 1260 Enduro onthuld

Zojuist heeft Ducati officieel de 2019 Multistrada Enduro onthuld, nadat eerder al uitlekte dat deze snel gepresenteerd zou worden. Zoals verwacht werd, is de komst van het 1260 DVT motorblok de grootste upgrade ten opzichte van het 1200-model, waardoor de nieuwe Enduro nu 158,3 PK bij  9500 tpm en een maximaal koppel van 128 Nm bij 7500 toeren krijgt, dit was in de 1200 nog 152 pk en 128 Nm. Ducati meldt daarbij dat 85% van het maximale koppel al onder de 3500 toeren beschikbaar is en dat het koppel bij 5500 toeren met 17% is toegenomen. Het gewicht van de 1260 blijft ongewijzigd met 225 kilo, dat is overigens wel met een nog lege 30 liter benzinetank. Verder is de zitpositie aangepast en krijgt de elektronica een nieuwe zesassige Bosch IMU (Inertial Measurement Unit) plus een nieuw dashboard. 

Net als de 1200 wordt de 1260 leverbaar in de bekende "Sand" kleurstelling en daarnaast is er ook een Ducati-rode versie leverbaar. Verder valt te verwachten dat er later ook een "Pro" versie van de Multistrada 120 Enduro zal komen. 

Verder geeft Ducati de volgende features op: 

o 1262 cm3 Ducati Testastretta DVT motorblok
o 6-assige Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
o Brembo remsysteem met Bosch Cornering ABS
o 320 mm remschijven voor met Brembo M4.32 4-zuiger radiale monobloc remklauwen
o Cruise Control
o Ducati Multimedia System (DMS)
o Ride-by-Wire
o Riding Modes
o Power Modes
o Ducati Wheelie Control (DWC)
o Ducati Traction Control (DTC)
o Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down
o Vehicle Hold Control (VHC)
o Hands-Free System
o Semi-actieve Sachs elektronische vering (voor en achter), Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evolution
o LED koplamp met Ducati Cornering Lights (DCL)
o Dashboard met 5" TFT kleurenscherm.

2019 Multistrada 1260 Enduro 1

Update: persbericht van Ducati Nederland

De nieuwe Multistrada 1260 Enduro: grenzen voorbij
- Nieuw 1262 cm3 Testastretta DVT motorblok geeft Ducati travel enduro een uitstekende vermogensafgifte vanaf lage toerentallen
- Aangepaste set up en ergonomie verhogen het comfort en plezier
- Efficiënte connectiviteit en een reeks accessoires zorgen voor allround plezier, zelfs op de meest avontuurlijke ritten

De Multistrada 1200 Enduro werd in 2016 gepresenteerd als de eerste reis enduro van Ducati. Nu, met de komst van de 1260 Enduro, is de in Bologna gebouwde Wereldreiziger nog gebruiksvriendelijker en leuker geworden, waardoor rijders onbeperkte Ducati technologie, prestaties en comfort kunnen ervaren, ongeacht de uitdaging.

De Enduro is uitgevoerd met het 158 pk 1262 cm3 Testastretta DVT motorblok met variabele nokkentiming die vorig jaar zijn debuut maakte op de Multistrada 1260. Vergeleken met de vorige versie heeft hij een extra cilinderinhoud van 64 cm3 en een reeks verbeteringen die hem extreem soepele, maar uitstekende trekkracht geven vanaf de onderkant van het toerentalbereik, waardoor de motor leuker is om te rijden dan ooit. Dit maakt het mogelijk om minder vaak te schakelen, wat betekent dat de rijder zich kan concentreren op het genieten van de rit. Terwijl het nieuwe Testastretta motorblok indrukwekkende prestaties levert, wordt het vermogen onder controle gehouden en veilig geleverd dankzij de rijmodi, de nieuwe Ride by Wire functie die zorgt voor een soepeler bediening van de gashendel en de DQS (Ducati Quick Shift) Up & Down die de rijervaring aanzienlijk verbetert dankzij nauwkeurige, vloeiende, koppelingsloze upshifts en downshifts. Het standaard elektronicapakket omvat Bosch Cornering ABS, Cornering Lights, Wheelie Control, Traction Control en Vehicle Hold Control, waardoor deze motofiets de benchmark in het segment is.

Dankzij de spaakwielen - 19" voor en 17" achter - is de Multistrada 1260 Enduro perfect voor lange avontuurlijke ritten. Voorzien van gekalibreerde elektronische semi-actieve Sachs ophanging (met 185 mm voor en achter) en een 30 liter brandstoftank is de Enduro met een bereik van minimaal 450 km een onstuitbare wereldreiziger op elk terrein.

Een herziene ergonomie (het zadel, het stuur en het zwaartepunt zijn allemaal lager dan bij de 1200 versie) en een nieuwe vering zorgen voor meer comfort en plezier voor elke rijder onder alle omstandigheden.

Een geavanceerd nieuw Human Machine Interface (HMI) zorgt - via een 5" TFT kleurendisplay en bedieningselementen - voor een gebruiksvriendelijke bediening van alle motorinstellingen en -functies, inclusief het Ducati Multimedia Systeem (DMS). Het DMS verbindt de motor via Bluetooth met de smartphone van de rijder en geeft toegang tot alle belangrijke multimediafuncties (inkomende gesprekken, sms, muziek). Andere Multistrada 1260 Enduro functies zijn onder andere cruise control en een handsfree systeem.

De Multistrada 1260 Enduro is compatibel met de nieuwe Ducati Link App: hiermee kunnen rijders de reismodus (een combinatie van lading en rijmodus) instellen en de parameters van elke rijmodus (ABS, Ducati Traction Control, etc.) aanpassen via hun smartphones. Deze veelzijdige App biedt ook uitgebreide informatie over het volgende onderhoud, een gebruikershandleiding en een Ducati Store locator. Bovendien kunnen rijders met de Ducati Link App hun prestaties en routes vastleggen, zodat ze hun Enduro 1260 rij-ervaringen kunnen delen.

De nieuwe Multistrada 1260 Enduro zal verkrijgbaar zijn in Ducati Red en Sand. Er is ook een breed scala aan speciale accessoires, zoals aluminium zijkoffers en topkoffer en de Touring, Sport, Urban en Enduro pakketten. De Multistrada 1260 Enduro is in november te zien op de EICMA beurs in Milaan en staat vanaf begin 2019 bij de dealers.

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga