België: motor en scooter in mobiliteitsdebat genegeerd

FEBIAC, de auto- en motorfederatie in België en Luxemburg, betreurt dat in heel het mobiliteitsdebat en het zoeken naar oplossingen, de motor en scooter volledig over het hoofd worden gezien.. Nochtans ligt daar een groot potentieel dat meteen kan worden benut, zonder bijkomende investeringen in infrastructuur en zonder extra subsidies. Uiteraard steunt FEBIAC alle aandacht die naar de zachte modi en de combinatiemogelijkheden gaat: te voet, per fiets, met het openbaar vervoer, of slim gecombineerd. Het is ook belangrijk dat de concepten van de deeleconomie de nodige steun in de rug krijgen: (elektrische) deelauto’s en -fietsen. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers vindt: “Het is echter niet te begrijpen dat één van de meest evidente vervoermiddelen compleet wordt genegeerd: de scooters en de motoren. Alle uitgebreide reportages in het kader van de Week van de Mobiliteit ten spijt worden de voordelen en de mogelijkheden van de gemotoriseerde tweewielers niet in de verf gezet”. 
Hij wijst daabij op:
- de evidente rol van de gemotoriseerde tweewielers als deeloplossing;
- de geringe milieubelasting door gemotoriseerde tweewielers;
- de toegenomen verkeersveiligheid en de daling van het aantal lelstelongevallen bij de gemotoriseerde tweewielers;
- de interessante financiële aspecten van de gemotoriseerde tweewielers (rekeningrijden en mobiliteitsbudget, fiscaliteit);
- de geringe ‘parkeerdruk’ van de gemotoriseerde tweewielers.

De evidente rol van de gemotoriseerde tweewielers als deeloplossing
Belgen zijn gehecht aan hun auto. Maar ze zoeken bovenal een vervoermiddel dat hen vlot van deur-tot-deur brengt zonder files, tijdsverlies bij gecombineerd vervoer en parkeerproblemen. Voor de korte afstanden is te voet of per fiets gaan de evidente oplossing. Maar zodra de afstanden boven de 5km liggen, zijn alle andere modi kansloos om de vlotste verplaatsing te realiseren ten opzichte van een motor of een scooter. Bovendien zit het openbaar vervoer tegen haar maximumcapaciteit aan en ontbreekt het de reizigers tijdens de spitsmomenten aan het nodige comfort.

De studie “Pendelen per motorfiets: een impactanalyse” (2011) van Transport & Mobility Leuven toonde al wetenschappelijk aan dat gemotoriseerde tweewielers een belangrijke rol hebben te spelen bij het ontwarren van de verkeersknoop: als 10% van de automobilisten tijdens de spits voor een motor of een scooter zou kiezen, verminderen de files met 40%; zowel qua filelengte als qua aantal verliesuren. Dergelijke voertuigen kunnen overal gemakkelijk parkeren zonder overlast te veroorzaken. Dat betekent ook dat er geen zoekverkeer naar een parkeerplaats is. Het filteren in de files is ingeschreven in de wegcode en is de laatste jaren geen bron van ongelukken gebleken.

Milieu
Worden de gemotoriseerde tweewielers dan misschien genegeerd omwille van milieuoverwegingen? Deze voertuigen kennen in de spits niet het klassieke start-stopverkeer zoals bij de wagens en staan zelden stationair te draaien. Een 125cc-scooter die vooral in de steden en bij het woon-werkverkeer wordt ingezet, verbruikt minder dan 3 liter. Bovendien is het aantal elektrische voertuigen tussen 2014 en 2016 gestegen van 178 naar 368 stuks (+106%).

Verkeersveiligheid
Vreest de politiek voor meer ongevallen als ze het gebruik van gemotoriseerde tweewielers promoten? Het aantal letselongevallen met motorrijders is tussen 2006 en 2016 met 22% gedaald, een even grote daling als bij het aantal slachtoffers over dezelfde periode. Het aantal doden is met 44% verminderd. De daling bij de bromfietsers is nog groter tussen 2006 en 2016:
- Aantal ongevallen: -33%;
- Aantal slachtoffers: -34,5%;
- Aantal doden: -67%.
Nu steeds meer mensen de fiets nemen, gaat het totaalaantal ongevallen en slachtoffers in die groep in stijgende lijn. Dat houdt politici nochtans niet tegen om de fiets te promoten. Indien er meer gemotoriseerde tweewielers op de weg komen, valt ook daar in eerste instantie een stijging van het aantal ongevallen te verwachten. Maar door een grotere aanwezigheid in het dagelijkse verkeer zullen de automobilisten ook beter rekening houden met de motorrijders; safety by numbers.

Rekeningrijden en mobiliteitsbudget
De Week van de Mobiliteit is uiteraard ook het moment dat er opnieuw wordt gesproken over rekeningrijden als oplossing voor de files. FEBIAC stelt voor dat gemotoriseerde tweewielers een lager of zelfs een nultarief zouden betalen, aangezien ze geen files veroorzaken, geen druk zetten op het aantal parkings en ze ook geen slijtageschade aan het wegdek veroorzaken.
Het mobiliteitsbudget kan mensen op weg zetten om een meer overwogen keuze te maken tussen de verschillende vervoersmodi in functie van de verplaatsing die ze moeten maken voor hun werk. Een dergelijk budget biedt ook opportuniteiten voor de gemotoriseerde tweewielers. Zo kan een deel van het bedrag ingezet worden om een motor of scooter te gebruiken bij gunstige weersomstandigheden, en bijvoorbeeld het openbaar vervoer wanneer het regent.

Fiscaal interessant
Vaak zijn mensen pas geneigd om hun gedrag aan te passen als ze hiervoor gestimuleerd worden, en dan nog liefst financieel. De motorsector vraagt van de overheden echter geen bijkomende middelen. De mogelijkheden bestaan nu al:
1) Motoren en scooters tot 250cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
2) De kosten voor het woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets zijn 100% aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping, ...).
3) De fiscale voordelen voor elektrische wagens zijn sterk beperkt. Elektrische 2-, 3-en 4-wielers zijn de enige voertuigen die nog kunnen genieten van een federale belastingvermindering (voor een motorfiets 15% belastingvermindering op de aankoopwaarde met een maximum van €3.010). Bovendien is een elektrische motorfiets vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en betaal je het basistarief van € 61,50 voor de BIV.

Steden en gemeenten
FEBIAC pleit ook voor betere parkeermogelijkheden voor motoren en scooters in en rond de binnensteden om zo het gebruik van de gemotoriseerde tweewielers aan te moedigen. Momenteel worden gemotoriseerde tweewielers wat parkeren betreft stiefmoederlijk behandeld: er zijn weinig specifieke motor- en scooterparkeerplaatsen en in lang niet alle parkeergarages worden motoren en scooters toegelaten. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, wijst er ook op dat op de plaats van één auto, er twee tot drie motoren of scooters kunnen staan - wat bij betalend parkeren de uitbating van die vierkante meters interessant maakt.

Er zijn gelukkig in enkele steden al specifieke motor- en scooterparkeerplaatsen en op snelwegen zie je bij service- en benzinestations aparte plaatsen voor motoren en scooters. Met het toenemen van autoluwe zones en lussenverkeer in steden, neemt ook het aantal park & ride- en randparkings toe. Stijn Vancuyk vraagt daar faciliteiten te voorzien waar motor- en scooterrijders hun helmen en tassen veilig kunnen opbergen tijdens hun trip naar het stadscentrum.

#WeAreMobility
FEBIAC organiseerde van 16 tot 17 september de #WeAreMobility Tour in Brussel om een zo breed mogelijk publiek gratis en in optimale veiligheidsomstandigheden te laten kennismaken met nieuwe stedelijke mobiliteitsoplossingen. Behalve de traditionele individuele mobiliteitsmiddelen zoals auto’s, motoren, scooters en fietsen, werd er de jongste maanden een heel gamma van producten en services voor stedelijke mobiliteit uitgewerkt. Die originele producten kunnen naadloos samenwerken met de klassieke, individuele vervoermiddelen om de dagelijkse verplaatsingen van stadsbewoners en pendelaars heel wat efficiënter te maken. Eenwielers, hooverboards, elektrische steps, elektrische en/of gedeelde bromfietsen: het zijn maar enkele van de vele mobiliteitselementen die steeds meer gebruikers weten te overtuigen.

Ook de diensten die gebruik maken van ‘Mobility as a Service’ hebben de wind in de rug en stellen gebruikers in staat om elektrisch of thermisch aangedreven voertuigen (scooters en auto’s) te huren voor korte en middellange afstanden in de stad. Uiteraard heeft FEBIAC haar programma Start2Ride gepromoot om meer mensen te overtuigen om voor een gemotoriseerde tweewieler te kiezen.

motorfiets mobiliteit


Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

BMW Motorrad Days 2021 verhuizen naar Berlijn
BMW Motorrad Days 2021 verhuizen naar Berlijn
Na 18 edities van de BMW Motorrad-Days in Garmisch-Partenkirchen in Beieren, zal 's werelds grootste BMW Motorrad-evenement vanaf 2021 plaats gaan ...
BMW onthult M modellen volgende week
BMW onthult M modellen volgende week
Bijna een jaar geleden was op Nieuwsmotor al te lezen dat BMW de namen van verschillende modellen had vastgelegd met de in de autowereld befaamde "...
Nieuw: Helmchat communicatieset app voor motorrijders
Nieuw: Helmchat communicatieset app voor motorrijders
Helmchat is een gratis app, waarmee het mogelijk is om meerdere rijders met verschillende merken communicatiesets toch met elkaar te laten communic...
Testmotor: test 2020 KTM 890 Duke R
Testmotor: test 2020 KTM 890 Duke R
Door de redactie van Testmotor is de nieuwe 2020 KTM 890 Duke R getest. Hieronder vindt u een samenvatting van de conclusie, de hele test is, inclu...
Suzuki 100th Anniversary kleurstelling ook voor 2021 GSX-R750 en GSX-R600 USA
Suzuki 100th Anniversary kleurstelling ook voor 2021 GSX-R750 en GSX-R600 USA
Suzuki kondigde al maanden geleden een 100th Anniversary Edition aan van de GSX-R1000 superbike, maar kwam pas recent met het model op de mark...

Motorsport

MotoGP: Morbidelli wint op Misano
MotoGP: Morbidelli wint op Misano
De zesde ronde van het MotoGP kampioenschap werd verreden op het circuit van Misano. Franco Morbidelli komt als eerste door bocht één en staat zijn...
Jeffrey Herlings onderweg naar huis na zware crash in Italië
Jeffrey Herlings onderweg naar huis na zware crash in Italië
Motorcrosser Jeffrey Herlings kwam vanmorgen hard ten val tijdens de vrije training van de MXGP Grand Prix van Faenza in Italië. Herlings, viervoud...
MTM Kawasaki MotoPort scoort 1 - 2 in World Supersport 300
MTM Kawasaki MotoPort scoort 1 - 2 in World Supersport 300
Jeffrey Buis en Scott Deroue zorgden voor een fantastische 1-2 voor MTM Kawasaki MotoPort in de tweede race van de Teruel ronde op Motorland Aragon...
Jeffrey Buis is de nieuwe leider in het World Supersport 300 kampioenschap
Jeffrey Buis is de nieuwe leider in het World Supersport 300 kampioenschap
 Op Motorland Aragon werden afgelopen weekend de vijfde en zesde race van het World Supersport 300 seizoen verreden. Jeffrey Buis liet een zee...
MotoGP: Oliveira wint na bizarre laatste ronde
MotoGP: Oliveira wint na bizarre laatste ronde
Voor de tweede achtereenvolgende week is de Redbull ring het toneel van de MotoGP. Vorige week werd de MotoGP race overschaduwd door een aantal zwa...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Het Salon - Brussels Motor Show 2021: nog moeilijke keuzes
Het Salon - Brussels Motor Show 2021: nog moeilijke keuzes
In een persbericht laat organisator Febiac weten dat rondom de Brussels Autoshow, beter bekend als Het Salon, voor de 2021-editie aan 'de ontwikkel...
Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen
Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen
Honda heeft de cijfers gepresenteerd van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2021. Het fiscale jaar in Japan loopt namelijk van 1 april tot 31...
Import tweedehands motorfietsen stijgt 70% in augustus 2020
Import tweedehands motorfietsen stijgt 70% in augustus 2020
Zowel de import als de export van tweedehands motoren daalde in het eerste halfjaar van 2020 hard, maar vooral de "grijze" import herstelt zich ext...
MV Agusta gaat licenties voor consumentenproducten uitgeven
MV Agusta gaat licenties voor consumentenproducten uitgeven
MV Agusta heeft IMG als haar exclusieve wereldwijde licentievertegenwoordiger aangesteld. IMG zal daarmee het merk MV Agusta als naam op een nieuw ...
ViaBovag occasionsite verandert betaalstructuur adverteerders
ViaBovag occasionsite verandert betaalstructuur adverteerders
Occasionsite ViaBOVAG is tijdelijk gratis voor BOVAG-leden die adverteren met motoren, auto's en fietsen. Voor autobedrijven hanteert viaBovag.nl n...

Motorvacatures

Motorvacature: Medewerker E-Commerce – Service & verkoopadviseur accessoires
Motorvacature: Medewerker E-Commerce – Service & verkoopadviseur accessoires
Wegens sterke groei zijn wij per direct op zoek naar versterking voor ons team. Heb jij benzine in je bloed? Zie je jezelf al in een motorzaak...
Motorvacature: eerste motorfietstechnicus
Motorvacature: eerste motorfietstechnicus
Ben jij die ervaren motorfietstechnicus die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Zoek niet verder, wij hebben ‘m voor jou. Wij bieden je een ...
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...

Persberichten

Nieuwe Kawasaki KX250 eind september bij de dealer
Nieuwe Kawasaki KX250 eind september bij de dealer
Klaar om de volgende kampioen te worden? Ga dan naar de officiële Kawasaki Motocross dealer en maak vanaf eind september kennis met de gloednieuwe ...
BOVAG: BTW over BPM betalen is niet eerlijk
BOVAG: BTW over BPM betalen is niet eerlijk
In het Belastingplan staat een aanpassing van de regels rond de BPM, de luxe-belasting op auto’s, motoren en campers. Het moment waarop de hoogte v...
Indian Motorcycle introduceert 2021 Vintage en Roadmaster modellen
Indian Motorcycle introduceert 2021 Vintage en Roadmaster modellen
In de Indian Motorcycle cruiser line-up voor 2021 is er een nieuwe Indian Vintage Dark Horse die wordt geleverd met zwarte lederen tassen en een vo...
Cardo Refreshment Kit voor communicatiesystemen motorrijders
Cardo Refreshment Kit voor communicatiesystemen motorrijders
Zodra motorrijders het juiste Cardo Systems-apparaat voor hen hebben gevonden, zullen de Cardo communicatiesystemen, dankzij de volledige ondersteu...
Vanaf 1 oktober geopend: full service Motorstalling Noord-Holland
Vanaf 1 oktober geopend: full service Motorstalling Noord-Holland
Vanaf 1 oktober 2020 is motorland een nieuwe motorstalling rijker. In Warmenhuizen, in de kop van Noord-Holland, opent Jan Spanjaart samen met Jarn...

Plaats Reactie


{rsform 3}