Husqvarna - Eenvoud in Beweging

 

KTM juli Nieuwsmotor

Bosch: nieuwe veiligheidssystemen voor motorrijders

Via verschillende onderzoeksprojecten is Bosch actief bezig met het testen van verschillende veiligheidssystemen. Eerder berichtten we al over het anti-slipsysteem van Bosch dat werkt door middel van het uitstoten van gas om het wiel dat slipt net de nodige opwaartse druk te geven die het nodig heeft. Sinds die tijd heeft Bosch echter niet stilgezeten en is het druk bezig met het ontwikkelen van verschillende nieuwe technieken, of het verbeteren van bestaande technieken. Verschillende systemen zijn hierbij op radar gebaseerd, door de radar kunnen de motoren voorzien worden van verschillende rijhulp- en veiligheidsfuncties die een nauwkeurig beeld kunnen geven van de omgeving van de motor.

Eén van deze systemen is Adaptive Cruise Control (ACC). Net als KTM is Bosch bezig met de ontwikkeling van ACC, dat erop gericht is om de snelheid van de motor automatisch aan te passen om een juiste volgafstand op het overige verkeer te bewaren. Naast toegevoegd comfort, biedt het systeem ook de nodige veiligheid omdat het een kop-staartaanrijding kan voorkomen. In combinatie met dit systeem ontwikkelde Bosch een aanrijdingswaarschuwing systeem (forward collision warning system). Ook dit systeem verkleint de kans op een kop-staartaanrijding. Wanneer het systeem detecteert dat een ander voertuig te dicht in de buurt komt, zonder dat de motorrijder reageert, waarschuwt het de bestuurder door een akoestisch of optisch signaal. Een andere functie van het radarsysteem is een dodehoek sensor, waarbij het radarsysteem een waarschuwing aan de bestuurder geeft wanneer er zich een voertuig in de dodehoek bevindt. Deze waarschuwing wordt bijvoorbeeld weergegeven in de spiegels.

Naast deze nieuwe systemen heeft Bosch ook de bestaande systemen onder handen genomen, waaronder ABS en MSC (motorcycle stability control). Het vernieuwde ABS 10 is speciaal ontworpen om te voldoen aan de vernieuwde richtlijnen die gelden voor motorfabrikanten, met name in de opkomende markten. MSC werkt door het controleren van verschillende parameters, bijvoorbeeld hellingshoek en snelheid, en kan hier op anticiperen. Dit doet het door ingrepen te doen in het remsysteem of juist meer gas te geven. Op deze manier voorkomt het systeem dat de motor wegschuift.

Communicatie
Daarnaast werkt Bosch aan verschillende communicatie systemen. Meest in het oog springend is hierbij een systeem dat communiceert tussen auto en motor. Tien keer per seconde wisselen auto en motor onderling informatie met elkaar uit over positie, snelheid en voertuigtype. Hierdoor 'weet' de auto al voordat de motorrijder zichtbaar is waar deze zich bevindt of dat deze nadert. De informatie wordt uitgewisseld via de openbare WLAN-standaard (ITS G5). Tevens werkt Bosch aan systemen die de instanties kunnen waarschuwen bij een ongeval, hierbij informatie verstrekkend over voertuigtype en locatie. Ook kunnen door dit systeem bijvoorbeeld de garage of pechhulpdiensten ingeroepen worden wanneer een motorrijder strandt met pech. De iCall assistent vervolgens zoekt voor de rijder nuttige informatie op, zoals bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde locatie van een tankstation.

Bosch Safetysystems 1200x800

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga

Revit Nieuwsmotor mei