RDW heeft te weinig capaciteit voor terugroepacties

Het RDW is weliswaar bezig met een verbetertraject, maar de begeleiding van de stroom aan recalls blijft het werk van 2 personen voor 321 recalls met betrekking tot 659.087 terug te roepen voertuigen. Zo blijkt uit een interview door Nieuwsmotor.nl met vertegenwoordigers van de voormalige overheidsdienst. Deze krappe bezetting zorgt ervoor dat er bijna alleen maar tijd is om de officiële informatiestromen te monitoren, maar maakt het zo goed als onmogelijk eigen onderzoek te doen naar gevaarlijke situaties als die niet door een fabrikant zelf worden gemeld. In het proces rondom terugroepacties ligt alle juridische verantwoordelijkheid bij de fabrikanten, RDW heeft slechts een toezichthoudende functie hierin. Lastig blijft in deze verdeling wel dat er in het hele recallproces geen enkele sanctie is ingebakken; melden aan de toezichthouder is verplicht maar als dat niet gebeurt is er geen straf. Wel bestaat de kans dat dit nu in Europa gaat veranderen als gevolg van de sjoemelsoftware. Hierbij stonden alle homologatie-instanties in hun hemd, toen bleek dat ze zich hadden laten foppen door de fabrikanten van personenauto’s; in al die dure homologatieprocessen gedurende al die jaren en bij al die modellen was blijkbaar nooit iets opgevallen aan de extreem lage verbruikscijfers. 

Echter, het RDW is nog in zeer grote mate afhankelijk van deze zelfde fabrikanten. Doordat het RDW een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) is, moet er immers kostendekkend gewerkt worden. De omzet van 215 miljoen (2016) komt grotendeels uit opdrachten voor de overheid, maar ook uit semi-commerciële activiteiten voor fabrikanten van motorvoertuigen en aanverwante producten. Dit zorgt logischerwijs voor een zekere zakelijke afhankelijkheid qua omzet, status en werkgelegenheid. Oftewel: belangrijke inkomsten van de juridische toezichthouder op onze verkeersveiligheid komen dus van dezelfde fabrikanten waarop toezicht moet worden gehouden.

Al in 2014 werd duidelijk dat recalls relatief gezien geen hoge prioriteit hebben bij RDW. Immers, er zijn grote aantallen werknemers bezig met het (winstgevende) homologatieproces van een zeer groot aantal motorvoertuigen en daaraan gerelateerde producten. Zo homologeert RDW volgens eigen zeggen 80 procent van alle autobanden wereldwijd. Daarentegen worden (geld kostende) terugroepacties volledig overgelaten aan de meldingsbereidheid van de fabrikanten en twee werknemers. Net als in 2014 komt de informatie die over terugroepacties ontvangen moet worden, in de praktijk maar van één kant: die van de fabrikanten van motorvoertuigen en aanverwante producten. Met 659.087 teruggeroepen voertuigen in 2016, hebben beide recall-specialisten binnen RDW daar hun handen al volledig vol aan. De informatie hiervoor komt van de nationale merkimporteur van de producent (vaak via de distributeur) of via het Europese systeem RAPEX, maar voor die laatste route moet er wel sprake zijn van "ernstig gevaar". Door de magere bezetting op de afdeling recalls zijn terugroepacties vanuit andere bronnen dan ook realistisch bezien nihil. Er wordt -volgens eigen zeggen- wel wat gekeken naar grijs geïmporteerde voertuigen, maar wat “zelf snuffelen” genoemd wordt, is zo goed als onmogelijk. RDW zelf zegt in ons interview dan ook dat zij “niet alles in de gaten kunnen houden” door het gebrek aan capaciteit, die door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bij de ZBO ingekocht wordt voor dit doel.

Nu heeft de sjoemelsoftware-affaire laten zien dat samenwerking met fabrikanten weliswaar belangrijk is, maar dat deze bedrijven niet 100% betrouwbaar hoeven te zijn. Die zijn wel verplicht een defect te melden, maar bij overtreding (niet melden) is er geen enkele sanctiemogelijkheid. Ook zijn er fabrikanten die geen Europees salesapparaat (meer) hebben of waarbij eenmalig een partij motorvoertuigen (vaak uit China) zijn geleverd, waarna de verkooporganisatie is opgeheven. Meldingen van consumenten, dealers of buitenlandse instanties kunnen helpen om meer informatie te krijgen, maar de keren dat dit in Nederland de afgelopen jaren tot actie vanuit RDW heeft geleid zijn op de vingers van één hand te tellen. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat een aantal fabrikanten van motorfietsen weinig (of zelfs nog nooit) een Nederlandse recall heeft doorgevoerd, maar dat in de USA en Canada diezelfde fabrikant dat wel deed. Dit alles leidt ertoe dat de database van het RDW niet volledig kàn zijn. Naar aanleiding van ons interview heeft RDW overigens toegezegd een onderzoek te doen naar de werkelijke dekkingsgraad omtrent recalls voor defecten aan motorvoertuigen en aanverwante producten.

Of de taak van toezichthouder bij RDW wel in de juiste handen is, blijft een goede vraag. Tot nu toe is er door de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer immers bijna alleen afgegaan op de informatie van de industrie zelf, waarop juist toezicht gehouden moet worden. Dit is daarnaast ook nog eens dezelfde partij die zorgt voor het grootste deel van de inkomstenstroom van het RDW. Dat is een ingewikkelde situatie, deels omdat die commerciële partner juist voor werk zorgt en deels omdat de meldingsplicht daar wettelijk gezien ligt, waardoor RDW alle verantwoordelijkheid opzij kan schuiven. Van een dienst die staat voor de veiligheid van de voertuigen op onze wegen, mogen we echter wel verwachten dat ze onafhankelijk en pro-actief toezicht houden, of ze nou een commerciële ZBO zijn of een ouderwetse Rijksdienst. De industrie heeft heel andere belangen, zoals Dieselgate nog maar eens duidelijk heeft gemaakt.

Zelf verantwoordelijkheid nemen voor consumentenveiligheid en onafhankelijk andere informatiestromen aanboren levert het RDW geen geld op, maar zal het aantal onveilige motorvoertuigen op de Nederlandse wegen flink doen dalen.

RDW recall terugroepregister

Dit is deel 1 van 2 op Nieuwsmotor.nl over de rol van RDW in het recallproces.


Share


Laatste Nieuws

Motornieuws

Tourrit voor Vrije Wegen motorrijders verzet naar september
Tourrit voor Vrije Wegen motorrijders verzet naar september
Waar het eerst de bedoeling was dat afgelopen zaterdag de "Tourrit voor Vrije Wegen" zou plaatsvinden, werd deze door de organisatoren wegens de hi...
BMW patenteert carbon frame en swingarm als verende eenheid
BMW patenteert carbon frame en swingarm als verende eenheid
Motorframes van carbon zijn er al langer, swingarmen van carbon ook, maar BMW heeft nu een systeem gepatenteerd dat beide componenten in één eenhei...
Motorrijders protesteren op Gotthardpas tegen geluidslimiet
Motorrijders protesteren op Gotthardpas tegen geluidslimiet
“Tegen discriminatie van motorrijders: geen rijverboden”, met deze slogan kwamen Zwitserse motorrijders afgelopen zaterdag met 250 motoren naar de ...
Piek occasionverkopen motorfietsen vlakt af in juli 2020
Piek occasionverkopen motorfietsen vlakt af in juli 2020
Na de grote piek in de verkoop van tweedehands motorfietsen, bleef het aantal van eigenaar gewisselde motoren in juli 2020 hoger dan vorig jaar, ma...
Nieuw: 2020 Honda CBR600RR supersport
Nieuw: 2020 Honda CBR600RR supersport
Onverwachts heeft Honda in Japan het doek van een nieuwe CBR600RR supersportmotorfiets voor 2020 getrokken. Op vrijgegeven afbeeldingen is het...

Motorsport

8 uur van Suzuka endurancerace voor 2020 toch afgelast
8 uur van Suzuka endurancerace voor 2020 toch afgelast
Na lang beraad wordt de beroemde 8 Uur van Suzuka endurancerace voor motoren in 2020 toch volledig afgelast. Normaal is dit evenement het laatste o...
Inschrijving Molenaar NSF100 Cup 2021 nu open vanaf 9 jaar
Inschrijving Molenaar NSF100 Cup 2021 nu open vanaf 9 jaar
Goed nieuws voor jonge coureurs die ervan dromen om motorcoureur op het allerhoogste niveau te worden. De leeftijd om deel te kunnen nemen aan de M...
MotoGP: Brad Binder schrijft geschiedenis
MotoGP: Brad Binder schrijft geschiedenis
Na twee raceweekenden op het zeer warme asfalt van Jerez stond dit weekend de grote prijs van Tsjechië op het programma. Met een iets 'mildere' luc...
Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Yamaha & KNMV achter ontwikkeling elektrische crossmotor
Het moet de eerste elektrische crossmotor worden die zich kan meten met de huidige generatie van 250cc crossmotoren. Eind dit jaar moet het prototy...
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Nederland verlengt Motocross of Nations wereldtitel met 1 jaar
Organisator Infront Moto Racing en motorsportbond FIM moeten helaas melden dat de Monster Energy FIM Motocross of Nations 2020, die gepland stond v...

Motorprijzen

Indian Motorcycle prijslijst 2020
Indian Motorcycle prijslijst 2020
 Op de 2020 prijslijst van Indian Motorcycle wordt voor elke kleurstelling een aparte prijs gerekend, zoals dat normaal is bij Amerikaanse cru...
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Triumph Motorcycles prijslijst 2020
Op de 2020 prijslijst van Triumph Motorcycles is de opvallendste nieuwkomer de Tiger 900, die nu vanaf € 13.600 beschikbaar is, dat is zo'n 400 eur...
Harley-Davidson prijslijst 2020
Harley-Davidson prijslijst 2020
Ook in 2020 is prijslijst van Harley-Davidson weer extreem lang, met meer dan 100 verschillende keuzes. Die diversiteit wordt maar deels door de ve...
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Peugeot Motocycles prijslijst 2020
Nu Peugeot Scooter veranderd is in Peugeot Motocycles, is het nog even wachten op de nieuw aangekondigde motorfietsen, waarmee moederbedrijf Mahind...
SYM scooters prijslijst 2020
SYM scooters prijslijst 2020
Voor 2020 zien we bij meerdere SYM-modellen een prijsverhoging. Bij het Taiwanese merk verdween daarnaast de Maxsym 600i uit de prijslijst, waarvoo...

Motorbranche

Reorganisatie Suzuki importeur Nimag: meer focus op motoren
Reorganisatie Suzuki importeur Nimag: meer focus op motoren
Vandaag heeft de Nederlandse Suzuki-importeur BV Nimag een reorganisatie van het bedrijf aangekondigd. De dochteronderneming van autogigant Louwman...
Yamaha Motor ziet inkomsten wereldwijd fors dalen in 1e halfjaar 2020
Yamaha Motor ziet inkomsten wereldwijd fors dalen in 1e halfjaar 2020
In de eerste zes maanden van 2020 verkocht Yamaha Motor wereldwijd 1.709.000 motorfietsen, een daling van 32 procent in vergelijking met 2019 toen ...
Oproep motorfabrikanten Europa: verleng verkoop Euro4-motorfietsen
Oproep motorfabrikanten Europa: verleng verkoop Euro4-motorfietsen
Tussen januari en juni 2020 werden in de vijf grootste Europese markten (d.w.z. Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en UK, d.w.z. ongeveer 80% van...
BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet
BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet
BMW Motorrad leverde in de eerste helft van 2020 wereldwijd 76.707 motorfietsen en maxiscooters aan klanten uit, een daling van 17,7% ten opzichte ...
Motormarkt België: 38,5% groei in juli 2020
Motormarkt België: 38,5% groei in juli 2020
Evenals in juni (+53%) is het aantal inschrijving van nieuwe motorfietsen ook in juli positief afgesloten ten opzichte van juli 2019. In totaal zij...

Motorvacatures

MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
MotorVacature: Digital Marketing Coördinator Yamaha Motor
De Digital Marketing Coördinator is verantwoordelijk voor het implementeren, beheren en bewaken van de digitale communicatiekanalen van Yamaha Moto...
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
MotorVacature: verkoopadviseur motorfietsen
Ben jij de verkoper waar de klant vertrouwen in heeft en heb jij het juiste commerciële inzicht? Heb jij daarnaast affiniteit met online marketing?...
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
MotorVacature: Balie- / Servicemedewerk(st)er
Ben jij de Allround Balie- / Servicemedewerk(st)er met een passie voor motorfietsen die ons team komt versterken? Houd je van afwisseling in je wer...
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
MotorVacature: accountmanager West-Nederland
Bihr is Europa’s grootste distributeur in accessoires, onderdelen en motorkleding voor motorfietsen, scooters en ATV’s. Het bedrijf is 1975 op...
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
MotorVacature: Verzekeringsadviseur motoren
Honderdduizend! Zoveel vragen komen er ieder jaar bij de afdeling Beheer via telefoon, e-mail en post binnen. De vragen zijn van alle soorten en ma...

Persberichten

Honda: 10 jaar Dual Clutch Transmission (DCT) voor motorfietsen
Honda: 10 jaar Dual Clutch Transmission (DCT) voor motorfietsen
Honda begon 10 jaar geleden voor het eerst bij zijn tweewielers met de Dual Clutch Transmission (DCT)-technologie. Honda's DCT deed zijn intrede bi...
Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Testdag CF Moto, Voge en Zero op de Veluwe
Zaterdag 22 augustus aanstaande organisereert MVS Motormakelaardij in Terschuur op de Veluwe, in samenwerking met Electric Motorbikes, CF Moto en V...
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Alle verkeersborden Nederland vanaf nu digitaal vastgelegd
Een wereldprimeur: Nederland krijgt vanaf deze week als eerste land ter wereld een digitaal overzicht van verkeersborden. De gegevens van de borden...
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo levert 1000e Royal Enfield in de Benelux af
MotoMondo, de officiële vertegenwoordiger van Royal Enfield voor de Benelux sinds begin 2019, heeft deze maand de 1000e Royal Enfield mogen aflever...
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems speciale Packtalk Black editie motorfiets communicatiesysteem
Cardo Systems, de wereldmarktleider op het gebied van draadloze communicatiesystemen voor motorrijders, heeft vandaag Packtalk Black aangekondigd, ...

Plaats Reactie


{rsform 3}