• Home
  • Motornieuws
  • Live: presentatie 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R in Barcelona

Live: presentatie 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R in Barcelona

Zojuist zijn alle specificaties van de nieuwe 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R superbike tijdens een perconferentie in Barcelona bekendgemaakt, Nieuwsmotor.nl is hierbij live aanwezig. Kawasaki claimt met de nieuwe machine de beste superbike van dit moment te hebben, die tijdens circuittesten al twee seconden sneller dan alle concurrenten zou zijn. Belangrijkste factor is volgens KRT rijders en crewchiefs Tom Sykes, Marcel Duinker, Pere Riba en Jonathan Rea de verminderde massatraagheid (inertia) van 20% in het motorblok door een lichtere krukas, waardoor het blok niet alleen beter draait, maar de motor ook veel beter stuurt en van richting verandert. Feit is dat de nieuwe ZX-10R nog steeds 200 PK (210 met Ram-Air) en 113,5 Nm (+1,5 t.o.v. 2014) levert, uiterst volledig is uitgerust en qua specificaties zich zeer zeker in de top van het segment plaatst. Daarnaast wordt er een ‘World SBK Tribute-model’ geleverd, Kawasaki won immers overtuigend de wereldtitel met de 'vorige' ZX-10R.

2016 Kawasaki ZX 10R 4

Vooral qua elektronica wordt er flink uitgepakt: naast drie power settings (Full, Middle, Low) is er de zesvoudige Bosch Inertia Measurement Unit (IMU) die alle bewegingen en hellingshoeken meet, om hiermee het S-KTRC (Sport-Kawasaki TRaction Control) met 11 standen en het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System ABS) aan te sturen. Verder is de nieuwe Kawasaki superbike in 2016 standaard voorzien van Launch Control met drie standen. Daarnaast is er nu ook Kawasaki Engine Brake Control, waarmee de mate van motorrem instelbaar is. Standaard is er nu ook KQS (Kawasaki Quick Shifter) voor makkelijk opschakelen. De remmen zijn ook al  bestaan uit radiaal opgehangen Brembo M50 aluminium monobloc-remklauwen op semi-zwevende 330 mm remschijven met een radiale Brembo rempomp en standaard staalomvlochten remleidingen. Kawasaki noemt verder een “Cornering Management'-functie, waarbij vanuit de IMU de neiging om in een bocht remmend rechtop te komen wordt onderdrukt.

Qua rijwielgedeelte is er een Showa ‘Balance Free’-voorvork met een opvallend extern (rood!) reservoir en een BFRC (Balance Free Rear Cushion) achterschokdemper. Opvallend genoeg is voor de stuurdemper niet voor Showa gekozen, maar komt de elektronische stuurdemper bij Öhlins vandaan. Als gewicht geeft Kawasaki 206 kilo rijklaar aan, een stijging van 5 kilo ten opzichte van het 2014 model wat volgens de makers een gevolg is van het voldoen aan de eisen voor EURO4 homologatie. Verder is de swingarm versterkt en werd het frame aangepast. 

{snippet YTVideo|NqnvlLboh3I|Onthulling 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R}

De basis van de ZX-10R is hetzelfde gebleven: een 998 cm3 viertakt viercilinder in lijn motorblok in een aluminium twin-spar-frame met titanium uitlaatsysteem en elektronische geregelde (ride-by-wire) gaskleppen, met een close-ratio versnellingsbak met anti-hopkoppeling (slipperclutch). In de optionele racekit zitten onderdelen waarmee de balhoofdhoek en swingarmpositie verstelbaar worden. Daarin is ook de ECU te vinden, die onder andere terugschakelen zonder koppelen (blipper) mogelijk maakt en waarmee motorrem, tractiecontrole en wheeliecontrole afzonderlijke instelbaar worden. Kawasaki claimt dat de montage van een race ECU en een race-uitlaat al voor een stijging van 10 PK aan maximaal vermogen zorgt.

{snippet YTVideo|t3j_LBf9HQc|close up walkaround 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R}

De 2016 Kawasaki ZX-10R wordt leverbaar in Kawasaki's Lime Green als Kawasaki Racing Team Edition en in Metallic Matte Carbon Gray (grijs). Op het World SBK Tribute-model/KRT Edition is de coating op de compressiekamer en dempingsversteller van de voorvork rood en de dempingsversteller van de achterschokdemper zwart in plaats van groen.

Kawasaki heeft al een zéér compleet technisch dossier gemaakt: Link - alles over de 2016 Kawasaki ZX-10R

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden