Husqvarna - Eenvoud in Beweging

 

KTM Freeride fullbanner 212797 FREERIDE E XC MY18 728x90 1

Recall Suzuki GSX-R1000 wegens schakelproblemen ECU

In Amerika heeft Suzuki alle GSX-R1000 en GSX-R1000R motorfietsen van modeljaar 2017 en 2018 teruggeroepen naar de dealers wegens een mogelijk probleem tijdens het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling, waarbij de motor in een 'valse neutraal" kan komen. Opvallend hierbij is dat Suzuki de nadruk legt op mogelijke gevaren als de ketting zou breken als een gevolg hiervan, wanneer de berijder hierbij alsnog zou doorschakelen naar de tweede versnelling zonder de koppeling te gebruiken. Bijzonder dat juist dit wordt genoemd, dit is immers altijd het geval als je tussen twee versnellingen terechtkomt, waardoor het toerental eigenlijk te hoog is om dan zonder koppeling de versnelling alsnog in te schakelen. 

Het feitelijke probleem wordt blijkbaar veroorzaakt door een softwareprobleem, zo blijkt in ieder geval uit het feit dat de ECU wordt vervangen. Die nieuwe ECU moet voorkomen dat valse neutraals (tussen twee versnellingen in vallen) optreden, waardoor de berijder niet meer -alsnog- wil proberen toch naar de tweede versnelling te schakelen. Daarnaast worden kettingwielen en ketting bekeken en -indien nodig- ook vervangen. 

Link: NHTSA USA recall document

Update 1 februari 2018; bericht van Nimag/Suzuki Nederland: Deze recall geldt ook voor Nederland. Technisch gezien komt het erop neer dat de ECM vervangen wordt om het probleem (overbelasting van de aandrijflijn als er mis geschakeld wordt) te voorkomen. Verder moet de ketting gecontroleerd worden op overmatige slijtage als gevolg van overbelasting door mis schakelen. Het betreft 111 motoren.

2017 Suzuki GSXR1000 al7 ecm

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga

IXS mei 2018 200180424 RS 1000

Kawasaki Hsx mei2

Revit Nieuwsmotor mei