Husqvarna juli 2019

 

Yamaha

Dainese en Alpinestars strijden om octrooirechten

Dainese en Alpinestars zijn in oorlog met elkaar geraakt in verband met de intellectuele eigendomsrechten van hun airbagsystemen. Dainese beschuldigt Alpinestars ervan een octrooi van hen te hebben geschonden op een onderdeel van de toegepaste airbagtechnologie van het D-Air systeem, door deze in het Alpinestars Tech-Air Street Airbag systeem toe te passen. Het Duitse magazine Motorrad wist afgelopen week zelfs te melden dat een Duitse dealer en distributeur van motorkleding een 79-pagina's tellende brief van een advocatenkantoor van Dainese had ontvangen waarin deze gesommeerd werd om per direct met de distributie en het aanbod van het TechAir airbagsysteem van Alpinestars te stoppen. Er zou sprake zijn van een dwangsom van een miljoen euro. De verontruste dealer nam direct contact op met Alpinestars, waarna Alpinestars ook zelf een advocatenkantoor inschakelde om deze en andere verontruste dealers in Duitsland bij te staan. Jaren geleden zochten de beide in Noord-Italië gevestigde bedrijven nog de samenwerking met elkaar, maar de onderhandelingen werden afgebroken en sindsdien zijn ze in een felle concurrentiestrijd met elkaar verwikkeld.

Dainese begon 15 jaar geleden met de tijdrovende en kostbare ontwikkeling van het D-Air airbagsysteem, aanvankelijk alleen voor de racerij, maar kwam uiteindelijk in 2013 op de markt als D-Air Street voor de openbare weg. Het systeem bevat tal van patenten en het ziet er naar uit dat er bij Dainese veel frustratie zit sinds de presentatie van het TechAir systeem van Alpinestars in 2014. Vanwege de negatieve publiciteit en om de verkoop van het airbagsysteem te beschermen heeft Alpinestars vandaag dan ook een persbericht naar buiten gebracht waarin zij hun visie over de octrooirechten uit de doeken doet.

Persverklaring Alpinestars, donderdag 24 december 2015:
Onder verwijzing naar recente artikelen die gepubliceerd zijn over het conflict tussen Alpinestars en Dainese aangaande de airbag technologie, heeft Alpinestars de volgende verklaring opgesteld om de huidige situatie te verduidelijken:

Alpinestars is door Dainese in staat van beschuldiging gesteld vanwege inbreuk op het octrooi met een specifiek onderdeel van de airbag-constructie, gebruikt in het Tech-Air Street systeem. Het Alpinestars 'Tech-Air Street systeem werd in november 2014 gelanceerd als 's werelds eerste zelf regelende airbagsysteem voor op straat dat onafhankelijk functioneert, zonder dat sensoren op de motor moeten worden gemonteerd en de daarbij noodzakelijke koppeling van het systeem aan een specifieke motor welke door de rijder wordt gebruikt.

De beschuldigingen van Dainese S.p.A, gelanceerd in een gerechtelijke procedure tegen Alpinestars in Italië, verwijzen naar de samentelling van de airbag zelf en het fysieke materiaal van het onderdeel dat het gas omvat bij een inflatie en verwijzen niet naar andere onderdelen of naar het gebruik van een algoritme dat registreert wanneer het Alpinestars 'Tech-Air Street systeem moet worden geactiveerd. In plaats daarvan beweert Dainese dat de fysieke constructie van de bag zelf in het Tech-Air-systeem inbreuk maakt op Dainese ‘s octrooien.

In Duitsland deed Dainese een rechtstreeks verzoek aan bepaalde retailers om de verkoop van het Alpinestars Tech-Air Street systeem te staken en af te zien van het te koop aanbieden hiervan. Tegen Alpinestars is echter geen juridische actie ondernomen (in Duitsland, red) en ook heeft Alpinestars geen van zijn producten uit de Duitse markt teruggetrokken. Alle aanspraken van Dainese tegen Alpinestars en/of haar detailhandelaren worden betwist en Alpinestars neemt de juiste gerechtelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat dergelijke ongegronde beschuldigingen niet de distributie en verkoop van het Tech-Air Straat systeem zal voorkomen. Gezien Alpinestars eigen research & development, welke sinds 2001 uitgevoerd wordt door Alpinestars' in-house Advanced Technology Department, betwist Alpinestars de beweringen. Het Tech-Air Street systeem is gebaseerd op Alpinestars technologie design en de fysieke bag, gebruikt in het Tech-Air Street systeem, komt van bekende airbag technologie die binnen de automotive industrie wordt gebruikt en maakt geen inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden. Alpinestars blijft Tech-Air-technologie distribueren ten behoeve van alle motorrijders in heel Europa en de rest van de wereld en vertrouwt erop dat door middel van passende jurisdictie bewezen wordt dat er geen basis is voor de beweringen.

Alpinestars Dainese logo

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga

kawa mei 19 vulcan