Yamaha presenteert nieuw 998cc driecilinder motorblok

Yamaha Motor heeft afgelopen week in de USA een nieuwe ATV/quad gepresenteerd in de vorm van de YXZ1000R, volgens de makers 'the world’s only pure sport side-by-side (SxS) vehicle'. In dit 2016 model wordt de aandrijving verzorgd door een tot 998 cc opgeboorde versie van de MT-09, dus een watergekoeld driecilinder motorblok met bovenliggende nokkenassen, 12 kleppen, brandstofinjectie en een balansas. De cilinderinhoud van 847 cc in de MT-09 komt door een boring x slag van 78,0 mm x 59,1 mm, voor de 998 cc van de YXZ is dit gegroeid naar 80 mm x 66,2 mm. In de quad is het blok ook voorzien van een seqentiële 5-versnellingsbak in plaats van de zes versnelling van de MT-09. Het nieuwe blok heeft een compressie van 11.3:1 en kan 10.500 toeren draaien, waarmee het een sportief motorblok blijft. Yamaha zelf claimt vooral veel en breed afgegeven koppel, maar geeft daarbij nog geen cijfers vrij. Met de presentatie van dit motorblok heeft Yamaha opeens een driecilinder motorblok met een grotere cilinderinhoud, waarmee het de keuze voor driecilinder motorblokken nu ook kan doortrekken in grotere, sportieve motorfietsen. Hieronder een video van het nieuwe Yamaha motorblok.

Update: Volgens diverse Amerikaanse media geeft Yamaha 112 pk op als maximaal vermogen, dat ligt iets onder de 115 van de MT-09.

2016 Yamaha YXZ1000R 998 triple

 {snippet YTVideo|JYelVL3Okbc|2016 Yamaha 998cc Triple Engine}


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form