2017 Aprilia RSV4 Factory Works Superbikes

Aprilia heeft een vervolg gegeven op het vorig jaar gestarte project’ Factory Works’ waarbij de standaard RSV4 R geüpgraded werd naar een raceklare Superbike met 230 pk, de RSV4 R-FW. De speciale Factory Works (FW) modellen werden en worden door Aprilia Racing in Noale niet alleen zelf ontwikkeld, gebouwd en verkocht, maar kopers van het topmodel, de RSV4 R FW-GP, krijgen ook technische ondersteuning na de verkoop, zodat deze ingezet kunnen worden voor de diverse Superstock en Superbike kampioenschappen met hun specifieke regelgeving in de verschillende landen of, en dat is toch wel bijzonder, voor de ‘gewone’ circuitrijder.

Voor 2017 heeft Aprilia nu 4 Factory Works machines ontwikkeld, oplopend in niveau qua uitrusting en prestaties, met allen het 2017 Aprilia RSV4 RR Race Pack als basis: de RSV4 R FW-SSTK1, de RSV4 R FW-SSTK2, de RSV4 R-FW SBK en de meest geavanceerde uitvoering, de 250 pk (!) sterke RSV4 R FW-GP die volledig uitgerust is met technologie die ontwikkeld is in de MotoGP. De FW-GP heeft dan ook een V4 blok met 81 mm boring en pneumatische kleptiming, een configuratie die vergelijkbaar is met de Aprilia die ingezet werd in het 2015 MotoGP wereldkampioenschap.

RSV4 R FW-SSTK1
Eerste ‘instap’ versie van de Factory Works Aprilia is de RSV4 met Race Pack, dus met Öhlins vering en gesmede velgen. De elektronica is standaard, maar wel is er een ultra lichtgewicht lithium batterij geplaatst en de standaard ECU is geherprogrammeerd in een racemodus door Aprilia Racing. Het instrumentarium is aangepast en gecombineerd met het V4-MP systeem met de laptimer prominent in beeld. Het toegepaste Multimedia Platform (MP) is een telemetrie-systeem waarbij (onder andere) de elektronische settings per bocht kunnen worden aangepast. Het ABS-systeem is verwijderd en het blok heeft een vereenvoudigd koelsysteem, zo is er geen thermostaat en secundair luchtsysteem meer. Een Akrapovic uitlaatsysteem, racekuip en een complete motoroptimalisatie doen de rest om van de RSV een heuse racer te maken.

RSV4 R FW-SSTK2
De 204 pk-sterke FW-SSTK2 gaat verder waar de FW-SSTK1 stopt, met een vereenvoudigde en lichtere kabelboom en de door Aprilia ontwikkelde APX2 ECU is volledig programmeerbaar qua ontsteking en motorcontrole-parameters met behulp van de meegeleverde palmtop-terminal. De ECU heeft ook een data acquisitie systeem, waarbij je de keuze hebt om de standaard- of optionele sensoren in te zetten die volgens het FIM Superstock 1000 kampioenschap mogen worden gebruikt.

RSV4 R-FW SBK
De FW SBK heeft een 215-pk sterk blok met SBK-modificaties en heeft naast de hiervoor genoemde specs speciale Aprilia Racing instrumentatie met racing paneelknop, een APX2 ECU met GPS-module en een elektronische versnellingsbak met autoblipper voor terugschakelen.

RSV4 R FW-GP
Het vertrekpunt van de hoogst exclusieve FW-GP is de RSV4 R FW SBK, maar de V4 motor is nu afgeleid van de RS-GP 15 en heeft nu een boring van 81mm en pneumatische kleptiming om een maximaal vermogen van 250 pk te kunnen garanderen. Daarnaast krijgen de klanten een speciale ondersteuning om samen met de Aprilia ingenieurs de gewenste configuratie samen te stellen of aan te passen op de raceafdeling in Noale. Ook is de bouw van de machine via live beelden te volgen en is er ook ná de verkoop direct telefonisch contact mogelijk voor informatie en ondersteuning. Tevens heb je recht op Aprilia Racing leathers, krijg je een paddock pas voor een MotoGP-weekend naar keuze en een uitnodiging voor een Aprilia circuitdag, waarbij Aprilia Racing engineers beschikbaar zijn voor het afstellen van de motor.

De officiële prijzen van de diverse 2017 Factory Works modellen zijn nog niet door Aprilia openbaar gemaakt, maar reken op een bedrag van rond de 160.000 euro voor de FW-GP, 40.000 euro voor de FW-SBK, 30.000 voor de FW-SSTK2 en 25.000 voor de SSTK1.

Aprilia RSV4 FW GP

De RSV4 R FW-GP met 250pk
 

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden