2017 KTM Super Adventure S en R, 1090 R

KTM heeft op de Intermot in Keulen de nieuwe Adventure lijn onthuld. Deze bestaat uit 4 nieuwe modellen; de 1290 Super Adventure R, 1090 Adventure R, 1290 Super Adventure S en de KTM 1090 Adventure.

1290 Super Adventure R
De 1290 Super Adventure R is het topmodel van de Adventure lijn. Deze is voorzien van het LC8 1.301 cc 75° V-twin blok met 160 pk en 140Nm. De 1290 Super Adventure R weegt 216 kilo en levert bij 2.500 tpm al 108 Nm koppel. Elektronisch is de motor voorzien van Lean Angle Sensitive Cornering C-ABS, een gecombineerde ABS, wat inhoudt dat de achterrem automatisch bijremt als de voorrem bediend wordt en dat de ABS afhankelijk van de hellingshoek meer of minder wordt toegepast.

Traction Control en diverse rijmodi zijn ook standaard op dit model. Naast de standaard modi Sport, Street, Rain en Off, heeft de Super Adventure ook de Offroad modus. Hierdoor wordt de ABS aan de achterzijde uitgeschakeld, wat voordelen geeft in het offroad rijden. ABS op het voorwiel blijft wel aan, maar in aangepaste vorm voor offroad rijden. Ook de traction control zal anders reageren en kan in de offroad modus 100% wielspin geven.
De 1290 Super Adventure R is standaard voorzien van cruise control, net als keyless start. Het Travel Pack dat standaard geleverd wordt op deze motor omvat naast de Offroad rijmodus, ook de Hill Hold Control (voor het makkelijker wegrijden onder een hellingshoek), Motor Slip Regulation (MSR) en de Quick Shift+ optie om snel te kunnen schakelen.
De instelbare WP vering heeft een veerweg van 220 mm, zowel voor als achter. De upside-down voorvork is voorzien van stijvere veren, terwijl de achterkant een progressieve PDS demper heeft.

Het uiterlijk is wederom ontworpen door Kiska. In het dashboard is een groot scherm geïnstalleerd, waarop je onder andere muziek kunt luisteren en waar je je telefoon mee kunt verbinden. Het zadel is opnieuw ontworpen en bestaat uit één geheel. Er zijn valbeugels gemonteerd in oranje, zodat dit een geheel lijkt met het R Trellis frame. Handkappen maken het gehele plaatje verder af.
De verlichting is volledig voorzien van LED. De wielen zijn tubeless spaakvelgen in 21” voor en 18” achter. Deze zijn standaard voorzien van TPMS (Tyre Pressure Management System) en wegbanden.

1090 Adventure R
De 1090 Adventure R is vrijwel identiek aan zijn grotere broer de 1290 Super Adventure R, maar heeft enkele verschillen. Zo staat deze motor standaard op noppenbanden die op dezelfde tubeless spaakvelgen zitten in 18 en 21”. De vering en het frame zijn hetzelfde, het blok echter niet. Dit model is voorzien van de 1.050 cc 75° V-twin met een maximum vermogen van 125 pk. De motor is voorzien van Ride by Wire en de R versie heeft verder standaard de slipper clutch, multi-mode ABS en traction control. Ook heeft deze R de mogelijkheid tot de Offroad rijmodus waarbij de ABS aan de achterzijde uitgeschakeld wordt en het traction control 100% wielspin toestaat. De 1090 Adventure R is voorzien van een VDO dashboard met dubbele LCD displays met stuurbediening. Het windscherm, het stuur, de hendels en de steps zijn verstelbaar zodat iedereen op deze motor past. Standaard zijn ook de ophangpunten aan de achterzijde voor de KTM koffers.

1290 Super Adventure S
De Super Adventure S is de straatversie van de R. Ook dit model is ontworpen door Kiska en heeft net als de andere modellen 23 liter tankinhoud. Het design van deze vernieuwde motor zie je vooral terug in de luchtinlaten en de tankspoiler. Daarnaast is ook deze Super Adventure volledig voorzien van LED verlichting. In de kuip is een nieuw dashboard geplaatst met een 6,5” full-color TFT scherm. Deze wordt bediend via het stuur, waar een setje verlichte knoppen is geplaatst. Het windscherm is opnieuw ontworpen en nu nog makkelijker te verstellen. Het dashboard heeft verder een waterdicht vakje met usb aansluiting om je telefoon in op te laden. Naast dat de Super Adventure S hetzelfde blok heeft als de Super Adventure R versie, heeft hij ook hetzelfde Assistance package met MSC, MTS en cruise control.

De straatversie is echter voorzien van lichtmetalen wielen in 19 en 17” en de vering is ingekort naar een veerweg van 200 mm. Hierdoor is ook het zwaartepunt verlaagd voor een beter weggedrag. De motor weegt 215 kg. De semi-actieve WP vering is in te stellen in vier modi: Comfort, Street, Sport en Offroad. Dit kan ingesteld worden vanaf het stuur, en zelfs onder het rijden. Als optie is het Travel Pack te bestellen, dat net als bij de Super Adventure R bestaat uit de Hill Hold Control, MSR en de Quick Shift+ opties. Ook zit daar de KTM MY RIDE optie bij in, een handsfree set voor je telefoon waarmee ook muziek te luisteren is.

1090 Adventure
Deze KTM is de lichtste in de Adventure lijn en weegt 205 kilo. Hij is voorzien van hetzelfde blok als de 1090 Adventure R met 125 pk en 109Nm koppel en heeft ook dezelfde elektronische snufjes zoals ABS met verschillende modi en traction control. Het Offroad Pack is echter als optie te bestellen, terwijl deze op de R versie standaard is. De veerweg is aan de voorzijde 185 mm en achter 190 mm en is voorzien van 19 en 17” wielen. Ook is er van de 1090 Adventure een 95 pk versie beschikbaar voor de A2 rijbewijshouders. Deze is namelijk terug te tunen naar 48 Pk (35 kW).

KTM 1090 Adventure R


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden