Tijdens de Intermot in Keulen heeft Kawasaki de derde generatie Z1000SX gepresenteerd. De Z1000SX is een typische sport-toer motor die aan beide kanten van het spectrum moet voldoen. Kawasaki heeft met name gewerkt aan electronische ondersteuning, comfort en design.

Motorisch blijft de Z1000SX grotendeel hetzelfde, maar is de afstelling van het motormanagment-systeem aangepast om te voldoen aan de Euro4 norm. Het geheel is ook (nog) meer onder electronische toezicht komen te staan door middel van het Kawasaki Cornering Managment Fuction (KCMF), waardoor de motor zo goed en veilig mogelijk bochten kan nemen. Het systeem doet dit middels Kawasaki's geavanceerde ABS (KIBS) en Traction control (KTRC). Soortgelijke veiligheidssystemen zien we inmiddels bij meerdere concurrenten ook. Daarnaast heeft de Z1000SX een dashboard met analoge toerenteller, versnellingsindicator en een multifunctioneel LCD scherm.

Het uiterlijk is aangepakt en is geïnspireerd op de Ninja-lijn van Kawasaki. Het kuipwerk is breder, sportiever en het windscherm is vergroot. Het windscherm is tevens in drie standen te verstellen. Daarnaast is de motor voorzien van LED verlichting. Het zadel is breder gemaakt voor zowel rijder als passagier en ook is het passagierszadel dikker gemaakt. De spiegels zijn 20 mm verder naar buiten geplaatst voor meer zicht. De wielbasis is iets korter geworden en is nu 1440mm. Als laatste zijn de vering en remmen verder geoptimaliseerd. De Z1000SX wordt geleverd in de kleuren Candy Lime Green, Metallic Spark Black en Candy Burnt Orange.

Kawasaki Z1000SX 2017