Husqvarna introduceert 2016 FS 450 Supermoto

De FS 450 is op meerdere punten vernieuwd. Zo zijn het design, het blok en het volledige frame vernieuwd. Het frame is gemaakt van Chroom Molybdeen om gewicht te besparen en meer kracht en stijfheid te bewerkstelligen. Alleen op het frame is al 380 gram gewicht bespaard. Het subframe is gemaakt van een composiet die bestaat uit 30% carbon en bestaat uit een driedelige constructie, die 1 kilo lichter is dan het subframe van de 2015 supermoto. Ook is het nieuwe subframe korter en compacter, hierdoor weegt deze nu nog 1,4 kilo. De aluminium achterbrug is opnieuw ontworpen voor meer stijfheid en zorgt voor meer grip en gevoel met de motor. Ook hier is wederom 250 gram bespaard.

 Husqvarna 450 FS front right

Het 63 pk sterke blok met enkele bovenliggende nokkenas meet 449,9 cc en is 23 mm korter, 23mm smaller en 9mm lager dan zijn 2015 voorganger. Het hele blok is ook van binnen opnieuw ontworpen om ook hier gewicht te besparen. Het blok is 1,8 kilo lichter dan het blok van vorig jaar. De cilinderkop is 350 gram lichter, en is herontworpen zodat de verbrandingskamer en de positie van de in- en uitlaatpoorten konden worden geoptimaliseerd. De krukas is 9mm verder naar achter en 7mm hoger geplaatst. Daardoor is het onderblok een stuk kleiner dan van het 2015 model FS 450.

Ook is de versnellingsbak aangepakt, de 5-versnellingsbak is 8mm smaller en 350 gram lichter, waardoor het totale gewichtsverlies van het 2016 model uitkomt op 27,8 kilo. De APTC (Adler Power Torque Clutch) voorkomt dat het achterwiel blokkeert of gaat klapperen wanneer er hard wordt afgeremd voor een bocht. De hydraulische koppeling is geleverd door Magura.

Het brandstofsysteem is een Keihin injectie met een motormanagement systeem waar ook launch control in is geprogrammeerd. De injector is opnieuw gepositioneerd op de 44mm throttle body waardoor er een betere doorstroming van de brandstof mogelijk is. Door het herontwerp van de Throttle Body is ook hier 100 gram bespaard op het gewicht. De uitlaten zijn herontworpen om beter geluid te dempen. De resonantiekamer zit in deze uitlaat in de voorste uitlaatbocht, waardoor je de look krijgt van een 2-takt uitlaat. De einddemper is ook korter dan bij het 2015 modeljaar.

Brembo verzorgt het remgedeelte met aan de voorzijde een 4-zuiger remklauw en 310mm schijf, achter is gekozen voor een enkelzuigersysteem met een 220mm remschijf. De FS 450 supermoto wordt afgeleverd met 16,5”/17” Alpina spaakwielen met Bridgestone slicks in de maat 125/80 R420 voor en 165/65 R420 achter.

De vering is van WP Suspension. Aan de voorzijde 48mm poten met cnc gefreesde zwarte kroonplaten, achter een monoshock die volledig is in te stellen. Denk hierbij aan in- en uitgaande slag, en sterkte van de veercompressie.

Verder is het luchtfilterhuis aangepast zodat deze gemakkelijk kan worden vervangen zonder gereedschap. De linker zijkap verwijderen is voldoende om het filter te kunnen vervangen. Daarnaast is het uiterlijk aangepast en heeft de Husqvarna FS 450 een nieuwe kleurstelling gekregen.

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden