BMW R1200RS ConnectedRide

BMW heeft tijdens de 2017 CMC-conferentie de R1200RS ConnectedRide prototype aan het publiek gepresenteerd die 12 oktober gehouden werd op de site van ‘BMW Welt’ in München. De ConnectRide is voorzien van een ‘Voertuig tot Voertuig’ communicatiesysteem dat in de toekomst voor meer motorveiligheid moet gaan zorgen. Naast de R1200RS ConnectedRide showden ook Honda en Yamaha prototypes op basis van een Honda CRF 1000 L Africa Twin en een Yamaha Tracer 900, allen met een gemeenschappelijke architectuur van het veiligheidssysteem.

Het CMC-consortium (Connected Motorcycle Consortium) is in 2016 opgericht door BMW Motorrad, Honda en Yamaha met als doel de verkeersveiligheid te vergroten door de ontwikkeling van zogenaamde Coöperatieve Intelligente Transport Systemen (C-ITS) voor motorfietsen te bevorderen en deze zo goed als mogelijk te standaardiseren. Dit omdat de huidige Voertuig naar Voertuigcommunicatie (V2V) tot dusverre onvoldoende rekening houdt met motorfiets specifieke veiligheidsaspecten. Tot op heden is dit consortium het enige samenwerkingsverband dat zich op dit terrein bezighoudt met de veiligheid van motorfietsen.

Met de R1200RS ConnectedRide, de Africa Twin en Tracer 900 prototypes hebben de fabrikanten een kijkje in de toekomst van motorveiligheidssystemen gepresenteerd. Naast assistentie bij het oversteken en linksaf slaan beschikt het prototype over veel meer systemen die zijn ontworpen om ongelukken tussen motorfietsen en personenauto's te voorkomen. Indien overige verkeersdeelnemers geen acht slaan op de (voorrangs)regels worden deze door het systeem via waarschuwingssignalen hierop geattendeerd, net als de motorrijder zelf. De gevaarlijke verkeerssituatie wordt gedetecteerd door het systeem waarna waarschuwingssignalen worden gegeven dankzij de ‘Voertuig naar Voertuig Communicatie’ die is gebaseerd op een communicatiestandaard tussen diverse fabrikanten en de zeer nauwkeurige positiebepaling van het D-GNSS satelliet navigatiesysteem (Differential-Global Navigation Satellite System).

De CMC-conferentie 2017 richtte zich op de toespraken en de uitwisseling van informatie met als sprekers Pedro Barradas van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie (DG MOVE), dr. Ulrich Veh, Veiligheidsdirecteur van de Europese Automobielproducenten Vereniging (ACEA ) en Antonio Perlot, secretaris-generaal van de Europese Motorfietsfabrikantenvereniging (ACEM).
Gastheer en nieuwe CMC-President, Prof. Dr. Karl Viktor Schaller, hoofd ontwikkeling BMW Motorrad: “Ons doel is om het alomvattende gebruik van coöperatieve veiligheidssystemen voor motorfietsen in een vroeg stadium te bevorderen om zodoende hun potentieel te benutten en daarmee zowel de veiligheid als het rijplezier te verhogen. Daarom nodigen wij andere bedrijven uit om mee te doen. "

Naast de mogelijkheid tot intensieve dialoog zal het CMC-consortium zich in 2018 concentreren op gezamenlijke motorshows en evenementen om de laatste ontwikkelingen op het gebied van veiligheidssystemen voor motoren actief aan het publiek te tonen. Een voorproefje van wat er te verwachten valt is tijdens de afgelopen 2017 CMC-conferentie getoond met de presentatie van prototypes op basis van de BMW R 1200 RS ConnectedRide, Honda CRF 1000 L Africa Twin en Yamaha Tracer 900.

BMW R1200GS ConnectedRide 1

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest

5746 kaw news show banner 350x300

Ga

Nieuwsmotor 350x100px Nieuwe Collectie SS17