NL InternationaleKampagne motiv 1 820x100

Nieuw: 2018 MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS

MV Agusta introduceert een vernieuwde versie van de Turismo Veloce 800, waarbij er een hoofdrol is voor een nieuwe koppelingssysteem, Smart Clutch System (SCS) genaamd. Doel van het systeem is niet alleen minder handelingen van de rijder nodig te hebben, maar ook dat de acceleratie versnelt. De nieuwe SCS-koppeling is een aanvulling op de quickshifter, die al bij zowel op- als terugschakelen werkt. Doel was het schakelen te vergemakkelijken, maar een CVT werd niet geschikt geacht voor een sportieve motorfiets, terwijl een dubbele koppeling te complex, zwaar en groot is. Daarnaast zijn er de reeds eerder gemelde updates om de machine aan de recente Euro4 homolgatie te laten voldoen. 

In een technische video (zie hieronder) wordt de mechanische werking van het systeem getoond, maar wat dit nou exact betekent voor de berijder wordt nergens uitgelegd. Het systeem is door koppelingsfabrikant Rekluse ontwikkeld, dat merk kennen we vooral van een ruim aanbod aan aftermarket slipperclutches. De MV Agusta blijft met het nieuwe Smart Clutch System voorzien van een koppelingshendel op de linker stuurhelft, de berijder kan daarmee ook op de normale manier ontkoppelen. 

De Rekluse Radius CX koppeling met EXP techniek, levert de mogelijkheid om weg te rijden en te stoppen zonder gebruik van de koppeling, dus vanaf of bij lage snelheid. Bij een bepaald toerental komen er glijnokken op de koppeling naar buiten die zelf aangrijpen, dus zonder dat de koppelingsplaten met de hand -kabel of hydraulisch- van de tussenplaten worden geduwd. In combinatie met de reeds aanwezige EAS 2.0 quickshifter (voor opschakelen) en blipper (voor terugschakelen) zorgt dit voor een volledig koppelingsloze rit. Feitelijk gaat het dus om een combinatie van twee systemen. 

Gevolg van de komst van het nieuwe systeem is ook dat er een handbediende, losse parkeerrem op de Turismo Veloce met SCS bijkomt, dit omdat het systeem niet gekoppeld kan zijn als het motorblok niet draait. Om nadruk op de koppeling te leggen, is het koppelingsdeksel van de Turismo Veloce Lusso van (nog onbekend) doorzichtig materiaal gemaakt, waardoor de rode koppelingskorf goed zichtbaar is. 

Qua homologatie vaan Euro4 claimt MV Agusta een teruggang in emissie van 50% en 48% minder geluid. Hierbij zijn de prestaties van de driecilinder gelijk gebleven: 110 pk bij 10.150 toeren en 80 Nm bij 7100 tpm. Ook het MVICS 2.0 elektronische systeem is gebleven, met mogelijkheden om de gasreactie, motorrem, koppel, mappings, traction control en toerenbegrenzer aan te passen. Een prijs is nog niet bekend, de "standaard" MV Agusta Turismo Veloce Lusso kost € 22.689,-

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga

Husqvarna oktober 2018 52452 pioneer 300x250