RDW kijkt naar bereik en transparantie recallproces

Net als in 2014 blijft de taak van “voorlichting aan het publiek” rondom recalls nog uiterst mager. RDW publiceert de door fabrikanten aangeleverde informatie op haar website, maar die is alleen terug te vinden als iemand een kenteken invoert. Echter, er wordt nog steeds niet gedaan aan actieve berichtgeving naar consumenten, consumentenorganisaties of pers. Op een recent seminar met de naam “Goed, Beter, Best” is volgens eigen zeggen al een verbetertraject ingezet, maar op dat seminar was alleen ruimte voor bezoek vanuit de industrie; consumentenorganisaties of media ontbraken. 

Binnen RDW is daarnaast wat onrust ontstaan over het lage aantal uitgevoerde recalls. In 2015 lag dit op 81,5% maar dit daalde in 2016 extreem hard doordat de bezitters van een auto met sjoemelsoftware daar liever mee door blijven rijden. De discussie is nu aan het ontstaan of er geen verplichting voor een recall kan worden ingevoerd, eigenaren die met een onveilige motorfiets of auto doorrijden kunnen immers ook anderen in gevaar brengen. Mogelijkheden zouden voorlopig kunnen zijn dat eigenaren bij RDW-contactmomenten een melding zouden krijgen, zoals bij aankoop, import of APK (auto’s).

De enige methode die momenteel gebruikt wordt om een consument te informeren over een mogelijk probleem aan zijn voertuig, is een brief van de importeur aan de kentekenhouder. De lage aantallen van uitgevoerde recalls doen het RDW echter beseffen dat de berichtgeving beter moet, in eigen bewoordingen: “mensen weten het gewoon niet”. RDW noemt als voorbeeld het zetten van een advertentie “effectief”. Opvallend, want fabrikanten houden juist bij hoog en bij laag vol dat het sturen van de brief aan de eigenaar een perfect middel is om te wijzen op gevaarlijke situaties, advertenties of persberichten vinden ze daarom onnodig. Nu wil het RDW dan toch gaan kijken naar een meer actieve berichtgeving over de gemelde recalls, bijvoorbeeld met een RSS-feed of een nieuwsbrief. Hierdoor zouden consumentenorganisaties, pers en consumenten zelf kunnen monitoren of de terugroepdatabase wel compleet is en blijft. Iets wat volledig past in de roep om transparantie rondom dit onderwerp. 

Goed voorbeeld is de Amerikaanse NHTSA-website; hierop is van elke recall een dossier te vinden, inclusief de meldingsbrief van de fabrikant, de communicatie over de voortgang en de herstelpercentages. In Nederland kan je via open data en online voertuig informatie ook zien of een recall wel of niet is uitgevoerd, maar de volledige transparantie zoals de Amerikanen die bieden is nog heel ver weg. Mogelijk kan het aangekondigde verbetertraject hiervoor gaan zorgen. 

RDW recall terugroepregister

Dit is (recent) artikel 2 over dit ondewerp, artikel 1 is hier te vinden. Het eerste artikel vindt u hier: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/22716-rdw-te-weinig-capaciteit-recalls-terugroepacties


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form